שאל את הרב

שאל את הרב

סנן לפי נושא:

סנן לפי נושא

סנן לפי רב משיב:

שאל את הרב - לפי רב משיב

שלום כבוד הרב.
הנוטלת פרימולוט-נור למשך 10 ימים, והפסיקה, האם צריכה לפרוש מתשמיש עד שתראה דם וסת?

הרב ניסים פנירי שליט"א
4,271 צפיות

שלום,

האם בעונת הפרישה סמוך לווסת מותר לישון במיטה אחת הוא בבגדו והיא בבגדה (הכוונה ללא הפרדת המיטות), והאם הדין שונה כאשר עונת הפרישה היא ביום (כי קשה לקום לפני עלות השחר ולהפריד את המיטות)?

הרב ניסים פנירי שליט"א
999 צפיות

הקמתי ביהכ"נ, היה בשכירות ולאחר כמה שנים קיבלתי קרקע ע"י העיריה והקמתי בנין. הכספים להקמת הבנין גויסו מההון העצמי,  הלוואות מהבנק והלוואות פרטיות. מתוך כלל ההלוואות לקחתי הלוואות במשך כמה שנים מאחד ממתפללי ביהכ"נ, והסכום הצטבר עד מליון ש"ח, סוכם תאריך פרעון כשיהיו תורמים, ההלוואה היתה בעל פה.

השאלה האם מותר למלוה לקבל כיבודים, עליה כל שבוע, מזרח בבית הכנסת וכד' מחשש ריבית?

א. המלווה קיבל אותם כיבודים לפני ההלוואה.

ב. מה הדין באם מקזזים בשעת התשלום סכום מסוים עבוד הכיבודים?

ג. לשיטת הפוסקים המהרש"ג והאגר"מ אם אין שיעבוד הגוף רק שיעבוד נכסים אין איסור ריבית, ובנדון דידן תנאי תשלום ההלוואה ללא שיעבוד נכסים ושעבוד הגוף רק דשלב"ל - תורמים - האם יש חשש ריבית?

ד. ריבית דרבנן לצורך מצוה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
995 צפיות

מה שנהגו בני ספרד להקל לשבת על ספסל יחד, ולשכב אסור. מה הדין אחד שוכב ואחד יושב, כשהבעל שוכב על הספה, האם האשה מותרת לישב על ידו.

הרב רותם אפלבוים שליט"א
837 צפיות

בחור בישיבה שלמדתי בה, מונה לגבאי הת"ת, והיה אחראי על אסיפת הכספים בימי הפורים.

על פי התקנון כל בחור היה מגיע לו לפני חתונתו שלש אלף ש"ח, והנה הבחור הגבאי הגיע זמנו להתחתן, ומיד לאר חתונתו התברר שלקח הרבה מידי כסף שלא היה מגיע לו לקבל.

בחור אחד ניגש אליו, ושאל אותו על הענין. והוא טען שכיון שההורים שלו אין שלהם שום אפשריות לקנות לו את צרכי החתונה, כי כבר חיתנו יותר מתשעה ילדים לפניו, לכן לקח מדעתו כספים שלדעתו היו מגיעים לו. ועוד יותר טענתו, שהרי כסף זה לא שייך לישיבה אלא לבחורים, וא"כ למי יחזיר, הרי רוב הבחורים שהיו באותה עת כבר נישאו, ואולי לא היו צריכים בכלל את הכסף, אבל הוא לכאורה כסף שאין לו תובעים.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
1,464 צפיות

אני אמא ל 8 ילדים עם בעיות רפאיות בקיבה בלוטת התריס עצם הזנב והקרסול, הריונות ולידה גורמים לי להיות במצב נפשי לא מאוזן.

כעת נקלטתי להריון שלא ברצוני, ורציתי לדעת מבחינה הלכתית אם יש מקום להפסיק את ההריון. יש לציין שהטבילה הייתה בתאריך ד' באדר א'.

הרב ניסים פנירי שליט"א
908 צפיות

שלום וברכה לכבוד הרב.

ב"ה זכינו לאורו של הרב שליט"א ובקיאותו העצומה בתחום, ולכן אני פונה לרב בבקשה: לאחר מספר בנות - מה הדרך לבנים בס"ד?

אני יודע שזמנו של הרב קצוב, אבל אשמח לכל מה שעלי לדעת בענין.

יישר כח!

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
872 צפיות

למורינו הרב שליט"א

האם לפצח גרעינים מצלוחיות נפרדות, אבל להשליך את הקליפות לאותו כוס או צלחת, יש לאסור כי יש בזה קירוב ומשתמשים באותו הקערה באכילתם, או שכיון שאינו אישי כי שייך גם באנשים חיצוניים אז יש להתיר, או שלא גזרו אלא על אכילה מאותה הקערה ואין לאסור.

