סנן לפי נושא:

סנן לפי נושא

סנן לפי רב משיב:

שאל את הרב - לפי רב משיב

שלום רב.

ברצוננו לשאול האם מותר לעשות הפריה מלאכותית אם יש לנו רק בנות (5 בנות!) ואנחנו מאוד רוצים בן. 

מותר לבחור את מין העובר בהתערבות רפואית?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
574 צפיות

שלום כבוד הרב,

שמי ... ולבעלי קוראים ..., בעלי אברך מנתניה מהישיבה של הרב רפאל רובין. יש לנו שתי בנות אחת בת שנה ושבע והשניה בת שנתים ושבע.

לאחר שילדתי את הבת השניה ביקשתי היתר להבאת ילדים והרב פנירי נתן לי היתר של שנה, גם מסיבות ששלום הבית שלי לא היה תקין. לאחר זמן מועט שעדין לא הספקתי להשים התקן נכנסתי להריון שלישית בטעות ועברתי הפלה טבעית.

כרגע שלום הבית שלי בתהליך עדיין... ויש לי הרבה בעיות בקיבה ובברזל בגוף. הייתי רוצה עוד היתר לגבי הבאת ילדים, אשמח לקבל את תשובתך בנידון. תודה רבה.

הרב ניסים פנירי שליט"א
813 צפיות

לרה"ג שליט"א

ראובן פנה לשמעון בבקשת הלואה. כיון שלשמעון לא היה כסף נזיל, ביקש ממנו ראובן אם יוכל להלוות לו צ'ק דחוי ושמעון נאות, אלא שלאחר שכתב שמעון את הצ'ק ביקש ראובן משמעון שאם יוכל לעשות לו טובה לפרוט את הצ'ק הדחוי בציינג' ולתת לראובן את הכסף שהתקבל בהפחתת העמלה, וכמובן ראובן ידאג לפדות את הצ'ק במועד מהציינג' ועלות העמלה תהיה על ראובן.

האם עברו הם על איסור רבית משום שבסופו של יום המזומן שהתקבל מידיו של שמעון לראובן היה פחות מהסכום שראובן שילם לציינג' כדי לפדות את הצ'ק של שמעון, ומאידך גיסא האם נכון לומר שכל העמלה היא על חשבון ראובן שרצה את המזומן ומה ששמעון פרט את הצ'ק הוא רק עבור ראובן כמעשה בעלמא (ובמקרה הוא גם המלוה) ונחשב שבאמת הלוה לו את כל הכסף וממילא אין כאן ריבית. וכמו ששמעון נסע במונית על חשבון ראובן כדי להביא לו את הכסף.

ייש"כ גדול ותזכו למצוות.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
609 צפיות

לכבוד הרב פנירי שליט"א.

אשה שעלו בה כל הסימנים של הגעת הוסת (עייפות, כאבי גב, הורמונים וכיוצ"ב) ואכן ההפרשות היו כעין הוסת דהיינו טיפין והולך ומתגבר כמעיין, ולאחמ"כ מתמעט והולך. אמנם כל מה שיצא ממנה היה מראה טהור. מה הדין בכה"ג? ומה הדין אם המראה היה צבע חום שטהור לדעת הרב עובדיה ? ומה הדין אם היה בה התקן מירנה?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
675 צפיות

שלום לכבוד הרב.

אני אחרי הפלה שהיתה בחודש 3, לפני 5 חודשים (במשך אותו הריון היו הרבה דימומים ולבסוף הפלה, אז אמרו לי שאין קשר למנוחה).

כרגע אני ב"ה בהריון בשבוע 11, ומתחילת ההריון היו מספר דימומים. לאחר בירור מסתבר שמדובר בהמטומה בגודל 60*20 מ"מ, לאחר הדימום השני הרופא נתן לי שבוע מנוחה (אני מורה במקצועי) ובאמת לאחר שבוע הדימום נספג בחציו, הרופא נתן עוד שבוע מנוחה ולאחריו (שלא כ"כ נחתי באמת) ההמטומה נשארה באותו גודל (35*25), הרופא נתן עוד 2 שבועות מנוחה ואמר לי לצאת לשמירת הריון.

