סנן לפי נושא:

סנן לפי נושא

סנן לפי רב משיב:

שאל את הרב - לפי רב משיב

לכבוד הרב פנירי שליט"א.

אשה שעלו בה כל הסימנים של הגעת הוסת (עייפות, כאבי גב, הורמונים וכיוצ"ב) ואכן ההפרשות היו כעין הוסת דהיינו טיפין והולך ומתגבר כמעיין, ולאחמ"כ מתמעט והולך. אמנם כל מה שיצא ממנה היה מראה טהור. מה הדין בכה"ג? ומה הדין אם המראה היה צבע חום שטהור לדעת הרב עובדיה ? ומה הדין אם היה בה התקן מירנה?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
64 צפיות

אשתי אחר הפלה ולקחה נובה רינג, רואה כתמים מראה טהור, אכן אמרה שראתה מראה אדום באסלה, האם צריכה לבדוק לאחר מכן?

הרב ניסים פנירי שליט"א
159 צפיות

שלום לכבוד הגר"מ פנירי שליט"א

האם ביום הטבילה של האשה מותר לבעל לעזור לאשתו בסידור המיטות:

1. לחבר את המיטות.

2. לצפות פוכים ולהציע סדינים.

3. לסדר לגמרי את המיטות לקראת שינה.

חשוב לציין שהיא עדיין מתארגנת בבית ולא טבלה, והאם כשהיא כבר הלכה למקוה הכל מותר?

תודה לכבוד הרב היקר, נהנים מאוד מהספר הנפלא והייחודי ביותר.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
112 צפיות

מי שיש לה פצע ועשתה הפסק ע"י בודקת, מה דינה לגבי הז"נ.

א' האם יכולה להקל לבדוק רק פ"א בראשון ושביעי.

ב' האם בבדיקות הנ"ל צריכה לטרוח ללכת לבודקת, או יכולה בעצמה ואם יצא דם לתלות במכה. לגבי טומאה, ולגבי שיועיל לבדיקת ז"נ.

תודה רבה!

הרב רותם אפלבוים שליט"א
116 צפיות

שלום וברכה.

אשתי לוקחת גלולות (יסמין), לאחר 4 ימים שהפסיקה מלקחת היינו ביחד. (בד"כ אנחנו מפסיקים בכדור האחרון. הוסת יכול להגיע לאחר כמה ימים ולפעמים לאחר שבועיים, אין משהו קבוע). ויום למחרת כבר ראתה דם.

האם נעשה איסור? ומה הדין באופן כללי מתי צריך לפרוש בתקופה שלוקחים גלולות. בברכה ותודה.

הרב ניסים פנירי שליט"א
152 צפיות

שלום לכבוד הרב.

הורי עלו ארצה, ובמהלך השנים התברר שהכתובה שלהם אבדה כנראה בחו"ל.

הם שואלים כעת האם יש עניין לשחזר את הכתובה והאם זה מעכב או עושה בעיות בשלום בית וכדומה?

יצוין שהליך שחזור יכול לקחת זמן ומאמץ וטרחה, והשלום בית שלהם ברוך ה' בסדר הם רק שואלים האם יש עניין. תודה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
134 צפיות

לכבוד הרב משה פנירי שליט"א

כבודו כתב בספרו אבני שהם סי' קפט סעי' יט, שאשה שיש לה מיחושים קבועים והם פוסקים רק לאחר יומיים מקבלת ווסת, הדין הוא שחוששת לג' חששות ולחומרא גם לווסת הגוף.

נשאלתי מה הדין באשה שבדקה עצמה וראתה שכל חודש בזמן הביוץ מרגישה דקירה ולאחר ט"ו ימים מקבלת את ווסתה, האם דינה כדלעיל.

שלמה הלוי (ברלין).

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
131 צפיות

ב"ה שלום לכבוד הרב שליט"א.