תודה רבה וייש"כ עצום בשם כלל ישראל על ההחכמות הרבות.

הרב ניסים פנירי שליט"א
948 צפיות

האם בשינה עם סבתא ודוד נוצר מצב של יחוד לנכדה/ אחיינית?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
1,058 צפיות

שלום וברכה

אנו נשואים למעלה מ 10 שנים בלהע"ר, והיינו בטוחים שאסור לטבול עם איפור.

פתחתי שו"ע סימן קצ"ח סעי' י"ז כתוב בפירוש שמותר לכתחילה ואין אף אחד שמערער על כך. אם כן, למה ומדוע עושים את כל העסק של האיפור בשבת? שנשים תטבולנה עם איפור ונגמר כל הסיפור...

נשים דוחות טבילות בשבת כשזה מורכב לא להיות מאופרת וכו' ועוד כל מיני שיקולים - שלדעתי האיסור לדחות טבילה בזמנה יותר חמור מטבילה באיפור שזה לכתחילה. למי בער ומה העניין שעשו את זה כאיסור?

תודה רבה.

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,486 צפיות

מה דעת הרב שליט"א לענין הילדים הקטנים האם צריכים לעשות עבורם פרוזבול כי החיסכון לכל ילד שהמדינה נותנת להם זה הלואה שלהם לקרנות?

הרב ניסים פנירי שליט"א
893 צפיות

לכב' הרב שלום וברכה.

קליתי חצילים על הכיריים באופן ישיר ללא כלי מתווך. הבנתי שהמאכל פסול מאחר וחלב ובשר מתערבבים על הכיריים וצריך שיהיה כלי. האם אכן כך הדבר?

אציין שקליתי ביום ראשון, וביום שישי בישלתי בשר בסיר, ולא זכור לי מאכל חלבי שנשפך על הכיריים. אודה לתשובתך מה עליי לעשות עם החצילים שהכנתי? האם הם אסורים?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
1,322 צפיות

שלום, האם אשה ההולכת עם שמלה או חצאית ארוכה רשאית ללכת בלי גרביים/ גרביון (עם נעליים סגורות)? תודה.

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,103 צפיות

שלום,

היום הייתי צריכה לטבול אבל קמתי בבוקר עם כאבי בטן ואחרי בדיקה בבית חולים החליטו להשאיר אותי לניתוח להסרת תוספתן (אפנדציט).

הרופא אמר שאסור לי להיכנס לבריכה אחרי הניתוח, ורציתי לשאול האם מקווה נחשב כמו בריכה? מה הדין בטבילה אחרי ניתוח?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
1,043 צפיות

האם מותר לתת בשבת זרעי צי'ה על גבי סלט ירקות?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
985 צפיות

שלום רב!

האם לנשים מותר או אולי מומלץ לקרוא תיקון חצות בחצות הלילה?

תודה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
174 צפיות

שלום לכבוד הרב.

יש לי שאלה שאולי טיפה תמוהה אבל אני מעדיפה להיות בטוחה מאשר להיות בספק.

היום אני ביום החמישי לספירת שבעה נקיים. על גבי הבד ראיתי נקודה פיצית בצבע חום בהיר, נגעתי בנקודה וראיתי שזה יצא מן הבד על האצבע והרגיש מעט קשה ממש דומה לפרור והבד נשאר נקי.

האם אני יכולה להמשיך בספירת שבעה נקיים וזה תקין או שעלי להתחיל מחדש?

המון תודה לכבוד הרב

הרב ניסים פנירי שליט"א
968 צפיות

מה דעת הרב שליט"א לענין הרחקות בתשעה באב, שינה במיטה אחת והרחקת המיטות, כשכ"א בבגדו ובשמיכות שונות. ומה הדין לענין שאר מגע של חיבה.

והאם יש להימנע בכלל מכ"ז מעצם מהותו של יום שאסור אף בשאלת שלום? ייש"כ גדול.

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,841 צפיות

שלום וברכה. 

בטבילה בליל שבת, היאך ינהגו עם הדלקת הנרות. האם תעשה האשה תנאי שאינה מקבלת שבת, וזאת משם שצריך להסמיך את החפיפה לטבילה, או לא?

מה עדיף? כי בכל אחד יש חיסרון, תנאי באשה בקבלת שבת זה לא כ"כ טוב, וכן לא להסמיך.

אני שואל, וחיפשתי בספרים ועדיין לא מצאתי את מבוקשי.

