סנן לפי נושא:

סנן לפי נושא

סנן לפי רב משיב:

שאל את הרב - לפי רב משיב

האם מותר לאשה לרקוד בפני בעלה בימי נידתה?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
16 צפיות

לכבוד הרבנים החשובים שליט"א

בדין ברכת הנותן ליעף כוח כיצד אנו מברכים אותה הרי מרן בשו"ע (סימן מ"ו) כותב "יש נוהגין לברך הנותן ליעף כוח ואין דבריהן נראין" ולפי מרן אין לברך. 
והרי קיבלנו הוראות מרן שפוסק כדעת הרא"ש שכל ברכה שאינה נזכרה בתלמוד אין מברכין אותה
והאר"י כותב שכן לברך.
ולכאורה כל מה שנהגנו בני הספרדים לברך זה בגלל האר"י וא"כ קשה הרי אנחנו בני הספרדים ובראשינו מרן רבינו הענק היביע אומר זי"ע ועוד פוסקים כי אומרים סב"ל נגד האר"י.
וא"נ שזה מנהג הרי קשיא לי שלכאורה הוא מנהג טעות שהרי מרן היבי"א פוסק בכמה פעמים שלא כהמנג וכדעת מרן השו"ע (לדוגמא בברכה על נרות שבת) ולכן נראה שנבטל לכאורה המנהג שהוא טעות.
וא"נ שמרן חזר בו הרי זה בדוחק רב ועצום שהרי מרן החיד"א כותב שאם מרן היה רואה דעת האר"י היה חוזר בו ולכאורה א"כ נאמר בכל ההלכות הכי. והכנסה"ג כותב ששמע ממישהו שמרן חזר בו בסוף ימיו ודי לנו במה שאנו רואים.
וא"נ שברה זאת מוזכרת בגאונים הרי בסידור רב האי גאון אינה מוזכרת.
וא"נ שהרי מוזכר בראשונים הרי קיבלנו שכל ברכה שאינה נזכרה בתלמוד אין מברכין אותה. ועוד שזה רק חמשה-שבעה ראשונים בלבד (ר"ד אבדרהם, סמ"ג, בעל העיטור, הטור, מחזור ויטרי ועוד) 
והב"ח כותב (סימן מ"ו ס"ק ח') שגם לאשכנזים יורה שלא לברך ומ"מ אין למוחקה מהסידורים,
והגם שהגאון רבי אליהו מוילנא לא היה מברך כדאיתא בספר "מעשה רב"
וכבר אמרו שאין להקשות על מרן זי"ע משתי טעמים
א. כי בכל רגע שהיה כותב תשובה היה לפני כן יושב ומעביר את כל התורה מול עיניו.
ב. כי מרן כדרכו בקודש לא משאיר את המעיין בדברי תימה, אלא תמיד מפרש דבריו מבלי שיצטרך לביאור, ואם היה כאן קושיא גדולה לא היה נמנע מרן מלכתוב הטעם. אמנם אני לא מחפש להקשות על מרן אלא להבין דעתו בלבד.

השיב לי הגר"ח רבי שליט"T וז"ל "ועיין שו"ת יבי"א ח"ד סימן כ"ה ס"ק י"ד. שמיישב את הכל. וע"ש לא רק אם היה רואה אלא במציאות היה שמרן הב"י חזור בו. ע"ש.

וגם לישב חקירה גדולה, אם האר"י ז"ל זיע"א כוחו כמו תנא וכן אם קיבלנו את האר"י ז"ל. כמו קבלת מרן הב"י, או לא. כ"ז פלפולים ידועים ועכ"פ למעשה מברכים הנותן ליעף כוח וכנראה שזה משמיים נוצר מצד כזה אשר כל עם ישראל מברכים ברכה זו. ויש בזה חיזוק גדול באמונה. והתרגום (ישעיה מ. כ"ט) מבאר שהכוונה לצדיקים שעייפים מלימוד תורה נותן חכמה. וכן ביבי"א ח"ד סימן י"ח ס"ק א'. תורה מתשת ודע זה רק בהתחלה עי"ש. ויש לכוון בברכה זו ולבקש בלב כח לתורה וזיכו הרבים וקידוש השם תמיד. ועיין יבי"א שם בהוצאה החדשה בגליון בסוף הסימן על מעלת זיכו הרבים. ומה מעיד מרן זיע"א על עצמו.

