סנן לפי נושא:

סנן לפי נושא

סנן לפי רב משיב:

שאל את הרב - לפי רב משיב

שלום וברכה.

יש לי סתימה זמנית ואני צריכה לטבול, מה ההנחיות לגבי הסתימה?

הרב ניסים פנירי שליט"א
949 צפיות

חתונה שמתקיימת באולם די סי טי במישור אדומים, מה כותבים בכתובה, האם "מישור אדומים ליד מעלה אדומים" או "מעלה אדומים" בלבד?

בתודה מראש.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
576 צפיות

אשתי עד לא מזמן לקחה אמצעי מניעה סרזט, ובשבעת נקיים הראשון מאז שהיא סיימה הרב הורה לעשות בדיקת שבעת נקיים בראשון ובשביעי.

כעת היא בפעם השניה מאז המניעה, ובפעם הראשונה יצא נקי הבדיקות, כיצד יש לעשות הפעם את הבדיקות, וכן האם ללבוש תחתון לבן?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
614 צפיות

שלום.

אשה שראתה כתם בעד בדיקה ביום השני לבדיקת 7 נקיים. ולאחר מכן עשתה שוב בדיקה ויצא נקי. צריך להתחיל ספירה מהתחלה?

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,022 צפיות

שלום,

האם אישה יכולה לטבול עם לק ג'ל שלם?

הרב ניסים פנירי שליט"א
963 צפיות

שלום. רציתי לדעת לפי מרן הרב עובדיה זצ"ל:

- האם ואיך אישה צריכה לפרוש סמוך לווסת אם ראתה בל' בחודש, וחודש הבא חסר?

- ומה הדין בראייה שלישית ממעיין פתוח, האם חוששת לקביעת וסת או לא?

האם יש מקור שמרן כתב או ששמעו ממנו איך לנהוג.

תודה רבה!

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
717 צפיות

שלום. אני נשואה מזה כשנה ובעלי ממש רוצה שאני ילבש חצאית ארוכה, אמרתי לו שאני מסכימה אם זה ג'ינס כדי שיהיה מתאים לבגדים ונוח ואני עד היום לא לבשתי ג'ינס. כמובן שאשים בעזרת השם ג'ינס צנוע, רציתי לדעת האם זה מותר או שעדיף להשאר עם החצאית שאני שמה היום (שהיא מתחת לברך אבל לא מכסה את השוק)?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
996 צפיות

שלום וברכה,

בננו כעת בן שנתיים ויונק ממש סדיר, כמובן שניזון ממגוון רחב של מאכלים אבל לא מוותר על ההנקה הקבועה שלו.

האם יש בעיה להניק לאחר גיל שנתיים?

