סנן לפי נושא:

סנן לפי נושא

סנן לפי רב משיב:

שאל את הרב - לפי רב משיב

שלום הרב, יש לנו שתי שאלות בענייני חופה וקידושין:

א - יש עדות שנוהגים שלא הולכים לחתונה של חבר או אף בן משפחה אם מתחתנים בהפרש של פחות מ 40 יום. יש שאומרים שמחליפים סיכות זו עם זו או שמים בכיס לחם ומלח ואז אפשר ללכת' וכל מיני מנהגים כאלו ואחרים מחשש לעין הרע.

עיינתי בספרו הנפלא של הרב 'בית חתנים' החדש ולא מצאתי אזכור לזה, רציתי לדעת מה דעת הרב בענין, האם יש לחוש ויש מקור לכך או שזה מנהג גויים?

ב - לגבי הנושא של שושבינים בחתונה, הורים גרושים שמלווים את החתן והכלה לחופה, האם יש בזה בעיה?

ראיתי שהרב כתב לעניין הורים בזיווג שני או אנשים שאין להם ילדים, אך מה הדין בגרושים, ומה אם ההורים hיפגעו אם יאמרו להם שלא הם יהיו המלווים?

יישר כח!

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
19 צפיות

שלום הרב.

יש לי תינוק בן 6 חודשים הנקה מלאה (פעם בשבוע מקבל בקבוק..), ויש לי תמיד ירידת סוכר (hypoglycémie). האם אני צריכה לעשות הצום של תשעה באב?

תודה מראש.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
853 צפיות

שלום לכבוד הרב.

הורי עלו ארצה, ובמהלך השנים התברר שהכתובה שלהם אבדה כנראה בחו"ל.

הם שואלים כעת האם יש עניין לשחזר את הכתובה והאם זה מעכב או עושה בעיות בשלום בית וכדומה?

יצוין שהליך שחזור יכול לקחת זמן ומאמץ וטרחה, והשלום בית שלהם ברוך ה' בסדר הם רק שואלים האם יש עניין. תודה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
909 צפיות

שלום לכבוד הגר"מ פנירי שליט"א

אשה שאין לה וס"ק וזוכרת את תאריך יום וסתה אבל לא זוכרת אם זה היה עונת יום או לילה, מתי היא צריכה לפרוש ביום או בלילה? אודה מאוד אם אפשר לציין היכן מקור הדברים בספרי הרב שליט"א וכדומה, כי חפשתי ולא מצאתי מי שדיבר על כך?

תודה רבה

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
834 צפיות

שלום וברכה.

האם מותר לאשה בימים שמותרת לישון ללא בגדים כלל ולהיות מכוסה בשמיכה?

הרב ניסים פנירי שליט"א
2,000 צפיות

לכבוד הרב משה פנירי שליט"א

כבודו כתב בספרו אבני שהם סי' קפט סעי' יט, שאשה שיש לה מיחושים קבועים והם פוסקים רק לאחר יומיים מקבלת ווסת, הדין הוא שחוששת לג' חששות ולחומרא גם לווסת הגוף.

נשאלתי מה הדין באשה שבדקה עצמה וראתה שכל חודש בזמן הביוץ מרגישה דקירה ולאחר ט"ו ימים מקבלת את ווסתה, האם דינה כדלעיל.

שלמה הלוי (ברלין).

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
1,121 צפיות

מה דעת הרב שליט"א לענין הילדים הקטנים האם צריכים לעשות עבורם פרוזבול כי החיסכון לכל ילד שהמדינה נותנת להם זה הלואה שלהם לקרנות?

הרב ניסים פנירי שליט"א
737 צפיות

במהלך החודש היה לאשתי הרבה דימומים והרופאה אמרה שזה כנראה דם ביוץ.

