שאל את הרב

סנן לפי נושא:

סנן לפי נושא

סנן לפי רב משיב:

שאל את הרב - לפי רב משיב

שלום.

אשה שראתה כתם בעד בדיקה ביום השני לבדיקת 7 נקיים. ולאחר מכן עשתה שוב בדיקה ויצא נקי. צריך להתחיל ספירה מהתחלה?

הרב ניסים פנירי שליט"א
52 צפיות

אשה שרגילה לפני מחזור לראות טיפין וכתמים, האם יש לאסרה מהכתם הראשון כיון שהוא תחילת מחזור, או רק ממתי שכבר מתחילה לראות בשפע, ומה הטעם בזה, כי סו"ס אין הרגשה ודם זה הוא ככתם בעלמא. וממתי (כמה זמן סמוך למחזור) יש לדון עדיין ככתם. תודה רבה!!!

הרב ניסים פנירי שליט"א
51 צפיות

שלום, אודה מאוד לתשובתו של הגר"מ פנירי שליט"א

1. האם מותר לבני זוג בזמן נדתה לנגב חומוס מאותה צלחת, או שזה לא דומה להיתר שהרב כתב במריחת ממרחים שזה לא בתדירות?

2. האם מותר ללכת לאטרקציות כמו קיאקים, כאשר כל אחד בקצה אחר של הסירה, ונזהרים מנגיעה?

תודה לכבוד הרב שליט"א

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
49 צפיות

אשתי צריכה לעבור טיפולי שיניים להחליף חלק מהכתרים, והעלות של זה היא בערך 9,000 ₪

במרפאת השיניים אמרו לנו שיש אפשרות לעשות את זה בתשלומים אבל זה בקרדיט. שאלתי האם זה מותר, והם ענו לי שיש להם היתר עיסקא של ברית פינחס הרב וינד.

אשמח לקבל את דעתו של הרב.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
39 צפיות

אשמח לדעת הטעם והמקור לאסור להזיז אשה, שאין כאן לא נגיעה ולא חיבה לכאו'. והאם בכסא גלגלים מותר רק בחולה או גם בבריאה. תודה רבה

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
44 צפיות

האם מותר ללמוד תורה ברקע של אשתו שרה, או שכיון שקול באשה ערוה אסור ללמוד או לברך כששומע ערוה, דומיא בראיה מול ערוה?

הרב יעקב פנירי שליט"א
22 צפיות

לרה"ג שליט"א.

אשה שהמקום שלה יבש ונמצאת במקום ללא משחות וג'ל האם יכולה להרטיב את העד במים ולבדוק איתו הפסק טהרה? ייש"כ.

הרב ניסים פנירי שליט"א
23 צפיות

לכבוד הרה''ג שליט''א

אשה שנתעברה ונודע לה מיד, ושכחה לבדוק בעונת וסתה דכידוע לרוב הפוסקים אסור בתשמיש, אלא דלא ידעו הלכה זו, האם צריכים כפרה ולעשות תשובה או דאע''ג דלכתחילה יש להקפיד מאד בזה, מ''מ לענין בדיעבד אפשר לסמוך על האג''מ והחזו''א שהקילו בזה?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
27 צפיות

מה ההמלצה הכי טובה לאשה שההפלגה שלה קצרה. והמחזור שלה מתארך ל 7 ימים ויותר, כדי לקצר את ימי המחזור? ייש"כ.

הרב ניסים פנירי שליט"א
27 צפיות

שלום וברכה.

בלמדנו בכולל כעת דיני וסתות הסתפקנו מה יהיה הדין כיום שהממוצע של המחזור שידוע לנו הוא 28 יום ולא 30, והאם יש התייחסות בפוסקים בעניין זה, שהרי חז"ל קבעו זאת עפ"י המציאות שבזמנן וכ"ש הב"י בסי' קפד שכך רוב נשים היו רואות, ואולי יש לדון עפ"י המציאות כיום אם השתנתה עכ"פ לחומרא ולא לקולא.