תודה רבה

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
415 צפיות

לכבוד הרבנים החשובים שליט"א

בדין ברכת הנותן ליעף כוח כיצד אנו מברכים אותה הרי מרן בשו"ע (סימן מ"ו) כותב "יש נוהגין לברך הנותן ליעף כוח ואין דבריהן נראין" ולפי מרן אין לברך.
והרי קיבלנו הוראות מרן שפוסק כדעת הרא"ש שכל ברכה שאינה נזכרה בתלמוד אין מברכין אותה
והאר"י כותב שכן לברך.
ולכאורה כל מה שנהגנו בני הספרדים לברך זה בגלל האר"י וא"כ קשה הרי אנחנו בני הספרדים ובראשינו מרן רבינו הענק היביע אומר זי"ע ועוד פוסקים כי אומרים סב"ל נגד האר"י.
וא"נ שזה מנהג הרי קשיא לי שלכאורה הוא מנהג טעות שהרי מרן היבי"א פוסק בכמה פעמים שלא כהמנג וכדעת מרן השו"ע (לדוגמא בברכה על נרות שבת) ולכן נראה שנבטל לכאורה המנהג שהוא טעות.
וא"נ שמרן חזר בו הרי זה בדוחק רב ועצום שהרי מרן החיד"א כותב שאם מרן היה רואה דעת האר"י היה חוזר בו ולכאורה א"כ נאמר בכל ההלכות הכי. והכנסה"ג כותב ששמע ממישהו שמרן חזר בו בסוף ימיו ודי לנו במה שאנו רואים.
וא"נ שברה זאת מוזכרת בגאונים הרי בסידור רב האי גאון אינה מוזכרת.
וא"נ שהרי מוזכר בראשונים הרי קיבלנו שכל ברכה שאינה נזכרה בתלמוד אין מברכין אותה. ועוד שזה רק חמשה-שבעה ראשונים בלבד (ר"ד אבדרהם, סמ"ג, בעל העיטור, הטור, מחזור ויטרי ועוד)
והב"ח כותב (סימן מ"ו ס"ק ח') שגם לאשכנזים יורה שלא לברך ומ"מ אין למוחקה מהסידורים,
והגם שהגאון רבי אליהו מוילנא לא היה מברך כדאיתא בספר "מעשה רב"
וכבר אמרו שאין להקשות על מרן זי"ע משתי טעמים
א. כי בכל רגע שהיה כותב תשובה היה לפני כן יושב ומעביר את כל התורה מול עיניו.
ב. כי מרן כדרכו בקודש לא משאיר את המעיין בדברי תימה, אלא תמיד מפרש דבריו מבלי שיצטרך לביאור, ואם היה כאן קושיא גדולה לא היה נמנע מרן מלכתוב הטעם. אמנם אני לא מחפש להקשות על מרן אלא להבין דעתו בלבד.

השיב לי הגר"ח רבי שליט"T וז"ל "ועיין שו"ת יבי"א ח"ד סימן כ"ה ס"ק י"ד. שמיישב את הכל. וע"ש לא רק אם היה רואה אלא במציאות היה שמרן הב"י חזור בו. ע"ש.

וגם לישב חקירה גדולה, אם האר"י ז"ל זיע"א כוחו כמו תנא וכן אם קיבלנו את האר"י ז"ל. כמו קבלת מרן הב"י, או לא. כ"ז פלפולים ידועים ועכ"פ למעשה מברכים הנותן ליעף כוח וכנראה שזה משמיים נוצר מצד כזה אשר כל עם ישראל מברכים ברכה זו. ויש בזה חיזוק גדול באמונה. והתרגום (ישעיה מ. כ"ט) מבאר שהכוונה לצדיקים שעייפים מלימוד תורה נותן חכמה. וכן ביבי"א ח"ד סימן י"ח ס"ק א'. תורה מתשת ודע זה רק בהתחלה עי"ש. ויש לכוון בברכה זו ולבקש בלב כח לתורה וזיכו הרבים וקידוש השם תמיד. ועיין יבי"א שם בהוצאה החדשה בגליון בסוף הסימן על מעלת זיכו הרבים. ומה מעיד מרן זיע"א על עצמו.

בברכת התורה חיים רבי עיה"ק חולון"

וקשיא לן הרי זה מנהג טעות לכאורה וגם מה שייך לומר שזה מן השמיים.

 

הרה"ג שבתי לוי השיב לי וז"ל "במש''כ לשאול מדוע מברכין ברכת הנותן ליעף כח שהוא נגד השו''ע, עיין במש''כ בספר ברכת ה' ח''ד פ''ד סימן מח ובהערה 161, דמנהג זה מבוסס על מש''כ החיד''א (סימן מו אות לא) שמעיד שכך נתפשט המנהג ע''פ האר''י וגם מעידים שמרן חזר בו בסוף ימיו, וכ''כ גם בספר מטה יהודה, שרבים כך נהגו ומרן חזר בו בסוף ימיו. ובכה''ג אמרינן במקום מנהג שנתפשט לא אמרו סב''ל, אולם שאני נרות שבת שלא התפשט מנהג זה לנהוד כהרמ''א, וגם יסודתו היתה בטעות כי מדוע ננקוט רמ''א ונעזוב דברי השו''ע. משא''כ הכא נהגו כדעת האר''י ואין זה בטעות, ובמקום מנהג לא אמרינן סב''ל. והבן."

וקשה שלפי אחיו בכלל לא אומרים סב"ל נגד האר"י

ועוד שהרי גם יסדות מנהג לברך הנותן ליעף כוח הוא טעות.