 מה עלינו לעשות שבגלל זה רוב החודש אנחנו אסורים?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
421 צפיות

לכבוד הרבנים החשובים שליט"א

בדין ברכת הנותן ליעף כוח כיצד אנו מברכים אותה הרי מרן בשו"ע (סימן מ"ו) כותב "יש נוהגין לברך הנותן ליעף כוח ואין דבריהן נראין" ולפי מרן אין לברך.
והרי קיבלנו הוראות מרן שפוסק כדעת הרא"ש שכל ברכה שאינה נזכרה בתלמוד אין מברכין אותה
והאר"י כותב שכן לברך.
ולכאורה כל מה שנהגנו בני הספרדים לברך זה בגלל האר"י וא"כ קשה הרי אנחנו בני הספרדים ובראשינו מרן רבינו הענק היביע אומר זי"ע ועוד פוסקים כי אומרים סב"ל נגד האר"י.
וא"נ שזה מנהג הרי קשיא לי שלכאורה הוא מנהג טעות שהרי מרן היבי"א פוסק בכמה פעמים שלא כהמנג וכדעת מרן השו"ע (לדוגמא בברכה על נרות שבת) ולכן נראה שנבטל לכאורה המנהג שהוא טעות.
וא"נ שמרן חזר בו הרי זה בדוחק רב ועצום שהרי מרן החיד"א כותב שאם מרן היה רואה דעת האר"י היה חוזר בו ולכאורה א"כ נאמר בכל ההלכות הכי. והכנסה"ג כותב ששמע ממישהו שמרן חזר בו בסוף ימיו ודי לנו במה שאנו רואים.
וא"נ שברה זאת מוזכרת בגאונים הרי בסידור רב האי גאון אינה מוזכרת.
וא"נ שהרי מוזכר בראשונים הרי קיבלנו שכל ברכה שאינה נזכרה בתלמוד אין מברכין אותה. ועוד שזה רק חמשה-שבעה ראשונים בלבד (ר"ד אבדרהם, סמ"ג, בעל העיטור, הטור, מחזור ויטרי ועוד)
והב"ח כותב (סימן מ"ו ס"ק ח') שגם לאשכנזים יורה שלא לברך ומ"מ אין למוחקה מהסידורים,
והגם שהגאון רבי אליהו מוילנא לא היה מברך כדאיתא בספר "מעשה רב"
וכבר אמרו שאין להקשות על מרן זי"ע משתי טעמים
א. כי בכל רגע שהיה כותב תשובה היה לפני כן יושב ומעביר את כל התורה מול עיניו.
ב. כי מרן כדרכו בקודש לא משאיר את המעיין בדברי תימה, אלא תמיד מפרש דבריו מבלי שיצטרך לביאור, ואם היה כאן קושיא גדולה לא היה נמנע מרן מלכתוב הטעם. אמנם אני לא מחפש להקשות על מרן אלא להבין דעתו בלבד.

השיב לי הגר"ח רבי שליט"T וז"ל "ועיין שו"ת יבי"א ח"ד סימן כ"ה ס"ק י"ד. שמיישב את הכל. וע"ש לא רק אם היה רואה אלא במציאות היה שמרן הב"י חזור בו. ע"ש.

וגם לישב חקירה גדולה, אם האר"י ז"ל זיע"א כוחו כמו תנא וכן אם קיבלנו את האר"י ז"ל. כמו קבלת מרן הב"י, או לא. כ"ז פלפולים ידועים ועכ"פ למעשה מברכים הנותן ליעף כוח וכנראה שזה משמיים נוצר מצד כזה אשר כל עם ישראל מברכים ברכה זו. ויש בזה חיזוק גדול באמונה. והתרגום (ישעיה מ. כ"ט) מבאר שהכוונה לצדיקים שעייפים מלימוד תורה נותן חכמה. וכן ביבי"א ח"ד סימן י"ח ס"ק א'. תורה מתשת ודע זה רק בהתחלה עי"ש. ויש לכוון בברכה זו ולבקש בלב כח לתורה וזיכו הרבים וקידוש השם תמיד. ועיין יבי"א שם בהוצאה החדשה בגליון בסוף הסימן על מעלת זיכו הרבים. ומה מעיד מרן זיע"א על עצמו.

בברכת התורה חיים רבי עיה"ק חולון"

וקשיא לן הרי זה מנהג טעות לכאורה וגם מה שייך לומר שזה מן השמיים.