בברכת התורה חיים רבי עיה"ק חולון"

וקשיא לן הרי זה מנהג טעות לכאורה וגם מה שייך לומר שזה מן השמיים.

 

הרה"ג שבתי לוי השיב לי וז"ל "במש''כ לשאול מדוע מברכין ברכת הנותן ליעף כח שהוא נגד השו''ע, עיין במש''כ בספר ברכת ה' ח''ד פ''ד סימן מח ובהערה 161, דמנהג זה מבוסס על מש''כ החיד''א (סימן מו אות לא) שמעיד שכך נתפשט המנהג ע''פ האר''י וגם מעידים שמרן חזר בו בסוף ימיו, וכ''כ גם בספר מטה יהודה, שרבים כך נהגו ומרן חזר בו בסוף ימיו. ובכה''ג אמרינן במקום מנהג שנתפשט לא אמרו סב''ל, אולם שאני נרות שבת שלא התפשט מנהג זה לנהוד כהרמ''א, וגם יסודתו היתה בטעות כי מדוע ננקוט רמ''א ונעזוב דברי השו''ע. משא''כ הכא נהגו כדעת האר''י ואין זה בטעות, ובמקום מנהג לא אמרינן סב''ל. והבן." 

וקשה שלפי אחיו בכלל לא אומרים סב"ל נגד האר"י

ועוד שהרי גם יסדות מנהג לברך הנותן ליעף כוח הוא טעות.

ועוד השיב הרב יחיאל ברדא נר"ו

שלום וברכה,

בנוגע לשאלתכם בדין ברכת הנותן ליעף כח, שלכאורה יש לפסוק סב"ל נגד דברי האר"י ולומר שהמנהג לברך הוא בטעות. הרי זה ביאור דברי מו"ר הגר"ד יוסף שליט"א: אף שמצינו בכ"ד שאומרים על מנהג שיסודו בטעות ויש לבטלו, הרי זה דוקא באופן שאין לו סמך אמיתי בהלכה. משא"כ בנדו"ד שיש מקור לזה מדברי חלק מן הראשונים. ומה שהמנהג הוא נגד דברי השו"ע, אינה סיבה לבטלו, וכמו שמצינו במקומות רבים, שמנהג שקדם לפסק השו"ע, ויש לו יסוד בראשונים או פוסקים, יש לקיימו אף אם הוא נגד דברי השו"ע [ולדוגמא נציין לדברי השו"ע או"ח סי' רנ"ז ס"ח, בענין הטמנה בדבר המוסיף הבל ע"י דבר אחר, שאין אנו נוהגים כדבריו, וכמו שהעיר בזה כבר מרן זיע"א בשו"ת יבי"א].

בברכה מרובה
הרב יחיאל ברדה וכו'"

וגם כאן קשיא לי שהרי זה מנהג טעות ויסדתו בכמה ראשונים בודדים.

וחתנא דבי נשיאה הגאון ר' אהרון בוטבול השיב וז"ל 

שלום וברכה!

כשיש מנהג שיסודו בהררי קודש ונהגו בו בכל הדורות ברצף, דור אחר דור, אין לבטלו בשום פנים ואופן.
הוכחה לדברנו שמהר"ם בן חביב פוסק להקל בדיני הטמנה ושהיה נגד מרן וטען שכך נהגו הספרדים, ועוד כמה דוגמאות.
ואולם המנהג שנהגו במרוקו לברך על הדלקת נרות לאחר ההדלקה לא התברר שהיה מנהג הספרדים מקדמא דנא, אלא להיפך.
בברכת הנותן ליעף כח, כל חכמי הספרדים נהגו לברך ברציפות בכל הדורות ממרן הב"י ועד דורנו.