ועוד השיב הרב יחיאל ברדא נר"ו

שלום וברכה,

בנוגע לשאלתכם בדין ברכת הנותן ליעף כח, שלכאורה יש לפסוק סב"ל נגד דברי האר"י ולומר שהמנהג לברך הוא בטעות. הרי זה ביאור דברי מו"ר הגר"ד יוסף שליט"א: אף שמצינו בכ"ד שאומרים על מנהג שיסודו בטעות ויש לבטלו, הרי זה דוקא באופן שאין לו סמך אמיתי בהלכה. משא"כ בנדו"ד שיש מקור לזה מדברי חלק מן הראשונים. ומה שהמנהג הוא נגד דברי השו"ע, אינה סיבה לבטלו, וכמו שמצינו במקומות רבים, שמנהג שקדם לפסק השו"ע, ויש לו יסוד בראשונים או פוסקים, יש לקיימו אף אם הוא נגד דברי השו"ע [ולדוגמא נציין לדברי השו"ע או"ח סי' רנ"ז ס"ח, בענין הטמנה בדבר המוסיף הבל ע"י דבר אחר, שאין אנו נוהגים כדבריו, וכמו שהעיר בזה כבר מרן זיע"א בשו"ת יבי"א].

בברכה מרובה
הרב יחיאל ברדה וכו'"

וגם כאן קשיא לי שהרי זה מנהג טעות ויסדתו בכמה ראשונים בודדים.

וחתנא דבי נשיאה הגאון ר' אהרון בוטבול השיב וז"ל

שלום וברכה!

כשיש מנהג שיסודו בהררי קודש ונהגו בו בכל הדורות ברצף, דור אחר דור, אין לבטלו בשום פנים ואופן.
הוכחה לדברנו שמהר"ם בן חביב פוסק להקל בדיני הטמנה ושהיה נגד מרן וטען שכך נהגו הספרדים, ועוד כמה דוגמאות.
ואולם המנהג שנהגו במרוקו לברך על הדלקת נרות לאחר ההדלקה לא התברר שהיה מנהג הספרדים מקדמא דנא, אלא להיפך.
בברכת הנותן ליעף כח, כל חכמי הספרדים נהגו לברך ברציפות בכל הדורות ממרן הב"י ועד דורנו.

בברכה
אהרן בוטבול"

וגם כאן קשיא לי שהרי המנהג שהיה בהדלקת נרות הוא לאר רק במרוקו ומסתמא היה לו סמך בהלכה ואע"פ כן ביטלנו.

בברכת התורה

האוחז בשולי גלימתו האדורה של גדול הדורות מרן זי"ע

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,095 צפיות

שלום כבוד הרב,

ביקשתי מאבא שלי לאסוף בשבילי ספר של דברי תורה והוא נהג מונית (נוסע בשבת).

אני רואה אותו פעם בכמה שבועות בדרך כלל והוא בא במפתיע כי זה תלוי בנסיעות שהוא לוקח...

מה לעשות כשהספר אצלו באוטו בשבת? לבקש ממנו להשאיר אותו בבית וכנראה אקבל אותו ממנו בעוד הרבה זמן, או שישאיר אותו באוטו למתי שיבוא לעיר שלי במפתיע ויוכל להביא לי?

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,175 צפיות

אשתי עושה התעמלות בבית לפני השינה עם מכנסי וחולצת טייץ, וגם ישנה כך (כמובן רק בחדרה ובנוכחות בעלה).

א. האם יש בזה איסור לא ילבש...?

ב. ומה הדין בפני הבעל בימי נידתה. ההתעמלות והמכנסיים הצמודות?

הרב ניסים פנירי שליט"א
747 צפיות

אני בגיל 38 אחרי 5 לידות עם קשר צוואר. רציתי לדעת איפה הכי כדאי לי לעשות את הג'ניפיקס? אני גרה בפתח תקוה.

תודה.

הרב ניסים פנירי שליט"א
597 צפיות

שלום וברכה!

