שאל את הרב

סנן לפי נושא:

סנן לפי נושא

סנן לפי רב משיב:

שאל את הרב - לפי רב משיב

שלום וברכה.

אשתי לוקחת גלולות (יסמין), לאחר 4 ימים שהפסיקה מלקחת היינו ביחד. (בד"כ אנחנו מפסיקים בכדור האחרון. הוסת יכול להגיע לאחר כמה ימים ולפעמים לאחר שבועיים, אין משהו קבוע). ויום למחרת כבר ראתה דם.

האם נעשה איסור? ומה הדין באופן כללי מתי צריך לפרוש בתקופה שלוקחים גלולות. בברכה ותודה.

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,290 צפיות

האם כשיש פצע בצוואר הרחם צריך לעשות טבילה? 

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,089 צפיות

הבת שלי בת שנה ו 4 חודשים לא מוכנה להפסיק הנקה בשום אופן, מעירה אותי בלילה המון.

מה לגבי צום תשעה באב האם אני חייבת לצום את כל הצום כרגיל?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
903 צפיות

לכב' הרב שליט"א.

מהו המקום שיש לציין בכתובה לחתונה שאמורה להערך אי"ה באולם הנמצא בצומת כנות ליד גדרה ולא בתוך ישוב מסוים. האולם משלם ארנונה למועצה איזורית באר טוביה הכוללת בתוכה מושבים רבים וגם את האולמות שבצומת כנות. האם לכתוב בכתובה - שאנו מונין כאן במועצה איזורית באר טוביה.

בברכת התורה ובתודה.

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,446 צפיות

שלום הרב,

האם הטבעת נובה רינג אינה נחשבת חציצה במקווה?

הרב שלנו אמר לנו להוציא לפני הטבילה.

תודה רבה.

הרב ניסים פנירי שליט"א
13 צפיות

שלום לכבוד הרב,

רציתי לדעת האם אשה המטופלת בילדים ועושה הכנות לטבילה בבית יכולה להקל בהכנות מסוימות כגון ציפורנים וגילוח לילה לפני הטבילה, וכל השאר בליל הטבילה כנהוג.

במידה וכן אשמח לדעת באלו הכנות אפשר להקל ובאלו לא. תודה רבה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
1,507 צפיות

למורינו הרב שליט"א

האם לפצח גרעינים מצלוחיות נפרדות, אבל להשליך את הקליפות לאותו כוס או צלחת, יש לאסור כי יש בזה קירוב ומשתמשים באותו הקערה באכילתם, או שכיון שאינו אישי כי שייך גם באנשים חיצוניים אז יש להתיר, או שלא גזרו אלא על אכילה מאותה הקערה ואין לאסור.

תודה רבה וייש"כ עצום בשם כלל ישראל על ההחכמות הרבות.

הרב ניסים פנירי שליט"א
949 צפיות

עד היכן צריך לבדוק, שתי פרקים של האצבע או שלוש? והאם צריך לדחוק בכח?

אם אפשר מקור לדברים.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
1,439 צפיות

לכבוד הרה''ג שליט''א

אשה שנתעברה ונודע לה מיד, ושכחה לבדוק בעונת וסתה דכידוע לרוב הפוסקים אסור בתשמיש, אלא דלא ידעו הלכה זו, האם צריכים כפרה ולעשות תשובה או דאע''ג דלכתחילה יש להקפיד מאד בזה, מ''מ לענין בדיעבד אפשר לסמוך על האג''מ והחזו''א שהקילו בזה?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
817 צפיות

