שאל את הרב

סנן לפי נושא:

סנן לפי נושא

סנן לפי רב משיב:

שאל את הרב - לפי רב משיב

מעשה בחזן שאחר שבירך על ספירת העומר התבלבל ביום וספר ספירה אחרת, והקהל הרעיש לתקנו (ב נו... נו...) בלא לומר את המספר הנכון, והחזן ניסה לתקן ושוב לא אמר את המספר הנכון רק אחר כמה פעמים. והשאלה אם כל המספרים שאמר בין הברכה למספר האמית הוו הפסק בין הברכה למצוה ויצטרך כה"ג לספור שוב, או שהכל בכלל המצוה (כי ניסה והתעסק להגיע למספר האמיתי) ולא הוי הפסק.

הרב יעקב פנירי שליט"א
890 צפיות

שלום וברכה.

אשתי לוקחת גלולות (יסמין), לאחר 4 ימים שהפסיקה מלקחת היינו ביחד. (בד"כ אנחנו מפסיקים בכדור האחרון. הוסת יכול להגיע לאחר כמה ימים ולפעמים לאחר שבועיים, אין משהו קבוע). ויום למחרת כבר ראתה דם.

האם נעשה איסור? ומה הדין באופן כללי מתי צריך לפרוש בתקופה שלוקחים גלולות. בברכה ותודה.

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,290 צפיות

שלום וברכה, שאלה קצת מביכה אך אשמח לתשובה:

לגבי מה שאסור לנבל פה אף בזמני אישות בין בני הזוג, האם איסור זה חל רק על הגבר, או שגם לאשה אסור לדבר ככה?
ואם היא מדברת האם זה חמור, והאם צריך למנוע אותה מזה?

(לשם ההבהרה, הענין כשלעצמו בסדר מבחינת שנינו, ובפועל זה גם מוסיף לנו באישות, אבל רציתי לדעת אם זה מותר ע"פ ההלכה או שזה דבר בעייתי ויש להפסיק עם זה)

בתודה רבה

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
2,469 צפיות

שלום וברכה.

בלמדנו בכולל כעת דיני וסתות הסתפקנו מה יהיה הדין כיום שהממוצע של המחזור שידוע לנו הוא 28 יום ולא 30, והאם יש התייחסות בפוסקים בעניין זה, שהרי חז"ל קבעו זאת עפ"י המציאות שבזמנן וכ"ש הב"י בסי' קפד שכך רוב נשים היו רואות, ואולי יש לדון עפ"י המציאות כיום אם השתנתה עכ"פ לחומרא ולא לקולא.

בתודה מראש, שגיב.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
835 צפיות

אשה שאין לה וסת קבוע ששכחה לעשות בדיקה אחר עונה בינונית והיא עכשיו בהיריון (עדיין לא עברו ג' חודשים) ונזכרה מזה, האם היא עדיין צריכה לעשות בדיקה? תודה רבה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
1,291 צפיות

ראיתי בטהרת הבית שאשה שלא עשתה שום בדיקה ואף לא הפסק בטהרה מותר לה לטבול מפני שהיא מסולקת דמים.

היכן זה כתוב? אשמח לקבל עזרה לתזכורת בבקשה.

הרב דוד צופיוף שליט"א
260 צפיות

שלום כבוד הרב.

1. היום אני בן 25 ומגיל קטן אני בישיבה ועד היום אני לא מצליח ללמוד גמרא והלכה, אפילו הדברים הבסיסיים כמו חומש ותנ"ך. כרגע אני נמצא בישיבה לוקח שיעורים לא מצליח ללמוד ב100%, בישיבה אני רואה כולם מצליחים ללמוד גמרא הלכה כל מיני נושאים בעיון חוץ מזה מצליחים ללמוד דבר מתוך דבר, אז אני מרגיש שאני אפס כשאני רואה את כולם לומדים בעיון ובהתמדה, אז אני אומר לעצמי שיש להם שכר ענק בגלל הלימוד שלהם ואני יש לי שכר קטן.

2. אני באמת רוצה לדעת ללמוד להתקדם להיות בן עליה כמו שאומר הרשב"י ולעשות את המקסימום, אבל אני לא מצליח ללמוד ואני רוצה לעשות המקסימום כדי שאני אוכל לקבל עולם הבא כמו האבות.

3. האם האדם יש לו עולם הבא לפי כמה הוא למד כמה הוא יודע.

4. יש לי הרבה נפילות בקדושה האם זאת אומרת שאני יפטר מהעולם לפני גיל 60.

5. סליחה כבוד הרב נראה לי לא הוגן כי בתקופה של התנאים הם היו ב100% דבוקים בה' היו מוסרים נפשם לה' היו מקבלים יסורין באהבת ה', ואני הקטן קשה ללמוד בקושי איך אוכל לקבל עולם הבא כמו רבי שמעון בר יוחאי האבות משה רבנו.