אציין כי אני ממשיכה לעבוד יומיים קצרים מאוד בשבוע ואני מרגישה קצת מאמץ, ובאמת קשה לי לעמוד יותר מרבע שעה רצופה.

רציתי לשאול האם יש צורך אמיתי ביציאה זו או שזה רק שארגיש טוב יותר. אציין כי הרבה רופאים לא תומכים במנוחה במצב כזה וטוענים כי אין קשר.

תודה רבה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
819 צפיות

שלום, אני לוקחת כדורים יאז פלוס, ביום האחרון של החבילה לקחתי את הכדור אחרון ואמרו לי שאחרי 3 ימים אמור להגיע מחזור. באותו יום היתה לי הפרשה חומה וכן קצת על הפד, האם קיבלתי? האם אני מותרת לבעלי ומתי צריך לחשוש?

הרב ניסים פנירי שליט"א
994 צפיות

שלום כבוד הרב.

לפני כמה זמן התחלתי לעבוד, ואני באמת רוצה לעשות כמו "יששכר וזבולון". יש לי כמה שאלות כדי להיות בטוח שזה הסכם יששכר וזבולון:

1) האם אנחנו צריכים לחתום שטר.

2) האם הוא צריך לדעת שזה ממני או אני יכול לתת למישהו כדי שאני אוכל לתת בסתר בלי שהוא ידע, בגלל שיש יותר מעלה לתת בסתר.

3) אני נותן כסף לגבאי במקום שיש המון שיעורים ברצף כדי שישלם לרבנים, אבל הם יקבלו מהכסף שלי לדוגמה שליש כל אחד, האם גם זה נקרא הסכם יששכר וזבולון.

4) אשמח לדעת מה התנאים כדי שזה יהיה כמו הסכם יששכר וזבולון.

5) אם אני רוצה לעשות הסכם עם גדול הדור אבל הוא לא רוצה כסף, אם אני נותן כסף לישיבה שלו האם זה כמו שעשיתי הסכם יששכר וזבולון איתו.

6) האם זה בטוח שיהיה לי אותו עולם הבא של תלמיד חכם.

תודה רבה כבוד הרב, סליחה על ההפרעה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
392 צפיות

לכבוד הרה"ג שלום וברכה!

אשמח אם הרב שליט"א יוכל לענות לשאלתי, והדבר יהיה לי לעזר רב.

אדם שהגיע לצימר ויש שם מנגל העומד לרשות המתארחים בצימר, האם יכול להשתמש במנגל? לכאורה יש חשש שמא השתמשו ברשת להכנת בשרים טרף או אף בשר וחלב רח"ל, אולם לכאורה מדובר על ספק דרבנן בלבד משום שהרשת אינה בת יומא, ועוד האם י"ל בא"י שרוב בשר כשר ואף יש עוד צד להקל? (כמובן שאלה זו היא בהנחה שהרשת עצמה נקייה וללא ממשות בעין)

אם נאמר שאסור וצריך הכשרה, מה ההכשרה הנדרשת לרשת זו? (שאלה זו היא אף במצב של רשת עם ממשום, והאם ממשות שרופה לגמרי נחשבת ממשות?)

אשמח מאוד אם יהיה לרב שליט"א זמן להאריך עם מקורות והדבר יהיה לתועלת רבה מאוד.

תודה רבה לכבוד הרב שליט"א,

אמיר גרינבאום.

הרב ישראל סיתהון שליט"א
2,348 צפיות

ב"ה שלום לכבוד הרב שליט"א.