בתודה מראש, שגיב.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
27 צפיות

היכן יש מקום בעיר רחובות שאפשר להשאיר בתיבה עד לבדיקה?

תודה.

הרב ניסים פנירי שליט"א
39 צפיות

שלום לכבוד הרב פנירי,

אנחנו שומרי מסורת ומקפידים על מקווה.

בפעם האחרונה בקיום היחסים בעלי נגע הרבה וחזק בעומק צוואר הרחם, ואחרי זה ראינו שנוזל דם, שהפסיק אחרי כ 20 דקות,

האם זה דם פצע לפי המסתבר מאופי קיום היחסים, או שאסור כי זה מגיע מהרחם?

תודה רבה לכבוד הרב.

הרב ניסים פנירי שליט"א
36 צפיות

בס"ד לכבוד הרב משה פנירי הי"ו שלום ואור.

בספר אבני שהם על הלכות נדה, סימן קצו סעיף ב עמ' תרנ"ו, מביא הרב (בשם הרב ב"צ אבא שאול) ראייה שמותר שיהיה פער של כמה ימים בין הפסק הטהרה לבין שבעת הימים הנקיים, מכך שהשו"ע קובע (קצו, ד) שאם "לא בדקה בכל הז', וביום השמיני בדקה ומצאה טהורה, אין לה אלא יום ח' בלבד ומשלמת עליו".

ולפי זה טוען הרב שמה שכתב בלחם ושמלה (שמלה, קצו ס"ק ז) שחובה ששבעת הימים הנקיים יהיו סמוכים להפסק הטהרה, היינו דווקא "לשיטת רב שסגי בבדיקה בתחילתן או בסופן, אבל להמצריכים תחילתן וסופן, יודה שאין צורך לסמוך" (לשון הרב שם בספר אבני שהם).

ולא הבנתי את דברי הרב, שהרי גם דברי השולחן ערוך סימן קצו סעיף ד' שצוטטו לעיל (בראייה בשם הרב ב"צ אבא שאול), נאמרו על פי שיטת רב שסובר שסגי בבדיקה בתחילתן או בסופן, וכפי שעולה בבירור מתוך דברי השולחן ערוך עצמו (בדעה הראשונה שהביא שם שהיא דעת רב), ולכן לכאורה המסקנה ההכרחית היא שדברי הלחם ושמלה אכן מנוגדים לדברי השולחן ערוך הללו.

אשמח מאד שהרב יאיר את עיניי. תודה רבה לרב.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
20 צפיות

שלום! שאלה לגבי תכנת מחשב לשו"ת 'בר אילן', האם מותר להשתמש בה אחר שהתוכנה עוברת ממחשב למחשב ע"י העתקה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
29 צפיות