6. אם המשיח יבוא איך אוכל לקבל עולם הבא כמו משה רבנו כי אין לי זכויות לא זכיתי לעשות מסירות נפש.

7. מה מוטל עלי כדי להרגיש את הדרגה הכי גבוה של תשובה כמו שמובא בחובות הלבבות.

8. מה צריך לעשות כדי לא להגיע של גדר ביטול תורה כדי לקבל עולם הבא כמו האבות, כי אני לא מצליח ללמוד ובאמת רוצה אז בגלל זה יש לי הרגשה לא טובה לא מרגיש טוב.

תודה רבה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
1,681 צפיות

האם כשעוברים את התאריך המשוער מותר להחליט לעשות זירוז ע"י פיטוצין?

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,158 צפיות

שלום לכבוד הרב.

אני רוצה לעשות תענית יחיד בלי נדר, ויש לי כמה שאלות:

האם יש ימים שבהם אסור לעשות תענית או שאפשר כל ימות השבוע? מאיזה שעה ועד איזה שעה לעשות תענית? והאם יש נוסח שצריך להגיד בתפילה?

אודה לתשובתך.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
2,874 צפיות

אשה לאחר 3 ימים מהטבילה רואה כתמים על פדים יחסית גדולים בגודל שני אגודלים בצבע חום בלבד, ולכן היא חוששת בריאותית. האם תלך לבדוק אצל רופאה ממה הפרשות אלו?

הרב ניסים פנירי שליט"א
315 צפיות

שלום כבוד הרב

התחתנתי לפני ג' חודשים, ובמשך הרבה זמן לא הצלחתי לבעול בעילת מצווה, לפני שבוע ב''ה חלה השתפרות והצלחתי לחדור קצת יותר (לא נ''ל שהצלחתי עד הסוף, אשתי אמרה שנ''ל שהצלחתי לקרוע את הבתולים, אבל היא הסתכלה אח''כ עם מראה ואמרה שהיא רואה אותם שלמים) אתמול שכבנו והזרעתי (ולא נכנסתי הרבה) ויצא לה דם, רציתי לשאול האם היא נאסרה ?

 

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,691 צפיות

לכבוד הרה''ג שליט''א
רציתי לשאול איזה דברים שנוגעים מאד ובפרט בימים הנוראים.

א) מי ששוהה הרבה בתפלתו (בלא תחנונים רק במילים של התפלה) ומכח זה לא מספיק להתחיל שמונה עשרה ביחד עם הציבור, מה עליו לעשות, האם חייב להמתין עד סוף התפלה כדי לענות עד ברכו ואח"כ להתפלל ביחיד (באופן שגם אם מתחיל אם חזרת הש''ץ לא יספיק לומר מודים עם הציבור ולפעמים גם לא לענות קדיש)?

ב) עוד שאלה מה נקרא להתחיל ביחד עם הציבור?

ג) אם נמצא אחר יהיו לרצון הראשון ביוה"כ שאז שאומרים ''על חטא'' והש''ץ כבר הגיע לקדושה, האם חייב גם לסיים תפילתו כמו שכתב השו''ע בס' קכב לענין האוחז באלקי נצור?

תודה מראש וגח''ט.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
790 צפיות

שלום רב.

כשהרב קידש אותי בחופה הוא אמר רק את השם השני שלי...

זה תופס?

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,276 צפיות

מה ההיתר להנות ממכשירי חשמל - תאורה, מזגנים, פלטה הפועלים ע"י שעון שבת, אבל החשמל ברשת החשמל הארצית מיוצר ע"י יהודים בשבת.
בלי קשר לעניין פיקוח נפש או חולה שיש בו סכנה, מדוע לכל שאר היהודים מותר להנות מחילול שבת כביכול.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
1,371 צפיות

שלום.

אני אחרי לידה ראשונה, רציתי לשאול האם אחרי שמותרים כמובן יש הלכות נוספות ביחסי אישות?

לדוגמא: האם מותר שהתינוק יהיה נוכח בחדר בזמן המצוה או אחרי?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
2,192 צפיות

לכבוד הרה''ג שליט''א.

האם צריכים להיות ערניים לחוש ולחשבן דלמא האשה קובעת וסת לסירוג של כמה חודשים אפ' שיש לה עוד ראייות באמצע ביום אחר, ולמשל דראתה ביום ט''ו לחודש ואחרי ד' חודשים חזרה לראות כן, וכך ג''פ, אלא דבחודשים שבינתיים ראתה ביום אחר כגון ביום כ' וכ''ג וכדו'? וא''כ עד כמה חודשים יש לנו לחוש לכך (והאם צריכים לשמור הלוחות של שנים אחורה)?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
1,345 צפיות

לרה"ג שליט"א

א' אם הסכומים שנכתבו לא תואמים, שבאותיות נכתב מאה ואחד אלף דולר, ובמספרים מאה אלף דולר. האם זה בסדר לכתחילה ובדיעבד, וחתן שנשוי כמה שנים עם הטעות הזאת אם יש לכתוב כתובה חדשה?