לכבוד הרבנים החשובים שליט"א

בדין ברכת הנותן ליעף כוח כיצד אנו מברכים אותה הרי מרן בשו"ע (סימן מ"ו) כותב "יש נוהגין לברך הנותן ליעף כוח ואין דבריהן נראין" ולפי מרן אין לברך.
והרי קיבלנו הוראות מרן שפוסק כדעת הרא"ש שכל ברכה שאינה נזכרה בתלמוד אין מברכין אותה
והאר"י כותב שכן לברך.
ולכאורה כל מה שנהגנו בני הספרדים לברך זה בגלל האר"י וא"כ קשה הרי אנחנו בני הספרדים ובראשינו מרן רבינו הענק היביע אומר זי"ע ועוד פוסקים כי אומרים סב"ל נגד האר"י.
וא"נ שזה מנהג הרי קשיא לי שלכאורה הוא מנהג טעות שהרי מרן היבי"א פוסק בכמה פעמים שלא כהמנג וכדעת מרן השו"ע (לדוגמא בברכה על נרות שבת) ולכן נראה שנבטל לכאורה המנהג שהוא טעות.
וא"נ שמרן חזר בו הרי זה בדוחק רב ועצום שהרי מרן החיד"א כותב שאם מרן היה רואה דעת האר"י היה חוזר בו ולכאורה א"כ נאמר בכל ההלכות הכי. והכנסה"ג כותב ששמע ממישהו שמרן חזר בו בסוף ימיו ודי לנו במה שאנו רואים.
וא"נ שברה זאת מוזכרת בגאונים הרי בסידור רב האי גאון אינה מוזכרת.
וא"נ שהרי מוזכר בראשונים הרי קיבלנו שכל ברכה שאינה נזכרה בתלמוד אין מברכין אותה. ועוד שזה רק חמשה-שבעה ראשונים בלבד (ר"ד אבדרהם, סמ"ג, בעל העיטור, הטור, מחזור ויטרי ועוד)
והב"ח כותב (סימן מ"ו ס"ק ח') שגם לאשכנזים יורה שלא לברך ומ"מ אין למוחקה מהסידורים,
והגם שהגאון רבי אליהו מוילנא לא היה מברך כדאיתא בספר "מעשה רב"
וכבר אמרו שאין להקשות על מרן זי"ע משתי טעמים
א. כי בכל רגע שהיה כותב תשובה היה לפני כן יושב ומעביר את כל התורה מול עיניו.
ב. כי מרן כדרכו בקודש לא משאיר את המעיין בדברי תימה, אלא תמיד מפרש דבריו מבלי שיצטרך לביאור, ואם היה כאן קושיא גדולה לא היה נמנע מרן מלכתוב הטעם. אמנם אני לא מחפש להקשות על מרן אלא להבין דעתו בלבד.

השיב לי הגר"ח רבי שליט"T וז"ל "ועיין שו"ת יבי"א ח"ד סימן כ"ה ס"ק י"ד. שמיישב את הכל. וע"ש לא רק אם היה רואה אלא במציאות היה שמרן הב"י חזור בו. ע"ש.

וגם לישב חקירה גדולה, אם האר"י ז"ל זיע"א כוחו כמו תנא וכן אם קיבלנו את האר"י ז"ל. כמו קבלת מרן הב"י, או לא. כ"ז פלפולים ידועים ועכ"פ למעשה מברכים הנותן ליעף כוח וכנראה שזה משמיים נוצר מצד כזה אשר כל עם ישראל מברכים ברכה זו. ויש בזה חיזוק גדול באמונה. והתרגום (ישעיה מ. כ"ט) מבאר שהכוונה לצדיקים שעייפים מלימוד תורה נותן חכמה. וכן ביבי"א ח"ד סימן י"ח ס"ק א'. תורה מתשת ודע זה רק בהתחלה עי"ש. ויש לכוון בברכה זו ולבקש בלב כח לתורה וזיכו הרבים וקידוש השם תמיד. ועיין יבי"א שם בהוצאה החדשה בגליון בסוף הסימן על מעלת זיכו הרבים. ומה מעיד מרן זיע"א על עצמו.

בברכת התורה חיים רבי עיה"ק חולון"

וקשיא לן הרי זה מנהג טעות לכאורה וגם מה שייך לומר שזה מן השמיים.