אשמח לשמוע דעת הרב בנוגע לשימוש בסנני מים מהסוג המותקנים מתחת הכיור, אשר לכאורה בהם קשה להתיר מצד 'משמרת' משום שהמים יושבים שם משך זמן, ו'כוס' הראשונה של הסנן הם נעשים חומים ולא ראויים לשתיה כלל, וכן בסננים של ה'מיניבר' שהמים מעורבים בגרגירי הפחם ויושבים שם גם כן משך זמן, ובפתיחת המים בעצם נבררים המים מן הגרגירים.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
90 צפיות

הבת לאחר לידה יש לה גודש וחלק התינוקת אוכלת כי אינה מצליחה להניק, אך המכשיר נכבה וצריך שוב להדליק לאחר שהשעון שבת חוזר לחשמל.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
80 צפיות

שלום לכבוד הרב.

אני אחרי הפלה שהיתה בחודש 3, לפני 5 חודשים (במשך אותו הריון היו הרבה דימומים ולבסוף הפלה, אז אמרו לי שאין קשר למנוחה).

כרגע אני ב"ה בהריון בשבוע 11, ומתחילת ההריון היו מספר דימומים. לאחר בירור מסתבר שמדובר בהמטומה בגודל 60*20 מ"מ, לאחר הדימום השני הרופא נתן לי שבוע מנוחה (אני מורה במקצועי) ובאמת לאחר שבוע הדימום נספג בחציו, הרופא נתן עוד שבוע מנוחה ולאחריו (שלא כ"כ נחתי באמת) ההמטומה נשארה באותו גודל (35*25), הרופא נתן עוד 2 שבועות מנוחה ואמר לי לצאת לשמירת הריון.

אציין כי אני ממשיכה לעבוד יומיים קצרים מאוד בשבוע ואני מרגישה קצת מאמץ, ובאמת קשה לי לעמוד יותר מרבע שעה רצופה.

רציתי לשאול האם יש צורך אמיתי ביציאה זו או שזה רק שארגיש טוב יותר. אציין כי הרבה רופאים לא תומכים במנוחה במצב כזה וטוענים כי אין קשר.

תודה רבה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
122 צפיות

מחילה, הרב התיר לאשה שלא עלה בידה לחוף בע''ש, שתחוף בשבת במים שהוחמו.

מקור: מילואים סי' קצט עמ' נא - מהדורה תשיעית.

ולפי זה באופן המותר לטבול ביום שמיני, יהא מותר לחוף בשבת אם חל שמיני בשבת ולטבול?

הרב ניסים פנירי שליט"א
93 צפיות

האם כשעונת הוסת ביום יש לנהוג להפריד המיטות מהלילה כיון שבעלות השחר עדיין ישנים או כיון דהתחילו בהיתר שרי?

הרב ניסים פנירי שליט"א
202 צפיות

אשה שתחילת המחזור מגיע עם כתמים ממש קטנים לפני, האם נאסרת על בעלה מיד, או רק מהראיה בשפע, ואת ההתחלה לדון ככתם. לענין הרחקות נגיעה ותשמיש.

תודה רבה!

