שלח שאלה לרבני בית ההוראה

שאלה על אבני שהם
הגאון הרב משה פנירי שליט"א
126 צפיות

שאלה:

בס"ד לכבוד הרב משה פנירי הי"ו שלום ואור.

בספר אבני שהם על הלכות נדה, סימן קצו סעיף ב עמ' תרנ"ו, מביא הרב (בשם הרב ב"צ אבא שאול) ראייה שמותר שיהיה פער של כמה ימים בין הפסק הטהרה לבין שבעת הימים הנקיים, מכך שהשו"ע קובע (קצו, ד) שאם "לא בדקה בכל הז', וביום השמיני בדקה ומצאה טהורה, אין לה אלא יום ח' בלבד ומשלמת עליו".

ולפי זה טוען הרב שמה שכתב בלחם ושמלה (שמלה, קצו ס"ק ז) שחובה ששבעת הימים הנקיים יהיו סמוכים להפסק הטהרה, היינו דווקא "לשיטת רב שסגי בבדיקה בתחילתן או בסופן, אבל להמצריכים תחילתן וסופן, יודה שאין צורך לסמוך" (לשון הרב שם בספר אבני שהם).

ולא הבנתי את דברי הרב, שהרי גם דברי השולחן ערוך סימן קצו סעיף ד' שצוטטו לעיל (בראייה בשם הרב ב"צ אבא שאול), נאמרו על פי שיטת רב שסובר שסגי בבדיקה בתחילתן או בסופן, וכפי שעולה בבירור מתוך דברי השולחן ערוך עצמו (בדעה הראשונה שהביא שם שהיא דעת רב), ולכן לכאורה המסקנה ההכרחית היא שדברי הלחם ושמלה אכן מנוגדים לדברי השולחן ערוך הללו.

אשמח מאד שהרב יאיר את עיניי. תודה רבה לרב.

תשובה:

מאת הגאון הרב משה פנירי שליט"א

לכבוד הרב השואל הי"ו.

באבני שהם סי' קצו סק"ו (במהדורה העשירית הוא בעמ' תשלא), הארכנו שלשיטת רב צריך שהשבעה נקיים יהיו סמוכים להפסק דאל"כ לא תועיל בדיקת שביעי לחוד, ולאחר מכן (עמ' תשלח) כתבנו שלשיטת רבי חנינא א"צ שיהיו הז"נ סמוכים להפס"ט ובארנו הטעם, וע"ז הבאנו דברי הלחו"ש דאיירי לשיטת רב. אבל למאי דנקטינן לדינא כרבי חנינא דבעינן תחלתן וסופן א"צ בזה, נמצא שהלחו"ש אינו חולק על מרן.

בברכה.

נבקש להקפיד לשלוח באמצעות טופס זה רק שאלה הנוגעת להבנת התשובה שלמעלה.

במידה וברצונכם לשאול שאלה חדשה,
נא להשתמש בכפתור “שלח שאלה חדשה” שבחלקו העליון של המסך.

שלח שאלת בירור על תשובה זו

שם מלא: (חובה)
כתובת דוא"ל: (חובה)
תוכן השאלה: (חובה)
כדי שהשאלה תיענה יש להקפיד על ניסוח ברור ושפה נקייה!

בית הוראה ‘אפיקי מים’ בראשות הגאון הגדול הרב משה פנירי שליט”א
נוסד בשנת תשס”ז בשכונת רמות בירושלים.
כיום משיבים מטעם בית ההוראה למעלה מ 300 רבנים, בכ -100 ערים ברחבי הארץ והעולם

Ⓒ 2019 - All Rights Are Reserved