שאל את הרב

סנן לפי נושא:

סנן לפי נושא

סנן לפי רב משיב:

שאל את הרב - לפי רב משיב

שלום לכבוד הרב

האם כתם צהוב על גבי מגבת לבנה הוא טמא?

תודה רבה

ושבוע טוב

הרב ניסים פנירי שליט"א
792 צפיות

האם מלחמת 'חרבות ברזל' מוגדרת כמלחמת מצוה (בהגדרה ההלכתית שהתגבשה להלכה למעשה) או לא? אשמח לקבל מקורות.

ובמידה וכן, האם יש לכך השלכות למעשה בפועל ממש בנושאים שונים?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
1,359 צפיות

בס"ד לכבוד הרב משה פנירי הי"ו שלום ואור.

בספר אבני שהם על הלכות נדה, סימן קצו סעיף ב עמ' תרנ"ו, מביא הרב (בשם הרב ב"צ אבא שאול) ראייה שמותר שיהיה פער של כמה ימים בין הפסק הטהרה לבין שבעת הימים הנקיים, מכך שהשו"ע קובע (קצו, ד) שאם "לא בדקה בכל הז', וביום השמיני בדקה ומצאה טהורה, אין לה אלא יום ח' בלבד ומשלמת עליו".

ולפי זה טוען הרב שמה שכתב בלחם ושמלה (שמלה, קצו ס"ק ז) שחובה ששבעת הימים הנקיים יהיו סמוכים להפסק הטהרה, היינו דווקא "לשיטת רב שסגי בבדיקה בתחילתן או בסופן, אבל להמצריכים תחילתן וסופן, יודה שאין צורך לסמוך" (לשון הרב שם בספר אבני שהם).

ולא הבנתי את דברי הרב, שהרי גם דברי השולחן ערוך סימן קצו סעיף ד' שצוטטו לעיל (בראייה בשם הרב ב"צ אבא שאול), נאמרו על פי שיטת רב שסובר שסגי בבדיקה בתחילתן או בסופן, וכפי שעולה בבירור מתוך דברי השולחן ערוך עצמו (בדעה הראשונה שהביא שם שהיא דעת רב), ולכן לכאורה המסקנה ההכרחית היא שדברי הלחם ושמלה אכן מנוגדים לדברי השולחן ערוך הללו.

אשמח מאד שהרב יאיר את עיניי. תודה רבה לרב.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
859 צפיות

שלום וברכה!

הבנתי שלפי הספרדים אין אפשרות ודיעה שניתן לעשות חדר יחוד בלי כיסוי ראש לכלה. ושאלתי: האם חייב כיסוי ראש מלא כנשואה או אפשרי גם תוספות שיער?

ב' האם יש אפשרות לעשות חדר יחוד ללא עדים או כל אופציה אחרת כדי לפטור את הבעיה. והאם יהיו מותרים אז במגע וכו'.

ג' אם לא עושים חדר יחוד האם מותרים במגע כרגיל, או רק בבית.

תודה רבה!

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,611 צפיות

שלום כבוד הרב,

שמי ... ולבעלי קוראים ..., בעלי אברך מנתניה מהישיבה של הרב רפאל רובין. יש לנו שתי בנות אחת בת שנה ושבע והשניה בת שנתים ושבע.

לאחר שילדתי את הבת השניה ביקשתי היתר להבאת ילדים והרב פנירי נתן לי היתר של שנה, גם מסיבות ששלום הבית שלי לא היה תקין. לאחר זמן מועט שעדין לא הספקתי להשים התקן נכנסתי להריון שלישית בטעות ועברתי הפלה טבעית.

כרגע שלום הבית שלי בתהליך עדיין... ויש לי הרבה בעיות בקיבה ובברזל בגוף. הייתי רוצה עוד היתר לגבי הבאת ילדים, אשמח לקבל את תשובתך בנידון. תודה רבה.

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,188 צפיות

שלום רב,

אני אחרי לידה שקטה וכבר שבועיים מנסה לעשות הפסק טהרה ולא מצליחה בעקבות כתמים אדומים - חומים.

מה ניתן להקל ע"פ ההלכה כדי להצליח לעשות הפסק?

תודה רבה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
427 צפיות

שלום וברכה לכבוד הרב.