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
127 צפיות

לכבוד הרבנים החשובים שליט"א

בדין ברכת הנותן ליעף כוח כיצד אנו מברכים אותה הרי מרן בשו"ע (סימן מ"ו) כותב "יש נוהגין לברך הנותן ליעף כוח ואין דבריהן נראין" ולפי מרן אין לברך. 
והרי קיבלנו הוראות מרן שפוסק כדעת הרא"ש שכל ברכה שאינה נזכרה בתלמוד אין מברכין אותה
והאר"י כותב שכן לברך.
ולכאורה כל מה שנהגנו בני הספרדים לברך זה בגלל האר"י וא"כ קשה הרי אנחנו בני הספרדים ובראשינו מרן רבינו הענק היביע אומר זי"ע ועוד פוסקים כי אומרים סב"ל נגד האר"י.
וא"נ שזה מנהג הרי קשיא לי שלכאורה הוא מנהג טעות שהרי מרן היבי"א פוסק בכמה פעמים שלא כהמנג וכדעת מרן השו"ע (לדוגמא בברכה על נרות שבת) ולכן נראה שנבטל לכאורה המנהג שהוא טעות.
וא"נ שמרן חזר בו הרי זה בדוחק רב ועצום שהרי מרן החיד"א כותב שאם מרן היה רואה דעת האר"י היה חוזר בו ולכאורה א"כ נאמר בכל ההלכות הכי. והכנסה"ג כותב ששמע ממישהו שמרן חזר בו בסוף ימיו ודי לנו במה שאנו רואים.
וא"נ שברה זאת מוזכרת בגאונים הרי בסידור רב האי גאון אינה מוזכרת.
וא"נ שהרי מוזכר בראשונים הרי קיבלנו שכל ברכה שאינה נזכרה בתלמוד אין מברכין אותה. ועוד שזה רק חמשה-שבעה ראשונים בלבד (ר"ד אבדרהם, סמ"ג, בעל העיטור, הטור, מחזור ויטרי ועוד) 
והב"ח כותב (סימן מ"ו ס"ק ח') שגם לאשכנזים יורה שלא לברך ומ"מ אין למוחקה מהסידורים,
והגם שהגאון רבי אליהו מוילנא לא היה מברך כדאיתא בספר "מעשה רב"
וכבר אמרו שאין להקשות על מרן זי"ע משתי טעמים
א. כי בכל רגע שהיה כותב תשובה היה לפני כן יושב ומעביר את כל התורה מול עיניו.
ב. כי מרן כדרכו בקודש לא משאיר את המעיין בדברי תימה, אלא תמיד מפרש דבריו מבלי שיצטרך לביאור, ואם היה כאן קושיא גדולה לא היה נמנע מרן מלכתוב הטעם. אמנם אני לא מחפש להקשות על מרן אלא להבין דעתו בלבד.

השיב לי הגר"ח רבי שליט"T וז"ל "ועיין שו"ת יבי"א ח"ד סימן כ"ה ס"ק י"ד. שמיישב את הכל. וע"ש לא רק אם היה רואה אלא במציאות היה שמרן הב"י חזור בו. ע"ש.

וגם לישב חקירה גדולה, אם האר"י ז"ל זיע"א כוחו כמו תנא וכן אם קיבלנו את האר"י ז"ל. כמו קבלת מרן הב"י, או לא. כ"ז פלפולים ידועים ועכ"פ למעשה מברכים הנותן ליעף כוח וכנראה שזה משמיים נוצר מצד כזה אשר כל עם ישראל מברכים ברכה זו. ויש בזה חיזוק גדול באמונה. והתרגום (ישעיה מ. כ"ט) מבאר שהכוונה לצדיקים שעייפים מלימוד תורה נותן חכמה. וכן ביבי"א ח"ד סימן י"ח ס"ק א'. תורה מתשת ודע זה רק בהתחלה עי"ש. ויש לכוון בברכה זו ולבקש בלב כח לתורה וזיכו הרבים וקידוש השם תמיד. ועיין יבי"א שם בהוצאה החדשה בגליון בסוף הסימן על מעלת זיכו הרבים. ומה מעיד מרן זיע"א על עצמו.

בברכת התורה חיים רבי עיה"ק חולון"

וקשיא לן הרי זה מנהג טעות לכאורה וגם מה שייך לומר שזה מן השמיים.