אשמח לשמוע דעת הרב בנוגע לשימוש בסנני מים מהסוג המותקנים מתחת הכיור, אשר לכאורה בהם קשה להתיר מצד 'משמרת' משום שהמים יושבים שם משך זמן, ו'כוס' הראשונה של הסנן הם נעשים חומים ולא ראויים לשתיה כלל, וכן בסננים של ה'מיניבר' שהמים מעורבים בגרגירי הפחם ויושבים שם גם כן משך זמן, ובפתיחת המים בעצם נבררים המים מן הגרגירים.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
797 צפיות

עשיתי בדיקה בבד של ניקיון שהוא לא עד זה לא נייר סופג ולא מגבון.

הרב ניסים פנירי שליט"א
711 צפיות

האם מותר לאשה שיש לה זמן וסת קבוע (שלשה ימים אחרי הפסקת גלולה מופיע המחזור), אך לאחרונה בזמן עונת הפרישה מופיעים רק כתמים שאינם מטמאים (על תחתונים צבעוניים), האם מותר לדחות בכמה ימים את הבדיקה הפנימית, ועד אז לא תשתמש עם בעלה, ולאחר שיעברו כתמים תבדוק בדיקה פנימית ותחזור לשמש עם בעלה.

ובדיעבד אם עשתה כך ועכשיו אחרי חמישה ימים עשתה בדיקה פנימית שיצאה נקייה - האם מותר לה לה לשמש עם בעלה?

ואם תעשה כך כמה פעמים האם זה עוקר את הוסת?

הרב ניסים פנירי שליט"א
662 צפיות

שלום הרב.

האם כשלוקחים כדורי פריגילוטון צריך לשמור פרישה?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
335 צפיות

שלום וברכה לרב שליט"א

כשיש צורך גדול מאד לדחות את הטבילה שלא יהיה ביום מסויים. מה דעת הרב, האם כדאי לדחות את הטבילה ביום או את ההפס"ט, וממילא לקיים את הטבילה בזמנה?

ומה הדין כשליל הטבילה חל בזמנים שלא ראוי לשמש כגון שבועות או ת"ב שחל בשבת וכיו"ב.

הרב ניסים פנירי שליט"א
877 צפיות

שלום כבוד הרב:

כרגע אני מניקה ורוצה להפסיק אך חוששת להיכנס להריון. אני בת 31 יש לי ב"ה בבית 2 בנים ובת מתוקה בת 7 חודשים. האם מותר לי לקחת מניעה? ואם כן עד מתי?

הרב ניסים פנירי שליט"א
854 צפיות

שלום.

חיתנתי את הבת שלי לפני שלוש שנים, וכעת פונה אלי אחד שאומר שנתן לנו שרותי הגברה לחתונה ומחזיק שיק של אשתי, שיק שלא הופקד וללא שם המוטב, הוא גם שלח לנו תמונה של השיק - על פניו נראה כתב וחתימה של אשתי. אנחנו לא זוכרים מה היה ולמה אולי שלמנו לו במזומן וחיכה עד עכשיו שיעבור זמן ויבקש תשלום.

ביום החתונה הרבה כסף מזומן מסתובב בין הידיים ואי אפשר לזכור כל דבר.

הוא גם מאיים לפנות להוצאה לפועל...

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
763 צפיות

שלום וברכה.

אשתי לוקחת גלולות (יסמין), לאחר 4 ימים שהפסיקה מלקחת היינו ביחד. (בד"כ אנחנו מפסיקים בכדור האחרון. הוסת יכול להגיע לאחר כמה ימים ולפעמים לאחר שבועיים, אין משהו קבוע). ויום למחרת כבר ראתה דם.

האם נעשה איסור? ומה הדין באופן כללי מתי צריך לפרוש בתקופה שלוקחים גלולות. בברכה ותודה.

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,083 צפיות

אחותי בת עשרים הולכת עם מכנסיים ארוכים (ר''ל).

האם מותר לי להסתכל עליה?

הרב ניסים פנירי שליט"א
695 צפיות

שלום לכבוד הרב.