ב' האם על כהן כדאי לכתוב אהרן הכהן או אהרן לבית משפחת כהן. וכן על לוי. ואיך ראוי לנהוג כשהמשפחה היא לא כהן ולא לוי, אבל החתן או הכלה כהן או לוי.

ג' איך מנהג הספרדים: כוס נפרדת לברכת אירוסין וברכת נישואין או כוס אחת.

ד' האם לכתוב המילה "עיר" קודם או רק את שם העיר.

ה' האם לנוסח הספרדים "חופה בקידושין" (ולא כאשכנזים "חופה וקידושין") משתנה גם המשמעות (לא גם חופה וגם קידושין, אלא חופה שנעשתה ע"י קידושין שלפניה), והאם יש הבדל בהגיה (כי הרי הב' אינה דגושה).

ו' האם ראוי למתוח קו עד סוף השורה בכל מקום ללא יוצא מן הכלל או רק במקום הסכומים.

ז' האם ראוי יותר לכתוב בכתיב חסר - שמנים, שמנה וכיו"ב.

ח' למה בסכום התוספת לא נהוג להקדים קודם היחידות ואח"כ העשרות כמו בתאריך, והיינו לכתוב - שניים וחמישים אלף דולר.

ט' למה בשנה לא מקדימים ארבע ושמונים אלא כותבים שמונים וארבע.

י' אם אין מקום בשורה מחמת מילות ההקדמה בתולתא שפירתא וכו' או שם ארוך האם ניתן להוסיף את השם בין השורות.

ייש"כ גדול...

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,447 צפיות

אם אחד שמחמיר על עצמו שלא לסמוך על שום עירוב בשבת, מצא אבדה בשבת, האם פטור מהשבה?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
736 צפיות

שלום הרב, יש לי ניתוח לייזר בעיניים בשבוע הבא, וזה יוצא לי בדיוק ביום הטבילה.

רציתי לשאול כיצד עליי לנהוג, כי נאמר לי שאסור לטבול עד חודש לאחר הניתוח.

תודה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
1,246 צפיות

לרה"ג שליט"א.

אשה שהמקום שלה יבש ונמצאת במקום ללא משחות וג'ל האם יכולה להרטיב את העד במים ולבדוק איתו הפסק טהרה? ייש"כ.

הרב ניסים פנירי שליט"א
908 צפיות

האם מותר ללמוד תורה ברקע של אשתו שרה, או שכיון שקול באשה ערוה אסור ללמוד או לברך כששומע ערוה, דומיא בראיה מול ערוה?

הרב יעקב פנירי שליט"א
820 צפיות

שלום לכבוד הרב, רציתי לשאול מה הדין לגבי אשה העושה טיפול פנימי על ידי נר שנמס טיפין טיפין הם זה נחשב חציצה בטבילה?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
963 צפיות

שלום! שאלה לגבי תכנת מחשב לשו"ת 'בר אילן', האם מותר להשתמש בה אחר שהתוכנה עוברת ממחשב למחשב ע"י העתקה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
909 צפיות

היה מקרה שלתוך תנור פתוח של לחמים, נכנסה יונה  [לא ראו מה קרה, רק אחרי שאפו את החלות בתנור ביתי מצאו את היונה אפויה ליד התבנית] ואפו את הלחמים אתה.

שאלתי הם החלות נאסרו?

מו"ץ אחד התיר לדעת מרן, היכן יש מקור מפורש למקרה דידן שאוכל להגיד לו?

"אין צולין בשר כשרה עם בשר נבלה או של בהמה טמאה בתנור א', ואף על פי שאין נוגעים זה בזה. ואם צלאן, הרי זה מותר. ואפילו היתה האסורה שמינה הרבה והמותרת רזה. ואם התנור גדול שמחזיק י"ב עשרונים, ופיו פתוח, מותר לצלותם בו ובלבד שלא יגעו זה בזה. ואם אחד מהם מכוסה בקערה או בבצק וכיוצא בו, מותר לצלותם אפילו בתנור קטן ופיו סתום. הגה: וה"ה לבשר עם חלב נמי דינא הכי. (טור סימן צ"ז). ונוהגין להחמיר לכתחלה, אפילו בתנור גדול; ובדיעבד, להקל אפילו בתנור קטן. (ארוך כלל ל"ט ובתשובת ר"י מינץ ובהגהת ש"ד ואגור בשם מהרי"ל וטור בשם רשב"א שכן הסכמת רוב המורים והוא שיטת רש"י וה"ג ורי"ף ורמב"ם). ואם אפה פת עם בשר, אסור לאכלו עם חלב, אם יש לו פת אחר (שם). וכן אם עובד כוכבים אפה פת עם איסור, אסור לקנות אותו פת אם יש פת אחר, דכל זה מקרי לכתחלה. אבל אם אין לו פת אחר בריוח, מותר בשניהם, דזה מקרי לענין זה דיעבד. (אגור בשם ר"י מולין). י"א דאין מתירין ריחא, אפילו בדיעבד, אלא אם כן התנור פתוח קצת מן הצד או למעלה במקום שהעשן יוצא (שם בארוך). ובמקום הפסד אין להחמיר, בדיעבד (כי כן נראה מהפוסקים וכ"פ ב"י), אפילו סתום לגמרי".