בעל ואשה שבטוחים שניהם שלא היה הזרעה כלל במעשה, ושוב ראתה כתם ונטמאה. האם ניתן להקל לדעת השו"ע ולעשות מיד הפס"ט ולא להמתין? ייש"כ עצום!

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
903 צפיות

בס"ד לכבוד הרב משה פנירי הי"ו שלום ואור.

בספר אבני שהם על הלכות נדה, סימן קצו סעיף ב עמ' תרנ"ו, מביא הרב (בשם הרב ב"צ אבא שאול) ראייה שמותר שיהיה פער של כמה ימים בין הפסק הטהרה לבין שבעת הימים הנקיים, מכך שהשו"ע קובע (קצו, ד) שאם "לא בדקה בכל הז', וביום השמיני בדקה ומצאה טהורה, אין לה אלא יום ח' בלבד ומשלמת עליו".

ולפי זה טוען הרב שמה שכתב בלחם ושמלה (שמלה, קצו ס"ק ז) שחובה ששבעת הימים הנקיים יהיו סמוכים להפסק הטהרה, היינו דווקא "לשיטת רב שסגי בבדיקה בתחילתן או בסופן, אבל להמצריכים תחילתן וסופן, יודה שאין צורך לסמוך" (לשון הרב שם בספר אבני שהם).

ולא הבנתי את דברי הרב, שהרי גם דברי השולחן ערוך סימן קצו סעיף ד' שצוטטו לעיל (בראייה בשם הרב ב"צ אבא שאול), נאמרו על פי שיטת רב שסובר שסגי בבדיקה בתחילתן או בסופן, וכפי שעולה בבירור מתוך דברי השולחן ערוך עצמו (בדעה הראשונה שהביא שם שהיא דעת רב), ולכן לכאורה המסקנה ההכרחית היא שדברי הלחם ושמלה אכן מנוגדים לדברי השולחן ערוך הללו.

אשמח מאד שהרב יאיר את עיניי. תודה רבה לרב.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
679 צפיות

אני אמא ל 8 ילדים עם בעיות רפאיות בקיבה בלוטת התריס עצם הזנב והקרסול, הריונות ולידה גורמים לי להיות במצב נפשי לא מאוזן.

כעת נקלטתי להריון שלא ברצוני, ורציתי לדעת מבחינה הלכתית אם יש מקום להפסיק את ההריון. יש לציין שהטבילה הייתה בתאריך ד' באדר א'.

הרב ניסים פנירי שליט"א
719 צפיות

שלום לכבוד הרב שליט"א.

המציאות מוכיחה כיום שרוב החתנים והכלות עושים חדר יחוד. השאלה שלי האם כשעושים חדר יחוד פתוח באופן שהצלם נכנס וכו', הכלה מתחייבת בכיסוי ראש כדין נשואה?

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,368 צפיות

אישה שיש לה התקן נובה טי ותמיד לפני המחזור יום/ יומיים בערך רואה כתמים. נאמר לי שנאסרת לעניין תשמיש, האם נאסרת גם בשאר נגיעות של חיבה?

הרב ניסים פנירי שליט"א
3,670 צפיות

בשבת חתן שלאחד הגיסים של החתן נולד בן בשבת לפני ועושים את הברית בשבת חתן בבוקר, ונמצא שהסעודה של שבת בבוקר, היא גם סעודת ברית וגם סעודת שבע ברכות, האם צריך להגיד השמחה במעונו בזימון מצד החתן, או שלא אומרים בגלל הברית?

תודה רבה וייש"כ.

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,167 צפיות

שלום.

רציתי לשאול, אני אחרי לידה 3 חודשים וכבר ניסיתי כמה פעמים להתחיל את השבעה נקיים ולא הצלחתי להגיע לסוף. רציתי לדעת הן בפן הרפואי והן בהלכתי מה צריך לעשות תודה מראש.

הרב ניסים פנירי שליט"א
858 צפיות

שלום וברכה, רציתי לשאול האם יש איסור להניק ליד אנשים, כגון בסעודות שבת שיש בהם גיסים, דודים וכו'

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,000 צפיות

שלום הרב שליט"א.