הוריו של בעלי אינם שומרים שבת אבל מסורתיים. אציין שבעלי ואחד מאחיו שומרים שבת ומצוות, אז יש זיקה מסוימת גם להורים. הם הציעו לנו להתארח בליל הסדר, אבל אני חוששת מענייני כשרות. חמתי אומרת שיש לה כלים נפרדים לפסח, ומה שלא היא מגעילה במים רותחים.

אני קצת חוְששת אבל מצד שני לא רוצים להיות לבד בחג, מה כדאי לעשות? האם כדאי לפסול את עניין האירוח אצלם?

אודה לתשובתך.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
638 צפיות

לרה"ג שליט"א

א' אם הסכומים שנכתבו לא תואמים, שבאותיות נכתב מאה ואחד אלף דולר, ובמספרים מאה אלף דולר. האם זה בסדר לכתחילה ובדיעבד, וחתן שנשוי כמה שנים עם הטעות הזאת אם יש לכתוב כתובה חדשה?

ב' האם על כהן כדאי לכתוב אהרן הכהן או אהרן לבית משפחת כהן. וכן על לוי. ואיך ראוי לנהוג כשהמשפחה היא לא כהן ולא לוי, אבל החתן או הכלה כהן או לוי.

ג' איך מנהג הספרדים: כוס נפרדת לברכת אירוסין וברכת נישואין או כוס אחת.

ד' האם לכתוב המילה "עיר" קודם או רק את שם העיר.

ה' האם לנוסח הספרדים "חופה בקידושין" (ולא כאשכנזים "חופה וקידושין") משתנה גם המשמעות (לא גם חופה וגם קידושין, אלא חופה שנעשתה ע"י קידושין שלפניה), והאם יש הבדל בהגיה (כי הרי הב' אינה דגושה).

ו' האם ראוי למתוח קו עד סוף השורה בכל מקום ללא יוצא מן הכלל או רק במקום הסכומים.

ז' האם ראוי יותר לכתוב בכתיב חסר - שמנים, שמנה וכיו"ב.

ח' למה בסכום התוספת לא נהוג להקדים קודם היחידות ואח"כ העשרות כמו בתאריך, והיינו לכתוב - שניים וחמישים אלף דולר.

ט' למה בשנה לא מקדימים ארבע ושמונים אלא כותבים שמונים וארבע.

י' אם אין מקום בשורה מחמת מילות ההקדמה בתולתא שפירתא וכו' או שם ארוך האם ניתן להוסיף את השם בין השורות.

ייש"כ גדול...

הרב ניסים פנירי שליט"א
922 צפיות

מי שתוך כדי תפילתו שם לב שהשתרבב לו ב"יעלה ויבא" - את יום "חג המצות הזה" במקום ראש חודש ומיד תיקן. האם יש לחשוש שלשונו מורגל בזה [שבמציאות הזכיר כן הרבה באופן רצוף, ובפרט יתכן בר"ח אייר] וגם בתפילה הקודמת שאמר יעלה ויבא הזכירו עם יום לא נכון. ויחשב כלא הזכיר מעין המאורע. או שכיון שיודע שאמר יעו"י אמרינן שאימת ר"ח עליו וודאי אמר "ראש חודש". [שלשתיהם אין הרגל לשון של ל' יום, ואיך משערים דבר כזה. וגם לא נדון כהרגל כל השנה כספק הזכיר יעו"י כי הרי כן פתח בה]. תודה רבה.

הרב יעקב פנירי שליט"א
772 צפיות

שלום וברכה

כידוע יש מח' ממתי מחשבנים את השעות הזמניות, האם מזריחה לשקיעה או עלות השחר לצה"כ. 

א- למ"ד שמחשבנים מזריחה לשקיעה, לר"ת מונים עד שקיעה ראשונה או שניה?

ב- מהי דעת הרב עובדיה בחישוב השעות זמניות?

אשמח למקורות בעיקר על שאלה א' כדי שאני יבין בהרחבה

תודה רבה 

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
683 צפיות

שלום וברכה

האם מותר לטבול (לפי דעת האשכנזים) עם מבנה אנטומי על הציפורן מאחר ולא מסירים אותו אלא משלימים אותו כל פעם שהציפורן גדלה.