 

הרה"ג שבתי לוי השיב לי וז"ל "במש''כ לשאול מדוע מברכין ברכת הנותן ליעף כח שהוא נגד השו''ע, עיין במש''כ בספר ברכת ה' ח''ד פ''ד סימן מח ובהערה 161, דמנהג זה מבוסס על מש''כ החיד''א (סימן מו אות לא) שמעיד שכך נתפשט המנהג ע''פ האר''י וגם מעידים שמרן חזר בו בסוף ימיו, וכ''כ גם בספר מטה יהודה, שרבים כך נהגו ומרן חזר בו בסוף ימיו. ובכה''ג אמרינן במקום מנהג שנתפשט לא אמרו סב''ל, אולם שאני נרות שבת שלא התפשט מנהג זה לנהוד כהרמ''א, וגם יסודתו היתה בטעות כי מדוע ננקוט רמ''א ונעזוב דברי השו''ע. משא''כ הכא נהגו כדעת האר''י ואין זה בטעות, ובמקום מנהג לא אמרינן סב''ל. והבן."

וקשה שלפי אחיו בכלל לא אומרים סב"ל נגד האר"י

ועוד שהרי גם יסדות מנהג לברך הנותן ליעף כוח הוא טעות.

ועוד השיב הרב יחיאל ברדא נר"ו

שלום וברכה,

בנוגע לשאלתכם בדין ברכת הנותן ליעף כח, שלכאורה יש לפסוק סב"ל נגד דברי האר"י ולומר שהמנהג לברך הוא בטעות. הרי זה ביאור דברי מו"ר הגר"ד יוסף שליט"א: אף שמצינו בכ"ד שאומרים על מנהג שיסודו בטעות ויש לבטלו, הרי זה דוקא באופן שאין לו סמך אמיתי בהלכה. משא"כ בנדו"ד שיש מקור לזה מדברי חלק מן הראשונים. ומה שהמנהג הוא נגד דברי השו"ע, אינה סיבה לבטלו, וכמו שמצינו במקומות רבים, שמנהג שקדם לפסק השו"ע, ויש לו יסוד בראשונים או פוסקים, יש לקיימו אף אם הוא נגד דברי השו"ע [ולדוגמא נציין לדברי השו"ע או"ח סי' רנ"ז ס"ח, בענין הטמנה בדבר המוסיף הבל ע"י דבר אחר, שאין אנו נוהגים כדבריו, וכמו שהעיר בזה כבר מרן זיע"א בשו"ת יבי"א].

בברכה מרובה
הרב יחיאל ברדה וכו'"

וגם כאן קשיא לי שהרי זה מנהג טעות ויסדתו בכמה ראשונים בודדים.

וחתנא דבי נשיאה הגאון ר' אהרון בוטבול השיב וז"ל

שלום וברכה!

כשיש מנהג שיסודו בהררי קודש ונהגו בו בכל הדורות ברצף, דור אחר דור, אין לבטלו בשום פנים ואופן.
הוכחה לדברנו שמהר"ם בן חביב פוסק להקל בדיני הטמנה ושהיה נגד מרן וטען שכך נהגו הספרדים, ועוד כמה דוגמאות.
ואולם המנהג שנהגו במרוקו לברך על הדלקת נרות לאחר ההדלקה לא התברר שהיה מנהג הספרדים מקדמא דנא, אלא להיפך.
בברכת הנותן ליעף כח, כל חכמי הספרדים נהגו לברך ברציפות בכל הדורות ממרן הב"י ועד דורנו.

בברכה
אהרן בוטבול"

וגם כאן קשיא לי שהרי המנהג שהיה בהדלקת נרות הוא לאר רק במרוקו ומסתמא היה לו סמך בהלכה ואע"פ כן ביטלנו.

בברכת התורה

האוחז בשולי גלימתו האדורה של גדול הדורות מרן זי"ע

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,878 צפיות

מפני חשיבות העניין אשמח למענה מהגאון הרב פנירי.