ב"ה נולד לנו בן לפני חודש ואשתי מניקה אותו. רציתי לשאול:

1. האם כאשר האישה מניקה היא מוגדרת כמסולקת דמים ואינה יכולה להיקלט?

2. האם יש גדר זמן נכון שכדאי להמתין להחלמת האשה לאחר לידה רגילה (לידה רביעית)?

תבורך.

הרב ניסים פנירי שליט"א
505 צפיות

רציתי לשאול אם מותר לבעל להזיז את אשתו בימי טומאתה, כגון שיושבת על כסא עם דברים עליה, והוא צריך לעבור ואינה יכולה להזיז עצמה או לקום, האם מותר להזיזה ע"י הכסא כמובן ללא נגיעה בה. ומה הדין להיפך לאשה להזיז את הבעל. ומה הדין לגבי כסא גלגלים. תודה רבה

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
744 צפיות

מי שיש לה פצע ועשתה הפסק ע"י בודקת, מה דינה לגבי הז"נ.

א' האם יכולה להקל לבדוק רק פ"א בראשון ושביעי.

ב' האם בבדיקות הנ"ל צריכה לטרוח ללכת לבודקת, או יכולה בעצמה ואם יצא דם לתלות במכה. לגבי טומאה, ולגבי שיועיל לבדיקת ז"נ.

תודה רבה!

הרב רותם אפלבוים שליט"א
821 צפיות

שלום,

עד איזה גיל מותר לדוד/ה ליגוע באחיין/ית?

תודה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
1,089 צפיות

שלום רב.

אשה שראתה כתמים יום לפני הטבילה, וביום אחרי שהיתה צריכה לטבול הכל נקי, היא יכולה לטבול או צריכה 7 ימי נקיים שוב?

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,436 צפיות

שלום רב כבוד הרב,

רציתי לדעת האם בן חוצה לארץ רווק שמגיע לארץ שהוא עצמאי (דעתו לא סומכת על הוריו, אבל הוא עצמו אומר לא אמצא מישהי פה ואתחתן ואשאר בארץ), חוגג יום אחד או שניים?

תודה רבה כבוד הרב.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
529 צפיות

לרה"ג שליט"א
יל"ע לשיטת המ"ב בסימן עה' שאסור לקרא ק"ש ולהתפלל ולברך נגד ערוה אף בעצימת עינים ורק יחזיר גופו לגמרי. אדם הנמצא בימים אלו במקום עם פריצות כגון מסעדה או חד"א במלון וכו', ורגילות שם הפריצות, ורוצה לברך כיצד יוכל לוודא שאין נשים מגולות כנגדו בלא שיצטרך לפתוח את עיניו ולחפש אחר העבירה כביכול, לידע לאיזה כיוון יכול לברך.
וכיצד ינהג כשכל הסביב יש פריצות, קודם הבהמ"ז ואם באו לו באמצע שמברך.
ייש"כ ותודה רבה

הרב ניסים פנירי שליט"א
677 צפיות

לפני כחודש וחצי היתה לי תקלה במזגן - המזגן לא חימם,

הזמנתי בעל מקצוע מאתר 'מידרג' ולאחר בדיקה לפי מראה עיניו קבע שחסר גז ויש למלא גז למזגן כשעלות עבודה היא 650 ש"ח  אישרתי לו לבצע את הפעולה ולאמח"כ המזגן חזר לעבוד ולחמם,

כעת כעבור חודש וחצי המזגן שוב חדל מלחמם, בעל המקצוע הגיע שוב עם מכשיר לאיתור דליפת גז ומצא שיש דליפה במזגן עצמו ומאחר שמדובר במזגן משנת 2007 לא משתלם לתקן את הדליפה כלל וכלל,

טענתי היא שאם מראש היה בודק את מקור הדליפה לא הייתי ממלא גז ומבזבז לחינם 650 ש"ח, מבדיקה שערכתי עולה שעל הטכנאי לבצע בדיקה זו קודם מילוי הגז, מצ"ב קישור: https://www.youtube.com/watch?v=Dcy05bn-QbU

האם טענתי מוצדקת ועליו להחזיר לי את הכסף ששילמתי בעבור תיקון הגז?