תודה רבה על האתר וכו'.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
193 צפיות

שלום וברכה,

הכנסתי היום התקן ויצא דימום בגודל של 3 חצאי שקל האם אני צריכה לטבול?

הרב ניסים פנירי שליט"א
3,052 צפיות

מי שתוך כדי תפילתו שם לב שהשתרבב לו ב"יעלה ויבא" - את יום "חג המצות הזה" במקום ראש חודש ומיד תיקן. האם יש לחשוש שלשונו מורגל בזה [שבמציאות הזכיר כן הרבה באופן רצוף, ובפרט יתכן בר"ח אייר] וגם בתפילה הקודמת שאמר יעלה ויבא הזכירו עם יום לא נכון. ויחשב כלא הזכיר מעין המאורע. או שכיון שיודע שאמר יעו"י אמרינן שאימת ר"ח עליו וודאי אמר "ראש חודש". [שלשתיהם אין הרגל לשון של ל' יום, ואיך משערים דבר כזה. וגם לא נדון כהרגל כל השנה כספק הזכיר יעו"י כי הרי כן פתח בה]. תודה רבה.

הרב יעקב פנירי שליט"א
1,074 צפיות

שלום.

אני אחרי לידה ראשונה, רציתי לשאול האם אחרי שמותרים כמובן יש הלכות נוספות ביחסי אישות?

לדוגמא: האם מותר שהתינוק יהיה נוכח בחדר בזמן המצוה או אחרי?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
2,191 צפיות

מדובר בשאלה שלא נעים לי לשאול, אבל ההכרח לא יגונה. אנו נשואים מזה 25 שנה, והזוגיות בינינו מורכבת מאוד, עברנו משברים רבים מאוד בשלום בית, הקשיים שהיו מנת חלקנו היו ללא נשוא, איני יכול לתאר את המורכבות בה אנו חיים. בשנתיים האחרונות יש קצת רגיעה, אבל עדיין מאוד מאוד קשה, אשתי ''מסכימה'' ללכת למקווה, וכל פעם זה קורה רק לאחר מסלול ארוך ומפרך שלה ושלי. אציין כי מזה מספר שנים שהיא מטופלת בתרופות פסיכיאטריות. אחת הבעיות עימן אנו מתמודדים היא חוסר היכולת שלי להביאה ל''אורגזמה'', ניסינו את כל התנוחות האפשריות, וכמעט אף פעם לא הצלחתי. לפני כשנה נגררנו לקיום יחסים אוראלי, כלומר, ליקוק עם הלשון של או''מ ואח''כ אני גומר כרגיל באופן שלא יצא לבטלה ח''ו, ואז היא הצליחה להגיע לזה, אך הבנו שיש בעיה הלכתית לא פשוטה כלל כי נישוק באו''מ הוא דבר בעייתי ולמרות שלא מדובר כאן בנישוק ממש, ולכן היא לא רצתה לחזור ע''כ שוב. בחודשים האחרונים התסכול שלה גובר מפעם לפעם עקב חוסר ההצלחה שלי בתחום, ואתמול היא הלכה שוב למקוה, ואיכשהוא שוב נגררנו לקיום יחסים באופן זה, ושוב היא הצליחה להגיע לאורגזמה לאחר תקופה ארוכה שלא זכתה לזה, ואח''כ ניכר היה עליה כי קיבלה מזה חיות ועונג, אבל הואיל ויש בעיה בזה בעיה הלכתית היא לא שלימה עם זה. שאלתי בזאת, האם יש מקום להתיר זאת ?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
1,799 צפיות

לרה"ג שליט"א
יל"ע לשיטת המ"ב בסימן עה' שאסור לקרא ק"ש ולהתפלל ולברך נגד ערוה אף בעצימת עינים ורק יחזיר גופו לגמרי. אדם הנמצא בימים אלו במקום עם פריצות כגון מסעדה או חד"א במלון וכו', ורגילות שם הפריצות, ורוצה לברך כיצד יוכל לוודא שאין נשים מגולות כנגדו בלא שיצטרך לפתוח את עיניו ולחפש אחר העבירה כביכול, לידע לאיזה כיוון יכול לברך.
וכיצד ינהג כשכל הסביב יש פריצות, קודם הבהמ"ז ואם באו לו באמצע שמברך.
ייש"כ ותודה רבה

הרב ניסים פנירי שליט"א
846 צפיות

שלום כבוד הרב.

לפני כמה זמן התחלתי לעבוד, ואני באמת רוצה לעשות כמו "יששכר וזבולון". יש לי כמה שאלות כדי להיות בטוח שזה הסכם יששכר וזבולון:

1) האם אנחנו צריכים לחתום שטר.