בברכה
אהרן בוטבול"

וגם כאן קשיא לי שהרי המנהג שהיה בהדלקת נרות הוא לאר רק במרוקו ומסתמא היה לו סמך בהלכה ואע"פ כן ביטלנו. 

בברכת התורה

האוחז בשולי גלימתו האדורה של גדול הדורות מרן זי"ע

הרב ניסים פנירי שליט"א
283 צפיות

אני לוקחת כדורים לדחיית וסת, האם אני צריכה לחוש לענות הפרישה ובדיקת יום שלושים?

הרב ניסים פנירי שליט"א
126 צפיות

נער העושה בר מצוה בימי ראשון או שני האם חייב לקרא שמו"ת של הפרשה הקודמת דהא ניתן להשלימן עד יום שלישי. או שבכלל לא נתחייב בפרשה זו. ומה הדין כשקרא בקטנות בשבת האם יצא יד"ח או שעכשיו רובץ עליו החיוב שלא קיימו בחד דרבנן. ובכלל יל"ד להפוסקים שצריכין לקרא כל הפרשות כסדרן (שאם לא קרא שבוע אחד ישלים בשבוע לאחמ"כ קודם הפרשה הקודמת) האם צריך להשלים כל הפרשות של לפני כדי לקיים המצוה של מכאן ולהבא בשלימות. וגם כאן יל"ד אם כן קרא בקטנותו, אי מהני לשיטה הנ"ל לקיים חציו (של הפרשות) בקטנות וחציו בחיוב. תודה רבה

הרב יעקב פנירי שליט"א
117 צפיות

לרב שליט"א.

אשה שנטמאה מכתם ביום החמישי לאבילותה או אבילות בעלה, האם לדעת הרמ"א יכולה לעשות הפסק טהרה בו ביום, כי לא שמשו מחמת איסור, דומיא דנטמאה בז' נקיים אחר מחזור או כשהמתינו מחמת ספק טומאה והתברר שטהור, או שרק בטומאת נדה אמרינן כן ולא באיסור צדדי שבזה אמרינן לא פלוג כמו לא שמשה בפועל בעלמא.

וכן מה הדין בזה לגבי יו"כ ות"ב להחשיבם כה' ימים. [מי שנטמאה מעד או כתם במוצאי כיפור או ת"ב האם יכולה לספור רק עוד ד' ימים].

ומה הדין בפרשו מסיבה רפואית, או כשלא חשו בטוב ומדעת לא שמשו. וכן באופן שהבעל לא היה בעיר. מה נכנס בתוך ה"לא פלוג" של הרמ"א ומתי יש להקל?

ייש"כ גדול מאד.

הרב ניסים פנירי שליט"א
103 צפיות

אשתי שלפה את טבעת הנובה רינג ומצאה עליה לחות אדמומית, האם דינה ככתם או כראיה?

לכאו' אם זה כתם אזי היא טהורה, כיון שאינו ככגריס וגם אי"ז מקב"ט.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
219 צפיות

אשתי עשתה הפסק טהרה לפני כשבוע אך לא התחילה למחרת לבדוק ולהתחיל ז' נקיים, וביום ה' התחילה לבדוק.

האם ההפסק שעשתה לפני שבוע נחשב, באופן שבדיקת יום ה' תהיה בדיקת יום א' לז' נקיים?

תודה מראש.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
174 צפיות

שלום וברכה

האם מותר לטבול (לפי דעת האשכנזים) עם מבנה אנטומי על הציפורן מאחר ולא מסירים אותו אלא משלימים אותו כל פעם שהציפורן גדלה.

תודה!

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
134 צפיות

שלום,

תושב ב"ב שחגג פורים בעירו ביום י"ד ובליל ט"ו הגיע לירושלים וישן בירושלים, האם צריך לחגוג גם בירושלים בט"ו?

תודה!

הרב רותם אפלבוים שליט"א
106 צפיות

שלום,

האם אישה יכולה לטבול עם לק ג'ל שלם?

הרב ניסים פנירי שליט"א
254 צפיות

שלום לכבוד הגר"מ פנירי שליט"א

האם מותר לאשה להיות עם בעלה בבריכת שחיה, כאשר הם אסורים?

