ב"ה.
רציתי לשאול איך החוששים לשיטת ר"ת בשקיעה וצאה"כ מדליקים נרות שבת ע"פ הלוחות 20 ,30 ואף 40 דקות קודם השקיעה דידן, שנמצא שמדליקים זמן רב קודם פלג המנחה של ר"ת שיוצא 3 דקות בלבד קודם השקיעה?
ועוד תימה שכתב המשנ"ב בסימן רס"א ס"ק כ"ג שאם ידליק 20 דקות קודם השקיעה יצא י"ח כל השיטות (אף היראים), והרי לפי ר"ת אינם כדין, וכתב הביאוה"ל לחוש לר"ת משמע יותר מליראים.
אשמח מאוד לשמוע תשובת הרב בעניין.
כבוד השואל היקר הי"ו.
מעיקר הדין מנהגינו כשיטת הגאונים והמ"א אף לקולא, ומה שמחמירים לשמור שבת עד זמן ר"ת הוא לחומרא ורק באיסורי דאורייתא, לכן אפשר להדליק נרות 40 דק' רקודם שקה"ח ואף להתפלל ערבית בפלג המנחה.
בברכה.
ב"ה.
שלום כבוד הרב. הרב ענה לשאלתי גבי איך מקבלים שבת זמן רב קודם פלג המנחה של ר"ת, וענה שאנו חוששים לר"ת רק בדאורייתא אך העיקר להלכה כגאונים ודעימיה. אולם כוונתי בשאלתי היא שכיוון שלדידן ברכה לבטלה הוי איסור דאורייתא, המדליק נר שבת קודם 3 דקות מהשקיעה הראשונה נמצא שלפי ר"ת ברכתו על הנרות היא ברכה לבטלה, ואם חיישינן לר"ת בדאורייתא, היינו צריכים לכאורה להדליק נר בלא ברכה שהרי לשיטת ר"ת אנו מדליקים נר שבת בזמן שכלל א"א לקבל שבת ולהדליק בה את הנר.
אשמח לשמוע תשובת הרב שליט"א בעניין.
לשיטתך לא נוכל גם להתפלל ערבית בפלג המנחה, אך הלא איננו חוששים לשיטת ר"ת אלא באיסורי כרת בלבד, משא"כ לענין תפלה וברכות.
נבקש להקפיד לשלוח באמצעות טופס זה רק שאלה הנוגעת להבנת התשובה שלמעלה.
במידה וברצונכם לשאול שאלה חדשה,
נא להשתמש בכפתור “שלח שאלה חדשה” שבחלקו העליון של המסך.
א’-ה’ – 18:00-20:00 | 13:45-15:00
ו’ וערבי חג – 10:00-11:30