יש שאלה מאד נפוצה באשה שמצאה כתם בקינוח ולקחה עד על דעת עצמה ובדקה פנימה ומצאה דם. בפשטות הדעת מכרעת לטמאות בכל שהוא מפני ספק הרגשה.

אבל יש לי הרהורי דברים לפי המבואר בב"י סי' קצא דיש לתלות בצחצוחי דם שהיה ביחד עם המ"ר, וחשבתי דה"ה כאן יש לתלות את הדם שבעד בכתם הטהור של הקינוח, שהרי מבואר בב"י סי' קצ סעי' לה וברמ"א וט"ז שגם בבדיקת עד תולים להקל.

ויש להוסיף שגם לדעת הרמב"ם דבנמצא על גופה טמאה בכל שהוא, כאן הרי זה נמצא על העד ויש להקל כמ"ש להדיא הטה"ב ח"א עמ' כו, וגם לדעת הכו"פ שבנמצא בקינוח טמאה בכל שהוא מ"מ בעד שאינו מקב"ט שפיר דמי אף לדעתו כמו שהביא כת"ר באבנ"ש מהלחם ושמלה.

מאחר והשאלה מאד נפוצה וחשובה אשמח להתייחסות מכת"ר, שהם שאלות הנשאלות מידי יום ביומו.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
804 צפיות

שלום וברכה.

היינו רוצים לבקש היתר להשתמש באיזה שהם אמצעים, ואם כן באיזה הרב פנירי שליט"א ממליץ.

אנו נשואים כמעט 7 שנים, יש לנו ב"ה 5 ילדים יחסית צפופים וצריכים הפסקה.

אציין שתמיד שאלנו לרב ינון יונה שליט"א והתיר אך ורק נרות צרפתיות ו VCF, וללא הצלחה אפי' עם הנקה...

בתודה מראש.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
354 צפיות

שלום רב אשמח לתשובה לשאלה שאני מחפש. מה דעת השו"ע? האם במעיין חייב 40 סאה כדעת הרא"ש. או דעתו כהרמב"ם שמספיק שכל הגוף יהיה טבול בבת אחת (בסי' קצט , סע' יד לכאורה משמע כדעת הרמב"ם. כט"ז שם אולם במ"ב כתב שלא קיימא לן הכי). בפרט שבסימן ר"א כתב מרן שבמעיין חייב 40 סאה או שאולי בסימן ר"א מדובר על אשה ולא על אדם אודה לכם אם תוכלו לעשות לי סדר בעניין.

תודה רבה.

הרב רותם אפלבוים שליט"א
1,063 צפיות

אשתי הפסיק סרזט לאחר שלקחה תקופה ארוכה, כעת היא בשבעה נקיים.

רציתי לאול האם היא צריכה לעשות 2 בדיקות כל יום, או שעדיין יכול להיות כתמים ורק בראשון ובשביעי?

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,145 צפיות

שלום וברכה לכבוד הרב.

אשתי ילדה ברוך השם לידה ראשונה, והיא בהיתר של הרב קיבלה אישור לאמצעי מניעה.

לאחרי שיחה עם הרופאת נשים היא אמרה לה משום שהיא מניקה ורוצה להמשיך להניק היא יכולה להשתמש בגלולות הנקראות DESOGESTREL (יש לציין שהיא ילדה לפני חודש וחצי).

כבר כמה ימים שהיא אינה רואה דימום אך בכל פעם שהיא עושה בדיקה של הפסק בטהרה יש דם על הבד. יש לציין שהיא לוקחת את הכדור כבר במשך שבוע.

רציתי לשאול האם ייתכן שזה בהשפעת הכדור? וכמו כן מה ניתן לעשות בנדון? תודה רבה.

הרב ניסים פנירי שליט"א
204 צפיות

שלום כבוד הרב,

ביקשתי מאבא שלי לאסוף בשבילי ספר של דברי תורה והוא נהג מונית (נוסע בשבת).

אני רואה אותו פעם בכמה שבועות בדרך כלל והוא בא במפתיע כי זה תלוי בנסיעות שהוא לוקח...