 

הרה"ג שבתי לוי השיב לי וז"ל "במש''כ לשאול מדוע מברכין ברכת הנותן ליעף כח שהוא נגד השו''ע, עיין במש''כ בספר ברכת ה' ח''ד פ''ד סימן מח ובהערה 161, דמנהג זה מבוסס על מש''כ החיד''א (סימן מו אות לא) שמעיד שכך נתפשט המנהג ע''פ האר''י וגם מעידים שמרן חזר בו בסוף ימיו, וכ''כ גם בספר מטה יהודה, שרבים כך נהגו ומרן חזר בו בסוף ימיו. ובכה''ג אמרינן במקום מנהג שנתפשט לא אמרו סב''ל, אולם שאני נרות שבת שלא התפשט מנהג זה לנהוד כהרמ''א, וגם יסודתו היתה בטעות כי מדוע ננקוט רמ''א ונעזוב דברי השו''ע. משא''כ הכא נהגו כדעת האר''י ואין זה בטעות, ובמקום מנהג לא אמרינן סב''ל. והבן."

וקשה שלפי אחיו בכלל לא אומרים סב"ל נגד האר"י

ועוד שהרי גם יסדות מנהג לברך הנותן ליעף כוח הוא טעות.

ועוד השיב הרב יחיאל ברדא נר"ו

שלום וברכה,

בנוגע לשאלתכם בדין ברכת הנותן ליעף כח, שלכאורה יש לפסוק סב"ל נגד דברי האר"י ולומר שהמנהג לברך הוא בטעות. הרי זה ביאור דברי מו"ר הגר"ד יוסף שליט"א: אף שמצינו בכ"ד שאומרים על מנהג שיסודו בטעות ויש לבטלו, הרי זה דוקא באופן שאין לו סמך אמיתי בהלכה. משא"כ בנדו"ד שיש מקור לזה מדברי חלק מן הראשונים. ומה שהמנהג הוא נגד דברי השו"ע, אינה סיבה לבטלו, וכמו שמצינו במקומות רבים, שמנהג שקדם לפסק השו"ע, ויש לו יסוד בראשונים או פוסקים, יש לקיימו אף אם הוא נגד דברי השו"ע [ולדוגמא נציין לדברי השו"ע או"ח סי' רנ"ז ס"ח, בענין הטמנה בדבר המוסיף הבל ע"י דבר אחר, שאין אנו נוהגים כדבריו, וכמו שהעיר בזה כבר מרן זיע"א בשו"ת יבי"א].

בברכה מרובה
הרב יחיאל ברדה וכו'"

וגם כאן קשיא לי שהרי זה מנהג טעות ויסדתו בכמה ראשונים בודדים.

וחתנא דבי נשיאה הגאון ר' אהרון בוטבול השיב וז"ל

שלום וברכה!

כשיש מנהג שיסודו בהררי קודש ונהגו בו בכל הדורות ברצף, דור אחר דור, אין לבטלו בשום פנים ואופן.
הוכחה לדברנו שמהר"ם בן חביב פוסק להקל בדיני הטמנה ושהיה נגד מרן וטען שכך נהגו הספרדים, ועוד כמה דוגמאות.
ואולם המנהג שנהגו במרוקו לברך על הדלקת נרות לאחר ההדלקה לא התברר שהיה מנהג הספרדים מקדמא דנא, אלא להיפך.
בברכת הנותן ליעף כח, כל חכמי הספרדים נהגו לברך ברציפות בכל הדורות ממרן הב"י ועד דורנו.

בברכה
אהרן בוטבול"

וגם כאן קשיא לי שהרי המנהג שהיה בהדלקת נרות הוא לאר רק במרוקו ומסתמא היה לו סמך בהלכה ואע"פ כן ביטלנו.

בברכת התורה

האוחז בשולי גלימתו האדורה של גדול הדורות מרן זי"ע

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,167 צפיות

שאלה להלכה. הרב דוד דגגה שלח אותי לשאול פה.

עשיתי הפסק יום ראשון שעבר ויצא נקי. יום שני למחרת היה כתם על התחתונית וקצת על התחתון.

עשיתי את הבדיקה של יום שני וכיוונתי שהיא תהיה הפסק במידה ולא תקין.