 

הרה"ג שבתי לוי השיב לי וז"ל "במש''כ לשאול מדוע מברכין ברכת הנותן ליעף כח שהוא נגד השו''ע, עיין במש''כ בספר ברכת ה' ח''ד פ''ד סימן מח ובהערה 161, דמנהג זה מבוסס על מש''כ החיד''א (סימן מו אות לא) שמעיד שכך נתפשט המנהג ע''פ האר''י וגם מעידים שמרן חזר בו בסוף ימיו, וכ''כ גם בספר מטה יהודה, שרבים כך נהגו ומרן חזר בו בסוף ימיו. ובכה''ג אמרינן במקום מנהג שנתפשט לא אמרו סב''ל, אולם שאני נרות שבת שלא התפשט מנהג זה לנהוד כהרמ''א, וגם יסודתו היתה בטעות כי מדוע ננקוט רמ''א ונעזוב דברי השו''ע. משא''כ הכא נהגו כדעת האר''י ואין זה בטעות, ובמקום מנהג לא אמרינן סב''ל. והבן." 

וקשה שלפי אחיו בכלל לא אומרים סב"ל נגד האר"י

ועוד שהרי גם יסדות מנהג לברך הנותן ליעף כוח הוא טעות.

ועוד השיב הרב יחיאל ברדא נר"ו

שלום וברכה,

בנוגע לשאלתכם בדין ברכת הנותן ליעף כח, שלכאורה יש לפסוק סב"ל נגד דברי האר"י ולומר שהמנהג לברך הוא בטעות. הרי זה ביאור דברי מו"ר הגר"ד יוסף שליט"א: אף שמצינו בכ"ד שאומרים על מנהג שיסודו בטעות ויש לבטלו, הרי זה דוקא באופן שאין לו סמך אמיתי בהלכה. משא"כ בנדו"ד שיש מקור לזה מדברי חלק מן הראשונים. ומה שהמנהג הוא נגד דברי השו"ע, אינה סיבה לבטלו, וכמו שמצינו במקומות רבים, שמנהג שקדם לפסק השו"ע, ויש לו יסוד בראשונים או פוסקים, יש לקיימו אף אם הוא נגד דברי השו"ע [ולדוגמא נציין לדברי השו"ע או"ח סי' רנ"ז ס"ח, בענין הטמנה בדבר המוסיף הבל ע"י דבר אחר, שאין אנו נוהגים כדבריו, וכמו שהעיר בזה כבר מרן זיע"א בשו"ת יבי"א].

בברכה מרובה
הרב יחיאל ברדה וכו'"

וגם כאן קשיא לי שהרי זה מנהג טעות ויסדתו בכמה ראשונים בודדים.

וחתנא דבי נשיאה הגאון ר' אהרון בוטבול השיב וז"ל 

שלום וברכה!

כשיש מנהג שיסודו בהררי קודש ונהגו בו בכל הדורות ברצף, דור אחר דור, אין לבטלו בשום פנים ואופן.
הוכחה לדברנו שמהר"ם בן חביב פוסק להקל בדיני הטמנה ושהיה נגד מרן וטען שכך נהגו הספרדים, ועוד כמה דוגמאות.
ואולם המנהג שנהגו במרוקו לברך על הדלקת נרות לאחר ההדלקה לא התברר שהיה מנהג הספרדים מקדמא דנא, אלא להיפך.
בברכת הנותן ליעף כח, כל חכמי הספרדים נהגו לברך ברציפות בכל הדורות ממרן הב"י ועד דורנו.

בברכה
אהרן בוטבול"

וגם כאן קשיא לי שהרי המנהג שהיה בהדלקת נרות הוא לאר רק במרוקו ומסתמא היה לו סמך בהלכה ואע"פ כן ביטלנו. 

בברכת התורה

האוחז בשולי גלימתו האדורה של גדול הדורות מרן זי"ע

הרב ניסים פנירי שליט"א
169 צפיות

שלום לכבוד הרב

האם כתם צהוב על גבי מגבת לבנה הוא טמא?

תודה רבה

ושבוע טוב

הרב ניסים פנירי שליט"א
56 צפיות

שלום הרב, אשה שיש לה פצע מדמם בצוואר הרחם 'אוקטרופיון' איך היא צריכה לעשות הפסק טהרה ושבעה נקיים?