 

הרב ניסים פנירי שליט"א
646 צפיות

שלום וברכה.

בלמדנו בכולל כעת דיני וסתות הסתפקנו מה יהיה הדין כיום שהממוצע של המחזור שידוע לנו הוא 28 יום ולא 30, והאם יש התייחסות בפוסקים בעניין זה, שהרי חז"ל קבעו זאת עפ"י המציאות שבזמנן וכ"ש הב"י בסי' קפד שכך רוב נשים היו רואות, ואולי יש לדון עפ"י המציאות כיום אם השתנתה עכ"פ לחומרא ולא לקולא.

בתודה מראש, שגיב.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
637 צפיות

שלום, אשמח לשאול האם עלי לצום היום את צום ט׳ באב. אני בשבוע 7 בהריון מ ivf עם בחילות מידי פעם. אין לי חוות דעת רפואית לגבי הצום כיוון שרק עכשיו הועברתי לטיפול בקופה, תודה רבה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
1,075 צפיות

בית הוראה ‘אפיקי מים’ בראשות הגאון הגדול הרב משה פנירי שליט”א
נוסד בשנת תשס”ז בשכונת רמות בירושלים.
כיום משיבים מטעם בית ההוראה למעלה מ 300 רבנים, בכ -100 ערים ברחבי הארץ והעולם

Ⓒ 2019 - All Rights Are Reserved

שאל את הרב - לפי נושא 2
שאל את הרב - לפי רב משיב

מוקד השאלות לקראת צום כיפור​

כמידי שנה יפעל מוקד מיוחד למענה לשאלות הציבור בענייני הצום בשיתוף קופת חולים כללית

ביום שלישי ח' תשרי (30.9) בין השעות 17:30-21:00

בטלפון 02-571-2010 שלוחה 1

השיעור היומי אצלך במייל!

מעוניין לקבל קטעים קצרים ומחזקים בהלכה ובהשקפה? מלא את הטופס למטה והצטרף לאלפי המנויים!

תרומה באמצעות נציג טלפוני

על מנת לבצע תרומה טלפונית

יש לחייג למשרד בטלפון 02-571-2010 שלוחה 0

לחילופין תוכלו להשאיר את מספר הטלפון שלכם בטופס שלמטה

ואנו נחזור אליכם בהקדם!

תרומה בהוראת קבע בנקאית

על מנת לבצע תרומה בהוראת קבע בנקאית, יש לבצע את שני השלבים הבאים:

הקמת הרשאה לחיוב חשבון

במידה ויש לכם גישה לאתר האינטרנט או האפליקציה של הבנק בו מתנהל חשבונכם,
יש להיכנס לחשבון ולחפש אחר האפשרות “הקמת הרשאה לחיוב חשבון” (פעולה זו נמצאת בדרך כלל בלשונית “עובר ושב”).

בעת הקמת ההרשאה תתבקשו להזין קוד מוסד. קוד המוסד של בית ההוראה הינו: 29282.

אין צורך להגביל את ההרשאה לזמן או לסכום, כי זה נעשה כבר מהצד שלנו.

במידה ואין לכם גישה לאתר הבנק, ניתן לבצע פעולה זו גם באמצעות חיוג למוקד השירות של הבנק שלכם, או באמצעות גישה פיזית לסניף שלכם.

תרומה בהעברה בנקאית

שירות העברה בקליק מאפשר לכם לבצע העברה מיידית באמצעות ממשק חשבון הבנק שלכם.

הפרטים שתזינו בעת התשלום הם אלו שיופיעו ע”ג הקבלה.

  • שם: אפיקי מים נפשי תערוג
  • בנק: מרכנתיל (17)
  • סניף: 742 (רמות)
  • חשבון: 79131

כדי שנדע למי להוציא קבלה, מלאו את הפרטים הבאים:

הודעה על קטגוריה שחסרה ברשימה

עריכת שטר היתר עיסקא לפרטיים/ לעסקים

עמודים לדוגמא מתוך הספר

SunMonTueWedThuFriSat
262728293031123456789101112131415161718192021222324252627282930123456