דיברתי עם הרב דגגה ולפי מה ששמע יכול להיות שאת ההפסק עשיתי "בין הטיפות", ככה שפסק שאני יטבול ביום שלישי. 

בעלי ביקש שאני אטבול ביום ראשון הוא אמר שמאד קשה לחכות, הוא מרגיש צורך דחוף ומפחד להיכשל וזה ממש פיקוח נפש, ככה בעלי אמר.

אשמח לתשובה מה לעשות אם לטבול מחר או ביום שלישי. 

מדגישה שוב שהבדיקות יצאו טהורות, והמחזור היה במשך 5 ימים.

 

הרב ניסים פנירי שליט"א
764 צפיות

שלום כבוד הרב.

לפני כמה זמן התחלתי לעבוד, ואני באמת רוצה לעשות כמו "יששכר וזבולון". יש לי כמה שאלות כדי להיות בטוח שזה הסכם יששכר וזבולון:

1) האם אנחנו צריכים לחתום שטר.

2) האם הוא צריך לדעת שזה ממני או אני יכול לתת למישהו כדי שאני אוכל לתת בסתר בלי שהוא ידע, בגלל שיש יותר מעלה לתת בסתר.

3) אני נותן כסף לגבאי במקום שיש המון שיעורים ברצף כדי שישלם לרבנים, אבל הם יקבלו מהכסף שלי לדוגמה שליש כל אחד, האם גם זה נקרא הסכם יששכר וזבולון.

4) אשמח לדעת מה התנאים כדי שזה יהיה כמו הסכם יששכר וזבולון.

5) אם אני רוצה לעשות הסכם עם גדול הדור אבל הוא לא רוצה כסף, אם אני נותן כסף לישיבה שלו האם זה כמו שעשיתי הסכם יששכר וזבולון איתו.

6) האם זה בטוח שיהיה לי אותו עולם הבא של תלמיד חכם.

תודה רבה כבוד הרב, סליחה על ההפרעה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
392 צפיות

בענין שז"ל, האם אחר תשמיש מותר לאשה לנקות עצמה סביב המקום ופעמים גם במקום עצמו, וגורמת בזה לזרע שיצא ממנה, או שהאיסור רק על הבעל בשעת ההוצאה, ואם כבר היה במקום מעתה אין איסור לנקות ולהוציאו חוץ למקומו.

ייש"כ גדול.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
1,034 צפיות

ב"ה שלום לכבוד הרב שליט"א.

אשמח לשמוע דעת הרב בנוגע לשימוש בסנני מים מהסוג המותקנים מתחת הכיור, אשר לכאורה בהם קשה להתיר מצד 'משמרת' משום שהמים יושבים שם משך זמן, ו'כוס' הראשונה של הסנן הם נעשים חומים ולא ראויים לשתיה כלל, וכן בסננים של ה'מיניבר' שהמים מעורבים בגרגירי הפחם ויושבים שם גם כן משך זמן, ובפתיחת המים בעצם נבררים המים מן הגרגירים.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
797 צפיות

שלום, האם אפשר לתת לדגים אוכל שאולי מכיל תערובת חמץ ובוודאי שאינו ראוי למאכל? תודה!

הרב רותם אפלבוים שליט"א
793 צפיות

אשתי עושה התעמלות בבית לפני השינה עם מכנסי וחולצת טייץ, וגם ישנה כך (כמובן רק בחדרה ובנוכחות בעלה).

א. האם יש בזה איסור לא ילבש...?

ב. ומה הדין בפני הבעל בימי נידתה. ההתעמלות והמכנסיים הצמודות?

הרב ניסים פנירי שליט"א
781 צפיות

שלום לכבוד הרב,

רצינו לשאול לגבי אשה שיש לה התקן תוך רחמי, והוציאו לה אותו בימי טהרה שלה, ובמהלך הוצאתו יצא דם, ושאלנו את הרופאה למה יצא דם, היא אמרה ברור שיצא דם מהרחם כי בתחילה הרופאה פותחת את צוואר הרחם ואז מושכת את החוט.

האם צריך לפרוש כדין ראייה או הדין אחר? תודה.