הרב רותם אפלבוים שליט"א
191 צפיות

שלום.

אשתי לא הצליחה להטהר כבר 7 שבועות בגלל כתמים. בשני בערב עשתה הפסק טהרה, אך היום מחמת בלבול שכחה לבדוק ביום, ובדקה כמה שעות אחר צה"כ.

האם ניתן לצרף את שיטת הראב"ד והרמ"א (קצו ד) שבדיקת לילה הוי בדיקה, וכן את שיטות רוב הראשונים שהלכה כרב שסופן אע"פ שאין תחילתן, וכן שיטת הדגמ"ר שאפילו בשני אמצעיים סגי, ולהורות לה לבדוק עכשיו, וכן בימים הבאים ותטבול בשני בערב כמתוכנן?

תודה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
108 צפיות

רציתי לברר באם הלידה יוצאת בשבת מה מותר ומה אסור לי לעשות בשעת הלידה? 

כגון האם מותר לקחת אפידורל בזמן שהכאב לא כ"כ חזק או שיש בזה בעיה, וכן לגבי בדיקת דם בשבת האם בעינן ממש סכנה?

כמו כן לגבי חתימות או מה לומר לרופא שהוא לא יחלל בגללי וכדומה או שאר דברים.

תודה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
80 צפיות

לכבוד הרב שלום!

ביום ראשון אשתי עשתה הפסק טהרה, לאחר לידה (תוך ימי טוהר), וההפסק יצא טהור, כך גם הבדיקות בוקר וערב של יום שני.

והיום (יום שלישי) הופיע כתם על בגד צבעוני, הכתם גדול מכגריס.

ראיתי בספר של הרב (אפיקי מים) שבמקרה זה יש לעשות שאלת חכם.

השאלה האם יש לעשות הפסק טהרה חדש, או שניתן להמשיך בשבעה נקיים?

תודה רבה

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
268 צפיות

שלום וברכה! הבנתי שלפי הספרדים אין אפשרות ודיעה שניתן לעשות חדר יחוד בלי כיסוי ראש לכלה. ושאלתי האם חיב כיסוי ראש מלא כנשואה או אפשרי גם תוספות שיער? ב' האם יש אפשרות לעשות חדר יחוד ללא עדים או כל אופציה אחרת כדי לפטור את הבעיה. והאם יהיו מותרים אז במגע וכו'. ג' אם לא עושים חדר יחוד האם מותרים במגע כרגיל, או רק בבית. תודה רבה!

הרב ניסים פנירי שליט"א
63 צפיות

שלום וברכה

כידוע יש מח' ממתי מחשבנים את השעות הזמניות, האם מזריחה לשקיעה או עלות השחר לצה"כ. 

א- למ"ד שמחשבנים מזריחה לשקיעה, לר"ת מונים עד שקיעה ראשונה או שניה?

ב- מהי דעת הרב עובדיה בחישוב השעות זמניות?

אשמח למקורות בעיקר על שאלה א' כדי שאני יבין בהרחבה

תודה רבה 

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
78 צפיות

שלום רב.

רציתי לשאול האם בתולים גמישים זה דבר חריג, והאם יש סיבה לחשוש לעתיד שיופיע דם?

יישר כוח, נשמח לתשובה תודה רבה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
93 צפיות

שלום! שאלה לגבי תכנת מחשב לשו"ת 'בר אילן', האם מותר להשתמש בה אחר שהתוכנה עוברת ממחשב למחשב ע"י העתקה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
70 צפיות

שלום רב.

לא הבנתי מדוע כתב הרב שליט"א בספרו אבני שהם דיש להחמיר שלא לטבול בלק ג'ל דחוששים לפרישה והב"ח מטעם דיש בו ממש ואפילו שאינו מקפיד.