תודה!

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
794 צפיות

שלום אני אמורה לטבול ביום שלישי הקרוב (יום שני של חוה"מ).

אני רגילה לעשות לק ג׳ל לפני הטבילה ומקפידה לעשות זאת יום לפני הטבילה.

הפעם אין לי כל אפשרות לעשות זאת בחוה"מ (אין אף אחת שעובדת)…, הצלחתי לקבוע תור הכי קרוב ביום חמישי, ערב חג. שאלתי אם זה בסדר ואוכל לטבול כך ביום שלישי?

הרב ניסים פנירי שליט"א
892 צפיות

ראיתי בטהרת הבית שאשה שלא עשתה שום בדיקה ואף לא הפסק בטהרה מותר לה לטבול מפני שהיא מסולקת דמים.

היכן זה כתוב? אשמח לקבל עזרה לתזכורת בבקשה.

הרב דוד צופיוף שליט"א
14 צפיות

שלום הרב

נשאלתי לעניין אשה שנדחה חתונתה בכמה ימים עקב התפשטות מגיפת הקורונה או פטירת אמא הכלה וכעת אינה יודעת מתי יקבע החתונה ולאחר כמה ימים נקבע תאריך לחתונה כמה ימים לאחר שטבלה האם תספור שוב שבעה נקיים?

יישר כוח על כל העשייה המבורכת.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
729 צפיות

היה מקרה שלתוך תנור פתוח של לחמים, נכנסה יונה  [לא ראו מה קרה, רק אחרי שאפו את החלות בתנור ביתי מצאו את היונה אפויה ליד התבנית] ואפו את הלחמים אתה.

שאלתי הם החלות נאסרו?

מו"ץ אחד התיר לדעת מרן, היכן יש מקור מפורש למקרה דידן שאוכל להגיד לו?

"אין צולין בשר כשרה עם בשר נבלה או של בהמה טמאה בתנור א', ואף על פי שאין נוגעים זה בזה. ואם צלאן, הרי זה מותר. ואפילו היתה האסורה שמינה הרבה והמותרת רזה. ואם התנור גדול שמחזיק י"ב עשרונים, ופיו פתוח, מותר לצלותם בו ובלבד שלא יגעו זה בזה. ואם אחד מהם מכוסה בקערה או בבצק וכיוצא בו, מותר לצלותם אפילו בתנור קטן ופיו סתום. הגה: וה"ה לבשר עם חלב נמי דינא הכי. (טור סימן צ"ז). ונוהגין להחמיר לכתחלה, אפילו בתנור גדול; ובדיעבד, להקל אפילו בתנור קטן. (ארוך כלל ל"ט ובתשובת ר"י מינץ ובהגהת ש"ד ואגור בשם מהרי"ל וטור בשם רשב"א שכן הסכמת רוב המורים והוא שיטת רש"י וה"ג ורי"ף ורמב"ם). ואם אפה פת עם בשר, אסור לאכלו עם חלב, אם יש לו פת אחר (שם). וכן אם עובד כוכבים אפה פת עם איסור, אסור לקנות אותו פת אם יש פת אחר, דכל זה מקרי לכתחלה. אבל אם אין לו פת אחר בריוח, מותר בשניהם, דזה מקרי לענין זה דיעבד. (אגור בשם ר"י מולין). י"א דאין מתירין ריחא, אפילו בדיעבד, אלא אם כן התנור פתוח קצת מן הצד או למעלה במקום שהעשן יוצא (שם בארוך). ובמקום הפסד אין להחמיר, בדיעבד (כי כן נראה מהפוסקים וכ"פ ב"י), אפילו סתום לגמרי".

אך מצד שני:

איך יונה מתה נכנסה לתנור? אם היא מתה צריך שמישהו יכניס אותה לתנור, שהרי לא יכולה ללכת לבד, ואם נפלה על הדלת היו רואים אותה כשסגרו את הדלת.