הרב ניסים פנירי שליט"א
740 צפיות

שלום וברכה

כל הנושא של שבעה נקיים מבולבל לי, האם צריך לעשות מוך דחוק? כמה פעמים צריך לבדוק בשבעה נקיים, פעמיים ביום או מספיק פעם אחת?

הרב ניסים פנירי שליט"א
795 צפיות

מי שיש לו סידורים חשובים בבוקר יום ראש חודש, האם מותר לו להתפלל בבוקר בנץ רק שחרית, ואח"כ בשעה 9,10 להתפלל הלל ומוסף. או שכל הדינים המבוארים בסי' פט' לעשות קודם התפילה נאמרו גם לגבי מוסף. תודה רבה

הרב יעקב פנירי שליט"א
744 צפיות

שלום הרב.

בזמן אלול עסקנו בסוגיית מצוות ישיבה בסוכה וההלכות היוצאות מהכלל של תשבו כעין תדורו. אך נבוכנו בהגיענו ליחס של הפוסקים לגבי אכילת קבע ושינת קבע מחוץ לסוכה.

לכאורה נראה מהברייתא והגמ' בדף כח שכל הפעולות שאדם רגיל לעשות בביתו במהלך השנה הוא מחויב לצאת מביתו ולעשותם בסוכה (אכילה, שתיה, טיול ושינון.) וכך גם ראינו שכתבו הראשונים וכדברי הפסקי ריא"ז שגם ק"ש חייבת בסוכה אלא א"כ רגיל לקוראה בבית כנסת שיכול גם בחג לקוראה בבית כנסת אך אין היתר לקרוא בבית. וכן כתב המשנ"ב לגבי חובת הבדלה בסוכה מחמת "כעין תדורו" או מחוצה לה אם רגיל כך כל השנה. ואף ראינו פוסקים בודדים שכתבו כך לגבי המתנמנם בבית כנסת שאינו צריך ללכת לסוכה מפני "כעין תדורו" שרגיל כך כל השנה.

אך משום מה ביחס לאכילת קבע ושינתה ארעי (שחוששים שתחשב קבע) כתבו אחרת. שאף עם אדם רגיל לאכול קבע מחוץ לבית כגון שיוצא למסעדות, או שמחות שונות וכדו' אסור לו לאכול מחוץ לסוכה על אף שרגיל כך כל השנה. וכמו שכתב המג"א לגבי סעודת מילה. וגם הנימוק שכתבו הראשונים לאיסור שינת ארעי זה שגם שינה כזו יכולה להיות משמעותית לאדם כמו קבע, ולא נמקו בפשטות שאדם אינו ישן ארעי מחוץ לבית וכו'.

מחילה על אריכות הדברים. סמוכני שכבוד הרב יבין את שורש שאלתי. ויגלה עיני במאור התורה הק'.

תודה רבה ויישר כח עצום לרב! אופק בן עזרא

הרב יעקב פנירי שליט"א
702 צפיות

לכבוד הרה"ג שלום וברכה!

אשמח אם הרב שליט"א יוכל לענות לשאלתי, והדבר יהיה לי לעזר רב.

אדם שהגיע לצימר ויש שם מנגל העומד לרשות המתארחים בצימר, האם יכול להשתמש במנגל? לכאורה יש חשש שמא השתמשו ברשת להכנת בשרים טרף או אף בשר וחלב רח"ל, אולם לכאורה מדובר על ספק דרבנן בלבד משום שהרשת אינה בת יומא, ועוד האם י"ל בא"י שרוב בשר כשר ואף יש עוד צד להקל? (כמובן שאלה זו היא בהנחה שהרשת עצמה נקייה וללא ממשות בעין)

אם נאמר שאסור וצריך הכשרה, מה ההכשרה הנדרשת לרשת זו? (שאלה זו היא אף במצב של רשת עם ממשום, והאם ממשות שרופה לגמרי נחשבת ממשות?)

אשמח מאוד אם יהיה לרב שליט"א זמן להאריך עם מקורות והדבר יהיה לתועלת רבה מאוד.

תודה רבה לכבוד הרב שליט"א,

אמיר גרינבאום.