מה לעשות כשהספר אצלו באוטו בשבת? לבקש ממנו להשאיר אותו בבית וכנראה אקבל אותו ממנו בעוד הרבה זמן, או שישאיר אותו באוטו למתי שיבוא לעיר שלי במפתיע ויוכל להביא לי?

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,710 צפיות

שלום,

היום הייתי צריכה לטבול אבל קמתי בבוקר עם כאבי בטן ואחרי בדיקה בבית חולים החליטו להשאיר אותי לניתוח להסרת תוספתן (אפנדציט).

הרופא אמר שאסור לי להיכנס לבריכה אחרי הניתוח, ורציתי לשאול האם מקווה נחשב כמו בריכה? מה הדין בטבילה אחרי ניתוח?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
1,043 צפיות

אני לוקחת כדורים לדחיית וסת, האם אני צריכה לחוש לענות הפרישה ובדיקת יום שלושים?

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,709 צפיות

הבת לאחר לידה יש לה גודש וחלק התינוקת אוכלת כי אינה מצליחה להניק, אך המכשיר נכבה וצריך שוב להדליק לאחר שהשעון שבת חוזר לחשמל.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
852 צפיות

שלום לכבוד הרב.

קודם כל אני מודה לכם על האפשרות לשאול שאלה בכתב זה מאד מקל עלי אישית.

יש לי שתי שאלות לכבוד הרב:

שאלה ראשונה: היום לאחר הטלת שתן ועל גבי נייר הקינוח ראיתי כתם חום בהיר. האם זה אוסר אותי?

שאלה שניה, שאחלק אותה לשתיים:

מאחר ובגלל שיש לי התקן של מירנה ואין לי מחזור כל חודש אז, 1.האם כשבלנית שואלת אותי שלא ראתה אותי הרבה זמן (אין לי ספק שזו שאלה בכיוון טוב בקטע חברי), אז האם מותר לומר לה שיש לי התקן ואין לי מחזור כל חודש? 2. והאם בעקבות זה שאומר לה שיש לי התקן היא יכולה לומר שאני לא יכולה לטבול?

תודה רבה לכבוד הרב, אתם עושים עבודת קודש.

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,110 צפיות

הלכתי למסעדה לאכול ארוחת פת ובשר ותוספות. לפני הארוחה הגישו צ'יפס ושתיה, ברכתי אדמה ושהכל ואכלתי.

אח"כ הגישו פת בשר ותוספות הכוללות צ'יפס ושתיה, האם עלי לברך בורא נפשות לפני המוציא?

הרב יעקב פנירי שליט"א
1,715 צפיות

אני אברך רך וצעיר,

לפעמים אשתי מתלבשת בבגדים יפים וחדשים, עד כדי כך שמביאה אותי לידי קושי. האם יש לי להמנע להביט עליה במצב זה, ורק להסתכל עליה כשיש הכרח כמו כשמדברים אחד לשני?

זה גם נוגע ברוב הפעמים בעת חיבוק ונישוק (שלא בשעת המצוה).

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
2,220 צפיות

אם אחד שמחמיר על עצמו שלא לסמוך על שום עירוב בשבת, מצא אבדה בשבת, האם פטור מהשבה?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
736 צפיות

האם בשינה עם סבתא ודוד נוצר מצב של יחוד לנכדה/ אחיינית?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
1,059 צפיות

שלום, אני כלה טרייה, ולא מובן לי הנושא לגמרי, לכן אשמח מאד אם הרב יענה ויסביר כמה שיותר בפירוט.

האם העד של הפסק הטהרה צריך לצאת לבן לגמרי ולא אמורים אח"כ לראות כלל כתמים, או שיכול להיות שהוא יוצא עם כתם קטן והכתם הזה טהור (על פי שאלת רב כמובן)?