מרן היקל כאשר כל אחד מהמאכלים נמצא בנפרד, ואין חשש שנגעו זה בזה. אבל יונה, אם היא בחיים, כשהתנור מתחיל להתחמם מתחילה לרוץ ממקום למקום, עד שמתבשלת ומתה מהחום, ויש חשש גדול שמא נגעה בלחמים. ואפשר שכבר נזלו ממנה מיצים בזמן גסיסתה. גם נהגו להחמיר שב 45 מעלות זה כבר יד סולדת בו, ובחום כזה היונה מתרוצצת אבל עדיין יכולה לחיות?

אם מדובר ביונה חיה שנכנסה לתנור ונאפה עם הלחמים, נ"ל שיש חשש מאוד סביר שגוף האיסור נבלע בתוך הלחמים, או לפחות חלק מהם [וכמובן א"א לדעת באיזה]. האם אני צודק?

תודה.

הרב ישראל סיתהון שליט"א
675 צפיות

חבר ביקש ממני הלואה של 2000 ש"ח ולא היה עלי, ואמרתי לו שאמשוך לו מהכספומט, והיה רק פרטי שגובים על כל משיכה 6.9 והמירב הוא 500 ש"ח. והייתי צריך למשוך 4 פעמים. והוא אמר ששוה לו ומשכתי עבורו. האם את העמלה מותר לו להחזיר לי כיון שהיתה משיכה עבורו, או שכיון שקיבל ממני רק 2000 ש"ח ממילא מה שמשלם גם את העמלה זה ריבית, ואני צריך לספוג עלי את הסכום של ה6.9 *4.והאם הדין שונה אם אני הבאתי לו את הכרטיס שלי שהוא ימשוך או שאני משכתי עבורו.והאם זה שונה בין כרטיס בנקאי שמחייב את החשבון שלי מיד. או אשראי חוץ בנקאי, שמחייב את החשבון רק במועד חיוב האשראי.
ושאלה נוספת, האם לחברות האשראי כולם גם יש היתר עיסקא כמו הבנקים?
ומה הדין לגבי המשיכה מהכספומט הנ"ל, האם העמלה יש בה איסור רבית, או שגם להם יש היתר עיסקא, ואולי בכלל העמלה נגבית על השירות לתת מזומן ולא על ההלואה?
ייש"כ גדול מאד.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
822 צפיות

האם מותר לאשה נשואה לשים לק ג'ל בידיים בצבעים עדינים, על הציפורן הטבעית?

אם הבעל מבקש וממש חשוב לו העניין שאשתו תהיה יפה בפניו, האם זה לכתחילה? נודה לתשובה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
935 צפיות

האם בדיקת מוך דחוק עשר דקות לאחר השקיעה עלתה לאשה כבדיקה?

הרב ניסים פנירי שליט"א
797 צפיות

שלום וברכה,

בננו כעת בן שנתיים ויונק ממש סדיר, כמובן שניזון ממגוון רחב של מאכלים אבל לא מוותר על ההנקה הקבועה שלו.

האם יש בעיה להניק לאחר גיל שנתיים?

תודה רבה

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
467 צפיות

בית הוראה ‘אפיקי מים’ בראשות הגאון הגדול הרב משה פנירי שליט”א
נוסד בשנת תשס”ז בשכונת רמות בירושלים.
כיום משיבים מטעם בית ההוראה למעלה מ 300 רבנים, בכ -100 ערים ברחבי הארץ והעולם

Ⓒ 2019 - All Rights Are Reserved

שאל את הרב - לפי נושא 2
שאל את הרב - לפי רב משיב

מוקד השאלות לקראת צום כיפור​

כמידי שנה יפעל מוקד מיוחד למענה לשאלות הציבור בענייני הצום בשיתוף קופת חולים כללית

ביום שלישי ח' תשרי (30.9) בין השעות 17:30-21:00

בטלפון 02-571-2010 שלוחה 1