2) האם הוא צריך לדעת שזה ממני או אני יכול לתת למישהו כדי שאני אוכל לתת בסתר בלי שהוא ידע, בגלל שיש יותר מעלה לתת בסתר.

3) אני נותן כסף לגבאי במקום שיש המון שיעורים ברצף כדי שישלם לרבנים, אבל הם יקבלו מהכסף שלי לדוגמה שליש כל אחד, האם גם זה נקרא הסכם יששכר וזבולון.

4) אשמח לדעת מה התנאים כדי שזה יהיה כמו הסכם יששכר וזבולון.

5) אם אני רוצה לעשות הסכם עם גדול הדור אבל הוא לא רוצה כסף, אם אני נותן כסף לישיבה שלו האם זה כמו שעשיתי הסכם יששכר וזבולון איתו.

6) האם זה בטוח שיהיה לי אותו עולם הבא של תלמיד חכם.

תודה רבה כבוד הרב, סליחה על ההפרעה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
556 צפיות

שלום הרב, יש לנו שתי שאלות בענייני חופה וקידושין:

א - יש עדות שנוהגים שלא הולכים לחתונה של חבר או אף בן משפחה אם מתחתנים בהפרש של פחות מ 40 יום. יש שאומרים שמחליפים סיכות זו עם זו או שמים בכיס לחם ומלח ואז אפשר ללכת' וכל מיני מנהגים כאלו ואחרים מחשש לעין הרע.

עיינתי בספרו הנפלא של הרב 'בית חתנים' החדש ולא מצאתי אזכור לזה, רציתי לדעת מה דעת הרב בענין, האם יש לחוש ויש מקור לכך או שזה מנהג גויים?

ב - לגבי הנושא של שושבינים בחתונה, הורים גרושים שמלווים את החתן והכלה לחופה, האם יש בזה בעיה?

ראיתי שהרב כתב לעניין הורים בזיווג שני או אנשים שאין להם ילדים, אך מה הדין בגרושים, ומה אם ההורים hיפגעו אם יאמרו להם שלא הם יהיו המלווים?

יישר כח!

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
281 צפיות

שלום וברכה לכבוד הרב.

יש לנו היתר למניעת הריון לשנה, האם יש אמצעי מניעה שהם לא הורמונליים והם מומלצים?

ובכדורים ההורמונליים, האם אפשר המלצה של הרב מה הכדורים שהכי פחות גורמים לכתמים?

הרב ניסים פנירי שליט"א
218 צפיות

שלום וברכה,

אני לוקחת כדורים למניעה יאז פלוס, ויש אפשרות למנוע את הוסת גם אז מנעתי.

האם צריך להתנהג בריחוק בעונת הפרישה?

 

הרב ניסים פנירי שליט"א
2,412 צפיות

שלום לכבוד הרב,

אני נשוי כשנה קצת פחות, בזמנים שאני עם אשתי ואנחנו מותרים היחסי אישות שלנו ברוך ה' טובים ואנחנו נהנים אחד מהשניה.

אבל כבר למחרת במהלך היום עולה לי שוב חשק בלתי מוסבר... אציין שגם אני וגם אשתי אנשים די עסוקים לא שאני יושב בבטלה ופתאום חש ברצון. האם זה טבעי? אולי משהו לא תקין? האם הרב יכול לענות לי על זה.

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,249 צפיות

שלום הרב

בדרך כלל אשתי מקפידה לטבול בלי לק ג'ל, אך הפעם יש לה טבילה במוצאי החג (בכפוף להפס''ט היום), והיא רוצה לחדש את הלק לפני החג, וכן ברצונה לעשות הדבקת ריסים שמחזיקה לשלשה שבועות בערך.

אשמח לדעת האם יש לסמוך להקל בכך (וכן בהתחשב שבין עשיית הלק והריסים יעברו בערך שלשה ימים)?

חשוב לציין שדבר זה חשוב לה מאוד (בעיקר הלק) ומשמח אותה מאוד לכבוד החג, אולם אם אין להקל בכך היא תנהג כמו שאומר לה.

תודה מראש.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
654 צפיות

בית הוראה ‘אפיקי מים’ בראשות הגאון הגדול הרב משה פנירי שליט”א
נוסד בשנת תשס”ז בשכונת רמות בירושלים.
כיום משיבים מטעם בית ההוראה למעלה מ 300 רבנים, בכ -100 ערים ברחבי הארץ והעולם

Ⓒ 2019 - All Rights Are Reserved