ומה הדין כאשר המשפחה כולה יצאה לצימר ונמצאים בבריכה גם בני משפחתם הקטנים, האם יש להקל? (והאם יש על כך דיבור בספר הנפלא אבני שהם)

תודה לכת"ר.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
173 צפיות

שלום וברכה,

הבת שלי בת 5 וחצי חודשים והיא רק יונקת או אוכלת חלב שאוב.

אני מקבלת מחזור ולא מוותרת על ההנקה.

רציתי לדעת מבחינת הצום האם אני אמורה לצום כרגיל?

תודה רבה!

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
95 צפיות

לגבי הבדיקות לייצר חזקה שלא רואה מחמת תשמיש, המקובל לעשות בדיקות סמוך לוסתה. ושאלתי בעשו בדיקות ואח"כ לא היה וסת והתפתח הריון, האם ניתן לסמוך על זה כבדיקות טובות, או שראוי לבדוק שוב אח"כ. תודה רבה.

הרב רותם אפלבוים שליט"א
132 צפיות

האם כשעוברים את התאריך המשוער מותר להחליט לעשות זירוז ע"י פיטוצין?

הרב ניסים פנירי שליט"א
120 צפיות

שלום.

האם אפשר בשעת דחק גדולה לישון באותו בית עם אמו ודודתו? מדובר במקרה חד פעמי.

הרב ניסים פנירי שליט"א
136 צפיות

שלום וברכה,

אמר לי ד''ר אבי גלון (מומחה לגניקולוגיה ויילוד בפ''ת), שע''פ הרפואה המודרנית המציאות שאשה תראה דם הורמונלי (דם נדה) מחמת התשמיש אינו קיים, והרפואה לא רואה בתשמיש שום גורם לדימום שכזה.

שאלתי היא, האם אכן יתכן שבזמנינו נשתנו הטבעים ואין מי שתראה מחמת תשמיש? (ואותן נשים שטענו שראו מחמת תשמיש, אפשר שבאותם מקרים הדם היה מהוגינה, וידוע שהדבר מאד שכיח...) האם יהיה לזה השלכה למעשה לדין רואה מחמת תשמיש?

בתודה ובברכה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
327 צפיות

רציתי לקנות מצלמה ואמרו לי שהיא עולה 5000 ש"ח בעשרה תשלומים של 500 ש"ח כל אחד, ואם אני רוצה אותה ביותר תשלומים (350 ש"ח לחודש), היא תעלה לי 5250 ש"ח.

האם יש בזה ריבית?

תודה רבה.

הרב ניסים פנירי שליט"א
124 צפיות

שלום הרב.

יש לי תינוק בן 6 חודשים הנקה מלאה (פעם בשבוע מקבל בקבוק..), ויש לי תמיד ירידת סוכר (hypoglycémie). האם אני צריכה לעשות הצום של תשעה באב?

תודה מראש.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
161 צפיות

ב"ה שלום לכבוד הרב שליט"א.

אשמח לשמוע דעת הרב בנוגע לשימוש בסנני מים מהסוג המותקנים מתחת הכיור, אשר לכאורה בהם קשה להתיר מצד 'משמרת' משום שהמים יושבים שם משך זמן, ו'כוס' הראשונה של הסנן הם נעשים חומים ולא ראויים לשתיה כלל, וכן בסננים של ה'מיניבר' שהמים מעורבים בגרגירי הפחם ויושבים שם גם כן משך זמן, ובפתיחת המים בעצם נבררים המים מן הגרגירים.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
130 צפיות

שלום לכבוד הרב,

רציתי לשאול האם טיפול שיאצו-רפואה משלימה מותר עפ"י ההלכה? אני בהריון עם כאבים חזקים והמליצו לי על טיפול זה מאחר וברפואה הרגילה אין מענה לכאבים אלו.

תודה רבה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
131 צפיות

לכבוד הרה''ג שליט''א.