אך מצד שני:

איך יונה מתה נכנסה לתנור? אם היא מתה צריך שמישהו יכניס אותה לתנור, שהרי לא יכולה ללכת לבד, ואם נפלה על הדלת היו רואים אותה כשסגרו את הדלת.

מרן היקל כאשר כל אחד מהמאכלים נמצא בנפרד, ואין חשש שנגעו זה בזה. אבל יונה, אם היא בחיים, כשהתנור מתחיל להתחמם מתחילה לרוץ ממקום למקום, עד שמתבשלת ומתה מהחום, ויש חשש גדול שמא נגעה בלחמים. ואפשר שכבר נזלו ממנה מיצים בזמן גסיסתה. גם נהגו להחמיר שב 45 מעלות זה כבר יד סולדת בו, ובחום כזה היונה מתרוצצת אבל עדיין יכולה לחיות?

אם מדובר ביונה חיה שנכנסה לתנור ונאפה עם הלחמים, נ"ל שיש חשש מאוד סביר שגוף האיסור נבלע בתוך הלחמים, או לפחות חלק מהם [וכמובן א"א לדעת באיזה]. האם אני צודק?

תודה.

הרב ישראל סיתהון שליט"א
827 צפיות

אין לי דירה ואין לי עסק, אבל אני מלמד בתלמוד תורה. האם מותר לי להיכנס למינוס בחשבון בנק ולשלם על כך ריבית?

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,115 צפיות

אשמח לדעת, אשתי בהריון ואנו בחו"ל האם מותר ללכת לגן חיות וכן לאקווריום ענק עם כרישים ועוד מיני דגים?

פשוט שמעתי שיש חשש על השפעת העובר ויש שלא נקטו כך, אשמח לתשובה ברורה בנושא. תודה רבה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
1,642 צפיות

שלום הרב אשה שזמן הביוץ שלה בשבעה נקיים מה אפשר לעשות?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
1,060 צפיות

שלום רב.

אם אני לוקחת פרימולוט נור, זה כדורים לדחיית וסת, האם אני צריכה לעשות את הבדיקות של עונות הפרישה?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
14 צפיות

אשתי עשתה הפסק טהרה, ושטפה לפני זה את המקום בלי להכניס את האצבע. ואחרי 20 דק' בדקה והיה קצת דם, ואחרי 20 דק' בדקה שוב והיה ממש ממש קצת דם ברור. ואחרי 3 דקות בדקה שוב בלי לשטוף כלום, ויצא נקי לגמרי.

האם זה מועיל? שמצד אחד נראה ברור לנו מהכמות של הדם כל היום וגם של ההפסק שזה רק שאריות, בפרט שלא שטפה הכי הכי טוב, ומצד שני גם יצא נקי. או שכיון שההפסק הקודם לא הועיל ונקטינן שלא פסקה ולא תולים בשאריות, א"כ מה שבדקה את השלישי גם לא יועיל כי לא מוכיח שפסקה כי בדקה בסמוך לשני, ולא הספיק לצאת.

תודה רבה

הרב רותם אפלבוים שליט"א
846 צפיות

שלום לכבוד הרב פנירי,

אנחנו שומרי מסורת ומקפידים על מקווה.

בפעם האחרונה בקיום היחסים בעלי נגע הרבה וחזק בעומק צוואר הרחם, ואחרי זה ראינו שנוזל דם, שהפסיק אחרי כ 20 דקות,

האם זה דם פצע לפי המסתבר מאופי קיום היחסים, או שאסור כי זה מגיע מהרחם?

תודה רבה לכבוד הרב.

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,176 צפיות

בית הוראה ‘אפיקי מים’ בראשות הגאון הגדול הרב משה פנירי שליט”א
נוסד בשנת תשס”ז בשכונת רמות בירושלים.
כיום משיבים מטעם בית ההוראה למעלה מ 300 רבנים, בכ -100 ערים ברחבי הארץ והעולם

Ⓒ 2019 - All Rights Are Reserved