הרב ישראל סיתהון שליט"א
2,348 צפיות

מי שנוסע מהבית או ממקום העבודה הרבה לפני פסח (כשבוע וחצי) ויחזור לשם באמצע פסח, ואינו יכול למנות שליח לבדוק בליל י"ד (מטעם פרטיות וכו'), כיצד ינהג לענין הבדיקה.

תודה רבה!

הרב רותם אפלבוים שליט"א
676 צפיות

לא הבנתי, מה ההבדל בין מה שאני מוכר חמץ לבין החנות?

ולמעשה כשאני מוצא חמץ מכור בבית, האם מותר להשתמש בו, מאותו סיבה שאני יכול לקנות בחנות. או שראוי להחמיר מאותו סיבה שאני לא מוכר?

תודה רבה.

הרב ניסים פנירי שליט"א
743 צפיות

אחרי התקנת ההתקן היה לי כתמים ורירית למשל יומיים. האם זה מטמא אם כבר הייתי בשבעה נקיים ולספור מחדש?

הרב ניסים פנירי שליט"א
732 צפיות

לאשתי יש היום מקווה והיא ראתה דם בבדיקה. היא לוקחת אמצעי מניעה סרזט והיה לה לפני חצי שנה דם ביום המקווה שמקורו בפצע. אשמח לדעת מה לעשות דחוף תודה

הרב ניסים פנירי שליט"א
963 צפיות

שלום הרב שליט"א

מבדיקה של בודקת טהרה עולה כי יש לי פצע ממש בפתח צוואר הרחם. כרגע אני באמצע 7 נקיים, כשההוראה היא לבדוק ביום השביעי ע"י הבודקת באופן שהבדיקה לא תיגע בפצע.

השאלה שלי, מה לעשות הלאה? כל נגיעה בפצע תגרום לו לדמם. האם לפנות לייעוץ רפואי? זה מונע קיום יחסים? מפחדת שיאסור אותי כל הזמן.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
1,199 צפיות

שלום הרב.

האם כשלוקחים כדורי פריגילוטון צריך לשמור פרישה?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
335 צפיות

שלום כבוד הרב,

אני כרגע בעיר נורא רחוקה מהבית שלי ולקחתי איתי ספר סידור. 

אני חוזרת הביתה באוטו שעה לפני צאת השבת, אך הספר יצטרך לנסוע איתי באוטו. 

מה לעשות בנושא זה?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
711 צפיות

שלום רב,

אני אחרי לידה שקטה וכבר שבועיים מנסה לעשות הפסק טהרה ולא מצליחה בעקבות כתמים אדומים - חומים.

מה ניתן להקל ע"פ ההלכה כדי להצליח לעשות הפסק?

תודה רבה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
296 צפיות

שלום רב.

אשה שראתה כתמים יום לפני הטבילה, וביום אחרי שהיתה צריכה לטבול הכל נקי, היא יכולה לטבול או צריכה 7 ימי נקיים שוב?

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,535 צפיות

שלום וברכה

כידוע יש מח' ממתי מחשבנים את השעות הזמניות, האם מזריחה לשקיעה או עלות השחר לצה"כ. 

א- למ"ד שמחשבנים מזריחה לשקיעה, לר"ת מונים עד שקיעה ראשונה או שניה?

ב- מהי דעת הרב עובדיה בחישוב השעות זמניות?

אשמח למקורות בעיקר על שאלה א' כדי שאני יבין בהרחבה

תודה רבה 

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
682 צפיות

בית הוראה ‘אפיקי מים’ בראשות הגאון הגדול הרב משה פנירי שליט”א
נוסד בשנת תשס”ז בשכונת רמות בירושלים.
כיום משיבים מטעם בית ההוראה למעלה מ 300 רבנים, בכ -100 ערים ברחבי הארץ והעולם

Ⓒ 2019 - All Rights Are Reserved

שאל את הרב - לפי נושא 2
שאל את הרב - לפי רב משיב

מוקד השאלות לקראת צום כיפור​

כמידי שנה יפעל מוקד מיוחד למענה לשאלות הציבור בענייני הצום בשיתוף קופת חולים כללית

ביום שלישי ח' תשרי (30.9) בין השעות 17:30-21:00

בטלפון 02-571-2010 שלוחה 1