לכבוד הרבנים החשובים שליט"א

בדין ברכת הנותן ליעף כוח כיצד אנו מברכים אותה הרי מרן בשו"ע (סימן מ"ו) כותב "יש נוהגין לברך הנותן ליעף כוח ואין דבריהן נראין" ולפי מרן אין לברך. 
והרי קיבלנו הוראות מרן שפוסק כדעת הרא"ש שכל ברכה שאינה נזכרה בתלמוד אין מברכין אותה
והאר"י כותב שכן לברך.
ולכאורה כל מה שנהגנו בני הספרדים לברך זה בגלל האר"י וא"כ קשה הרי אנחנו בני הספרדים ובראשינו מרן רבינו הענק היביע אומר זי"ע ועוד פוסקים כי אומרים סב"ל נגד האר"י.
וא"נ שזה מנהג הרי קשיא לי שלכאורה הוא מנהג טעות שהרי מרן היבי"א פוסק בכמה פעמים שלא כהמנג וכדעת מרן השו"ע (לדוגמא בברכה על נרות שבת) ולכן נראה שנבטל לכאורה המנהג שהוא טעות.
וא"נ שמרן חזר בו הרי זה בדוחק רב ועצום שהרי מרן החיד"א כותב שאם מרן היה רואה דעת האר"י היה חוזר בו ולכאורה א"כ נאמר בכל ההלכות הכי. והכנסה"ג כותב ששמע ממישהו שמרן חזר בו בסוף ימיו ודי לנו במה שאנו רואים.
וא"נ שברה זאת מוזכרת בגאונים הרי בסידור רב האי גאון אינה מוזכרת.
וא"נ שהרי מוזכר בראשונים הרי קיבלנו שכל ברכה שאינה נזכרה בתלמוד אין מברכין אותה. ועוד שזה רק חמשה-שבעה ראשונים בלבד (ר"ד אבדרהם, סמ"ג, בעל העיטור, הטור, מחזור ויטרי ועוד) 
והב"ח כותב (סימן מ"ו ס"ק ח') שגם לאשכנזים יורה שלא לברך ומ"מ אין למוחקה מהסידורים,
והגם שהגאון רבי אליהו מוילנא לא היה מברך כדאיתא בספר "מעשה רב"
וכבר אמרו שאין להקשות על מרן זי"ע משתי טעמים
א. כי בכל רגע שהיה כותב תשובה היה לפני כן יושב ומעביר את כל התורה מול עיניו.
ב. כי מרן כדרכו בקודש לא משאיר את המעיין בדברי תימה, אלא תמיד מפרש דבריו מבלי שיצטרך לביאור, ואם היה כאן קושיא גדולה לא היה נמנע מרן מלכתוב הטעם. אמנם אני לא מחפש להקשות על מרן אלא להבין דעתו בלבד.

השיב לי הגר"ח רבי שליט"T וז"ל "ועיין שו"ת יבי"א ח"ד סימן כ"ה ס"ק י"ד. שמיישב את הכל. וע"ש לא רק אם היה רואה אלא במציאות היה שמרן הב"י חזור בו. ע"ש.

וגם לישב חקירה גדולה, אם האר"י ז"ל זיע"א כוחו כמו תנא וכן אם קיבלנו את האר"י ז"ל. כמו קבלת מרן הב"י, או לא. כ"ז פלפולים ידועים ועכ"פ למעשה מברכים הנותן ליעף כוח וכנראה שזה משמיים נוצר מצד כזה אשר כל עם ישראל מברכים ברכה זו. ויש בזה חיזוק גדול באמונה. והתרגום (ישעיה מ. כ"ט) מבאר שהכוונה לצדיקים שעייפים מלימוד תורה נותן חכמה. וכן ביבי"א ח"ד סימן י"ח ס"ק א'. תורה מתשת ודע זה רק בהתחלה עי"ש. ויש לכוון בברכה זו ולבקש בלב כח לתורה וזיכו הרבים וקידוש השם תמיד. ועיין יבי"א שם בהוצאה החדשה בגליון בסוף הסימן על מעלת זיכו הרבים. ומה מעיד מרן זיע"א על עצמו.

בברכת התורה חיים רבי עיה"ק חולון"

וקשיא לן הרי זה מנהג טעות לכאורה וגם מה שייך לומר שזה מן השמיים.

 

הרה"ג שבתי לוי השיב לי וז"ל "במש''כ לשאול מדוע מברכין ברכת הנותן ליעף כח שהוא נגד השו''ע, עיין במש''כ בספר ברכת ה' ח''ד פ''ד סימן מח ובהערה 161, דמנהג זה מבוסס על מש''כ החיד''א (סימן מו אות לא) שמעיד שכך נתפשט המנהג ע''פ האר''י וגם מעידים שמרן חזר בו בסוף ימיו, וכ''כ גם בספר מטה יהודה, שרבים כך נהגו ומרן חזר בו בסוף ימיו. ובכה''ג אמרינן במקום מנהג שנתפשט לא אמרו סב''ל, אולם שאני נרות שבת שלא התפשט מנהג זה לנהוד כהרמ''א, וגם יסודתו היתה בטעות כי מדוע ננקוט רמ''א ונעזוב דברי השו''ע. משא''כ הכא נהגו כדעת האר''י ואין זה בטעות, ובמקום מנהג לא אמרינן סב''ל. והבן." 