וצ"ע מדוע, הרי סוף סוף אינה מקפידה, והספרדים לא קבלו חומרת הרמ"א להחמיר בכל דבר על גופה אפילו שאינו חוצץ.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
117 צפיות

שלום הרב,

האם נכון לומר שכל כלה תבדוק רק ראשון ושביעי (כך ראיתי באפיקי מים), או שתלוי במציאות (שבאבני שהם כתב לבדוק כל הז"נ)?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
206 צפיות

לכבוד הגר"מ פנירי שליט"א

האם מותר לאשה שרואה הכתמות ביום וסתה לא לבדוק כדי להישאר מותרים מבחינה חו"נ ועזרה פיזית מהבעל? (בעמ' נח בספר נראה שא"צ בדיקה לנשים מסוימות, ובאופן כללי התפשט המנהג להחמיר, לפיכך השאלה האם מותר באופן שלא ישמשו בימים אלו אא"כ יבדקו). והאם כבוד הרב דיבר על הנקודה הזו בספרו הנפלא?

יישר כח.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
71 צפיות

שלום וברכה,

אני רוצה להתחיל להשתמש בנובה-רינג (3 חודשים אחרי קיסרי), ורציתי לדעת האם מוציאים בבדיקות ובטבילה, וכן בשעת תשמיש האם צריך להוציא שלא יהיה זרע לבטלה.

תודה רבה.

הרב ניסים פנירי שליט"א
150 צפיות

שלום וברכה לרב שליט"א

כשיש צורך גדול מאד לדחות את הטבילה שלא יהיה ביום מסויים. מה דעת הרב, האם כדאי לדחות את הטבילה ביום או את ההפס"ט, וממילא לקיים את הטבילה בזמנה?

ומה הדין כשליל הטבילה חל בזמנים שלא ראוי לשמש כגון שבועות או ת"ב שחל בשבת וכיו"ב.

הרב ניסים פנירי שליט"א
133 צפיות

לכבוד הרה''ג שליט''א.

האם צריכים להיות ערניים לחוש ולחשבן דלמא האשה קובעת וסת לסירוג של כמה חודשים אפ' שיש לה עוד ראייות באמצע ביום אחר, ולמשל דראתה ביום ט''ו לחודש ואחרי ד' חודשים חזרה לראות כן, וכך ג''פ, אלא דבחודשים שבינתיים ראתה ביום אחר כגון ביום כ' וכ''ג וכדו'? וא''כ עד כמה חודשים יש לנו לחוש לכך (והאם צריכים לשמור הלוחות של שנים אחורה)?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
58 צפיות

שלום לכבוד הגר"מ פנירי שליט"א

אני בפלורידה ארה"ב, אני מכיר פה שתי רבנים שאמרו לי שלמדו אצל הרב: הרב אורן פנחסוב והרב אריאל אדרי.

אני זה שנתיים שואל את הרב אורן פנחסוב, לאחרונה מישהו אמר לי בשם של הרב שיש לסמוך יותר על הרב אדרי שלמד לאחרונה אצל הרב, ואני דוקא  שמעתי [שמועה לא יודע אם אמיתית, מישהו אחר אמר לי שהוא משיב רק על גודל של כתמים] שהרב אריאל אדרי משיב על מראות באפליקציה בפלאפון, וראיתי שבילקוט טהרה מתנגד לזה בתוקף.

הרב אורן פנחסוב ראוי להמשיך לסמוך עליו?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
99 צפיות

בית הוראה ‘אפיקי מים’ בראשות הגאון הגדול הרב משה פנירי שליט”א
נוסד בשנת תשס”ז בשכונת רמות בירושלים.
כיום משיבים מטעם בית ההוראה למעלה מ 300 רבנים, בכ -100 ערים ברחבי הארץ והעולם

Ⓒ 2019 - All Rights Are Reserved

Verified by MonsterInsights