האם צריכים להיות ערניים לחוש ולחשבן דלמא האשה קובעת וסת לסירוג של כמה חודשים אפ' שיש לה עוד ראייות באמצע ביום אחר, ולמשל דראתה ביום ט''ו לחודש ואחרי ד' חודשים חזרה לראות כן, וכך ג''פ, אלא דבחודשים שבינתיים ראתה ביום אחר כגון ביום כ' וכ''ג וכדו'? וא''כ עד כמה חודשים יש לנו לחוש לכך (והאם צריכים לשמור הלוחות של שנים אחורה)?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
96 צפיות

האם מותר לתת בשבת זרעי צי'ה על גבי סלט ירקות?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
28 צפיות

היי ערב טוב אני משתמשת בנובה רינג, ויום חמישי הבא בלי נדר צריכה לטבול במקווה. אני צריכה מחר להשתמש בטבעת להכניס אותה. אני מתחילה את הבדיקת הפסק טהרה, יש אפשרות פשוט להוריד את הטבעת בזמן הבדיקה ובסיום להכניס למקום?

הרב ניסים פנירי שליט"א
209 צפיות

שלום, האם אפשר לתת לדגים אוכל שאולי מכיל תערובת חמץ ובוודאי שאינו ראוי למאכל? תודה!

הרב רותם אפלבוים שליט"א
129 צפיות

אני לוקחת טבעת נוברינג וראיתי כתם אדום בעת קינוח על נייר, ובשבוע האחרון זה חזר על עצמו כמה פעמים ולא הגיע מחזור, האם יהיה אפשר לקיים תשמיש לאחר כמה שעות, או שיש לחוש שמא יראו דם בתשמיש.

הרב ניסים פנירי שליט"א
262 צפיות

שלום כבוד הרב,

אני כרגע בעיר נורא רחוקה מהבית שלי ולקחתי איתי ספר סידור. 

אני חוזרת הביתה באוטו שעה לפני צאת השבת, אך הספר יצטרך לנסוע איתי באוטו. 

מה לעשות בנושא זה?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
112 צפיות

לכבוד הרה''ג שליט''א

אשה שנתעברה ונודע לה מיד, ושכחה לבדוק בעונת וסתה דכידוע לרוב הפוסקים אסור בתשמיש, אלא דלא ידעו הלכה זו, האם צריכים כפרה ולעשות תשובה או דאע''ג דלכתחילה יש להקפיד מאד בזה, מ''מ לענין בדיעבד אפשר לסמוך על האג''מ והחזו''א שהקילו בזה?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
102 צפיות

אשה שרגילה לפני מחזור לראות טיפין וכתמים, האם יש לאסרה מהכתם הראשון כיון שהוא תחילת מחזור, או רק ממתי שכבר מתחילה לראות בשפע, ומה הטעם בזה, כי סו"ס אין הרגשה ודם זה הוא ככתם בעלמא. וממתי (כמה זמן סמוך למחזור) יש לדון עדיין ככתם. תודה רבה!!!

הרב ניסים פנירי שליט"א
202 צפיות

שלום כבוד הרב, אני כלה צעירה, נשואה כמה חודשים, ורציתי לשאול, מהי ההגדרה של "מקפידה" לעניין חציצה. לגבי שיערות הידיים והרגליים. כמו"כ, אציין, שבביתנו נוהגים לפי ה"אור לציון". תודה רבה, ויישר כח.

הרב ניסים פנירי שליט"א
138 צפיות

האם מלחמת 'חרבות ברזל' מוגדרת כמלחמת מצוה (בהגדרה ההלכתית שהתגבשה להלכה למעשה) או לא? אשמח לקבל מקורות.

ובמידה וכן, האם יש לכך השלכות למעשה בפועל ממש בנושאים שונים?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
26 צפיות

בית הוראה ‘אפיקי מים’ בראשות הגאון הגדול הרב משה פנירי שליט”א
נוסד בשנת תשס”ז בשכונת רמות בירושלים.
כיום משיבים מטעם בית ההוראה למעלה מ 300 רבנים, בכ -100 ערים ברחבי הארץ והעולם

Ⓒ 2019 - All Rights Are Reserved