וקשה שלפי אחיו בכלל לא אומרים סב"ל נגד האר"י

ועוד שהרי גם יסדות מנהג לברך הנותן ליעף כוח הוא טעות.

ועוד השיב הרב יחיאל ברדא נר"ו

שלום וברכה,

בנוגע לשאלתכם בדין ברכת הנותן ליעף כח, שלכאורה יש לפסוק סב"ל נגד דברי האר"י ולומר שהמנהג לברך הוא בטעות. הרי זה ביאור דברי מו"ר הגר"ד יוסף שליט"א: אף שמצינו בכ"ד שאומרים על מנהג שיסודו בטעות ויש לבטלו, הרי זה דוקא באופן שאין לו סמך אמיתי בהלכה. משא"כ בנדו"ד שיש מקור לזה מדברי חלק מן הראשונים. ומה שהמנהג הוא נגד דברי השו"ע, אינה סיבה לבטלו, וכמו שמצינו במקומות רבים, שמנהג שקדם לפסק השו"ע, ויש לו יסוד בראשונים או פוסקים, יש לקיימו אף אם הוא נגד דברי השו"ע [ולדוגמא נציין לדברי השו"ע או"ח סי' רנ"ז ס"ח, בענין הטמנה בדבר המוסיף הבל ע"י דבר אחר, שאין אנו נוהגים כדבריו, וכמו שהעיר בזה כבר מרן זיע"א בשו"ת יבי"א].

בברכה מרובה
הרב יחיאל ברדה וכו'"

וגם כאן קשיא לי שהרי זה מנהג טעות ויסדתו בכמה ראשונים בודדים.

וחתנא דבי נשיאה הגאון ר' אהרון בוטבול השיב וז"ל 

שלום וברכה!

כשיש מנהג שיסודו בהררי קודש ונהגו בו בכל הדורות ברצף, דור אחר דור, אין לבטלו בשום פנים ואופן.
הוכחה לדברנו שמהר"ם בן חביב פוסק להקל בדיני הטמנה ושהיה נגד מרן וטען שכך נהגו הספרדים, ועוד כמה דוגמאות.
ואולם המנהג שנהגו במרוקו לברך על הדלקת נרות לאחר ההדלקה לא התברר שהיה מנהג הספרדים מקדמא דנא, אלא להיפך.
בברכת הנותן ליעף כח, כל חכמי הספרדים נהגו לברך ברציפות בכל הדורות ממרן הב"י ועד דורנו.

בברכה
אהרן בוטבול"

וגם כאן קשיא לי שהרי המנהג שהיה בהדלקת נרות הוא לאר רק במרוקו ומסתמא היה לו סמך בהלכה ואע"פ כן ביטלנו. 

בברכת התורה

האוחז בשולי גלימתו האדורה של גדול הדורות מרן זי"ע

הרב ניסים פנירי שליט"א
52 צפיות

לכבוד הרה''ג שליט''א.

אשה שרגילה לעשות כל יום בבוקר התעמלות ובמשך היום פעם בחודש מגיע וסתה, האם נימא דיש לה וסת לקפיצות ונ"מ דאם בחודש הבא לא עשה בעונת וסתה התעמלות לא תצטרך לפרוש מבעלה דהרי לא קפצה באותו יום.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
32 צפיות

בס"ד

שלום לכבוד הרבנים.

אני בעל תשובה. לצערי אני מכור לשירים ובכלל לשירים לועזיים. ואם זה לא מספיק כחלק מזה גם לשירת נשים נוכריות בשפה לועזית (אין אני מבין את המילים).

הבנתי שאם לא ראיתי אותה אף פעם ואם אני לא מכיר אותה אז אפשר לשמוע?