השאלה נובעת מכך שאני מנסה כמה פעמים לעשות הפסק, זה לא יוצא נקי לגמרי (כמו שיוצא החל מהיום השלישי בערך של שבעת הנקיים - שיש הפרשה לבנה לגמרי), אבל כשלקחנו לרב את העד אמר שהמראה טהור.

אם כך, האם כבר מהיום החמישי אפשר לעשות את ההפסק ולבדוק עם רב אם זה טהור? ולמה קיימים הכתמים הללו רק בימים הראשונים, האם זה לא נחשב המשך של הווסת ? מצד שני אם נחכה שיצא לבן לגמרי זה יכול לקחת גם 8-9 ימים מתחילת הווסת.

אודה מאד לתשובה והבהרה של הנושא. תודה רבה.

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,551 צפיות

שלום רב,

האם מי שקיבל היתר למניעה, מותר לו להשתמש באמצעי ללא הורמונים מסוג נרות "פרמטקס"?

תודה.

 

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,685 צפיות

שלום, האם אפשר לתת לדגים אוכל שאולי מכיל תערובת חמץ ובוודאי שאינו ראוי למאכל? תודה!

הרב רותם אפלבוים שליט"א
1,168 צפיות

שלום כבוד הרב.

אשתי בהריון ב"ה, שלשום ראתה כתם חום-אפור (יותר מגריס) על מגן תחתון, ואתמול ראתה כתם אדמדם (יותר מגריס) על מגן תחתון. היום בבוקר היה נקי. מה הדין?

יישר כח גדול.

הרב ניסים פנירי שליט"א
913 צפיות

אנו זוג כבני 40+ עם 11 ילדים. לפני כשנה אשתי ילדה לראשונה בניתוח, שהיה ניתוח חירום בן כמה שעות, עם חתך T, ולאחריו אמרו לה שעדיף לא להכנס יותר להריון, ולכל הפחות למנוע שנתיים. בנוסף, לפני 3 חודשים היא עברה ניתוח לכריתת בלוטת רוק עקב גידול שפיר, וכעת הרופא אומר שאי אפשר יותר נובה רינג ושום דבר עם הורמונים.

בעקבות זאת אשתי לא בולעת כדורים יותר, ובכדי שלא להכנס להריון אנו דוחים את הטבילה בכמה ימים. כעת אנו מותרים בדרך כלל כשבוע וחצי, כי בהתחלה יש דימום קל, אחרי זה מחזור כשבוע, ואז שבעה נקיים, יוצא ימי טהרה בין שבוע לשבוע וחצי כך שאין מצב לקצר בעוד כמה ימים של איחור טבילה.

שאלתי היא האם ניתן לשמש בכיס על איבר הגבר? כי VCF הוא אמר שיש סיכון להכנס להריון, כמו כן אנו אשכנזים - ראיתי ברמ"א שמותר באקראי דרך איברים אפילו אם יוציא ש"ז, ובנו"כ ראיתי שכתבו שהרמ"א לא ראה את הזוהר.

מהי ההלכה באמת? ומה נקרא באקראי?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
1,196 צפיות

רציתי לשאול: כתובה שכבר נמסרה לפני כמה שנים. בשם החתן כתוב: ״אברהם בן יעקב״ ומסדר הקידושין שם חץ בין ״אברהם״ ל״בן״ וכתב למעלה, בין השיטות, ״דמתקרי אלברט״ והחתים העדים בצד ימין של הכתובה במקביל לתיקונו. ובסוף הכתובה, כבר מודפסות התיבות ״הכל שריר וקיים״ ורק החתים העדים שוב ללא נוסח של קיום למטה.

האם יש צורך לכתוב כתובה דאישתכח בה טעותא?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
1,304 צפיות

בית הוראה ‘אפיקי מים’ בראשות הגאון הגדול הרב משה פנירי שליט”א
נוסד בשנת תשס”ז בשכונת רמות בירושלים.
כיום משיבים מטעם בית ההוראה למעלה מ 300 רבנים, בכ -100 ערים ברחבי הארץ והעולם

Ⓒ 2019 - All Rights Are Reserved