אשמח להגדרה מה זה לא ראה אותה? כלומר במציאות? על צג במחשב? האם אי ראיית פניה, אלא רק חלקים מגופה זה נחשב שראיתי אותה?

ומה זה מכיר אותה? מכיר אותה אישית במציאות? או מספיק שקראתי את קורות חיה ברשת זה גם נחשב שאני מכיר אותה?

אשמח לעזרתכם בעניין, תודה ובשורות טובות!

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
50 צפיות

לגבי מרק בטעם עוף שהשתמשתי בו ונשאר כמעט מלא האם עדיף לזרוק ולא למכור לגוי

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
20 צפיות

שלום הרב

נשאלתי לעניין אשה שנדחה חתונתה בכמה ימים עקב התפשטות מגיפת הקורונה או פטירת אמא הכלה וכעת אינה יודעת מתי יקבע החתונה ולאחר כמה ימים נקבע תאריך לחתונה כמה ימים לאחר שטבלה האם תספור שוב שבעה נקיים?

יישר כוח על כל העשייה המבורכת.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
24 צפיות

שלום רב.

רציתי לשאול האם בתולים גמישים זה דבר חריג, והאם יש סיבה לחשוש לעתיד שיופיע דם?

יישר כוח, נשמח לתשובה תודה רבה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
35 צפיות

לרה"ג שליט"א

ראובן פנה לשמעון בבקשת הלואה. כיון שלשמעון לא היה כסף נזיל, ביקש ממנו ראובן אם יוכל להלוות לו צ'ק דחוי ושמעון נאות, אלא שלאחר שכתב שמעון את הצ'ק ביקש ראובן משמעון שאם יוכל לעשות לו טובה לפרוט את הצ'ק הדחוי בציינג' ולתת לראובן את הכסף שהתקבל בהפחתת העמלה, וכמובן ראובן ידאג לפדות את הצ'ק במועד מהציינג' ועלות העמלה תהיה על ראובן.

האם עברו הם על איסור רבית משום שבסופו של יום המזומן שהתקבל מידיו של שמעון לראובן היה פחות מהסכום שראובן שילם לציינג' כדי לפדות את הצ'ק של שמעון, ומאידך גיסא האם נכון לומר שכל העמלה היא על חשבון ראובן שרצה את המזומן ומה ששמעון פרט את הצ'ק הוא רק עבור ראובן כמעשה בעלמא (ובמקרה הוא גם המלוה) ונחשב שבאמת הלוה לו את כל הכסף וממילא אין כאן ריבית. וכמו ששמעון נסע במונית על חשבון ראובן כדי להביא לו את הכסף.

ייש"כ גדול ותזכו למצוות.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
24 צפיות

שלום כבוד הרב.

שמעתי שהגיע לרב שאלה בעניין אשה שכל הדם שלה לבן, האם טמאה נדה.

אנו לומדים כעת בכולל הלכות נדה, ונשמח אם הרב יוכל לשתף אותנו בפרטים הטכניים של השאלה, כדי שנוכל לדון בה.

תודה רבה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
30 צפיות

לרב שליט"א האם מי שככל הנראה תוכל לעשות הפס"ט ביום ב' דר"ה האם נורה לה לעשות ותטבול ביום הט' במוצאי יו"כ. או שכה"ג שודאי לא יכולה לטבול כן יש להרות לדחות את ההפס"ט.

הרב ניסים פנירי שליט"א
28 צפיות

האם יש מניעה או בעיה הלכתית לקחת את הכדורים הנזכרים על מנת למנוע קבלת מחזור?

והאם זה מועיל הלכתית להחשיב את האשה כטהורה בעת נטילת הכדורים?

הרב ניסים פנירי שליט"א
135 צפיות

שלום,

אשה חודשיים אחרי לידה, אולם רואה מידי פעם כתמים, השאלה האם יש היתר לשטוף כמה זמן לפני הבדיקה של ראשון או ושביעי אם ראתה כתמים באותו יום?

הרב ניסים פנירי שליט"א
41 צפיות

שלום וברכה,

אני רוצה להתחיל להשתמש בנובה-רינג (3 חודשים אחרי קיסרי), ורציתי לדעת האם מוציאים בבדיקות ובטבילה, וכן בשעת תשמיש האם צריך להוציא שלא יהיה זרע לבטלה.

תודה רבה.

הרב ניסים פנירי שליט"א
62 צפיות

עד היכן צריך לבדוק, שתי פרקים של האצבע או שלוש? והאם צריך לדחוק בכח?

אם אפשר מקור לדברים.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
46 צפיות

לכבוד הרה"ג שליט"א

רצינו לחוות דעתכם בקשר לאשה שקבלה מתנה קערה והיה בדעתה להשתמש בה וטבלה אותה כדין, אלא דשוב התחרטה ורוצה לתתה במתנה לחברתה, דהדין הוא דאין צריכים לטבול שוב כלי זה, אלא דהיא בושה לומר לה דכבר טבול דתחשוב שהיא השתמשה בכך וכדו'.

וחשבנו דאולי יש פתרון שתתן הקערה במתנה לגוי ושוב תחזור ותקנה ממנו. והשאלה היא בתרתי, האם מועיל קנין זה א"ד הוי כמו הערמה בדאו', ואי נימא שאין בעיה בכך האם זה לא נקרא דגורם ברכה שאינה צריכה שתצטרך חברתה לחזור ולטבול עם ברכה.

הרב רותם אפלבוים שליט"א
23 צפיות

שלום רב,

רציתי לשאול, האם בזמן שהאשה כבר יכולה לקבל מחזור מצד ההרגל החודשי שלה, האם מותר אז חיבוק ונישוק?

ובאם מותר, האם יהיה מותר גם אם הבעל מגיע על ידי כך לקישוי המקום, והאם מותר לאשה לגעת בו באותו מקום.

ובאם מותר חיבוק ונישוק אולם אסור לה לגעת שם, האם צריך להקפיד בעת החיבוק שלא יהיה מגע חזק או חלש באותו מקום לבעל.

הרב ניסים פנירי שליט"א
71 צפיות

שלום, האם אפשר לתת לדגים אוכל שאולי מכיל תערובת חמץ ובוודאי שאינו ראוי למאכל? תודה!

הרב רותם אפלבוים שליט"א
36 צפיות

בית הוראה ‘אפיקי מים’ בראשות הגאון הגדול הרב משה פנירי שליט”א
נוסד בשנת תשס”ז בשכונת רמות בירושלים.
כיום משיבים מטעם בית ההוראה למעלה מ 300 רבנים, בכ -100 ערים ברחבי הארץ והעולם

Ⓒ 2019 - All Rights Are Reserved

הטופס נשלח בהצלחה!

מועדי המבחנים יתפרסמו בהודעה קולית שתישלח ממספר טלפון

02-966-7032

בסביבות ר”ח תמוז (למועד אלול) ובסביבות ט”ו בשבט (למועד אדר)

שימו לב:

בשל ריבוי הנרשמים איננו מתקשרים לכל אחד באופן אישי,
והאחריות מוטלת על כל נרשם לוודא שהוא מקבל את ההודעה!

כדי לשלוח שאלת המשך עליך להיות מחובר לאתר

כדי שתוכל לכתוב שאלת המשך לתשובה זו
עליך להתחבר או להירשם עם כתובת המייל איתה כתבת את השאלה המקורית.

זכור אותי

ספר אפיקי מים הלכות טהרה מהדורה עשירית!

בשעה טובה יצא לאור הספר “אפיקי מים”

על הלכות טהרה נדה וטבילה

מאת מורינו ראש בית ההוראה

הגאון הרב משה פנירי שליט”א

במהדורה עשירית משוכללת ומפוארת!

Verified by MonsterInsights