אשתי ילדה ברוך השם לידה ראשונה, והיא בהיתר של הרב קיבלה אישור לאמצעי מניעה.

לאחרי שיחה עם הרופאת נשים היא אמרה לה משום שהיא מניקה ורוצה להמשיך להניק היא יכולה להשתמש בגלולות הנקראות DESOGESTREL, ונאמר לה שהיא צריכה להתחיל עם הכדורים חודש לפני המקוה (יש לציין שהיא ילדה לפני חודש וחצי).

רציתי לשאול האם הכדורים האלה תקינים מבחינת הכתמים, והאם יש כדורים אחרים שאשה מניקה יכולה לקחת?

תודה רבה.

הרב ניסים פנירי שליט"א
356 צפיות

לכבוד הרב פנירי שליט"א.

אשה שעלו בה כל הסימנים של הגעת הוסת (עייפות, כאבי גב, הורמונים וכיוצ"ב) ואכן ההפרשות היו כעין הוסת דהיינו טיפין והולך ומתגבר כמעיין, ולאחמ"כ מתמעט והולך. אמנם כל מה שיצא ממנה היה מראה טהור. מה הדין בכה"ג? ומה הדין אם המראה היה צבע חום שטהור לדעת הרב עובדיה ? ומה הדין אם היה בה התקן מירנה?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
870 צפיות

אשתי עושה התעמלות בבית לפני השינה עם מכנסי וחולצת טייץ, וגם ישנה כך (כמובן רק בחדרה ובנוכחות בעלה).

א. האם יש בזה איסור לא ילבש...?

ב. ומה הדין בפני הבעל בימי נידתה. ההתעמלות והמכנסיים הצמודות?

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,308 צפיות

שלום רב.

אשה שראתה כתמים יום לפני הטבילה, וביום אחרי שהיתה צריכה לטבול הכל נקי, היא יכולה לטבול או צריכה 7 ימי נקיים שוב?

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,912 צפיות

שאלה להלכה. הרב דוד דגגה שלח אותי לשאול פה.

עשיתי הפסק יום ראשון שעבר ויצא נקי. יום שני למחרת היה כתם על התחתונית וקצת על התחתון.

עשיתי את הבדיקה של יום שני וכיוונתי שהיא תהיה הפסק במידה ולא תקין.

דיברתי עם הרב דגגה ולפי מה ששמע יכול להיות שאת ההפסק עשיתי "בין הטיפות", ככה שפסק שאני יטבול ביום שלישי. 

בעלי ביקש שאני אטבול ביום ראשון הוא אמר שמאד קשה לחכות, הוא מרגיש צורך דחוף ומפחד להיכשל וזה ממש פיקוח נפש, ככה בעלי אמר.

אשמח לתשובה מה לעשות אם לטבול מחר או ביום שלישי. 

מדגישה שוב שהבדיקות יצאו טהורות, והמחזור היה במשך 5 ימים.

 

הרב ניסים פנירי שליט"א
903 צפיות

אני גרושה ואין לי וסת כבר שנתיים, ומעוניינת לערוך טבילה אחת להמשך חיי.

האם אני מחוייבת בימי נדה ואיסור על בן הזוג? אין לי וסת לחלוטין כבר שנתיים.

הרב ניסים פנירי שליט"א
816 צפיות

שלום לכבוד הגר"מ פנירי שליט"א

האם ביום הטבילה של האשה מותר לבעל לעזור לאשתו בסידור המיטות:

1. לחבר את המיטות.

2. לצפות פוכים ולהציע סדינים.

3. לסדר לגמרי את המיטות לקראת שינה.

חשוב לציין שהיא עדיין מתארגנת בבית ולא טבלה, והאם כשהיא כבר הלכה למקוה הכל מותר?

תודה לכבוד הרב היקר, נהנים מאוד מהספר הנפלא והייחודי ביותר.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
1,070 צפיות

שלום לרב,

מה ההלכות הנחוצות לטבילת האישה בערב שבת, זמנים וכו', ומה עושה הבעל בעניין התפילה? (יש ילד קטן בבית)

תודה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
1,044 צפיות

באשה ששמה התקן הורמונלי מירנה ובעקבות כך הפסיקה לראות לגמרי, ולעיתים אחרי חודשים פתאום רואה כתמים קטנים פחות משיעור כגריס למשך יום יומיים, האם דנים את האשה כמסולקת דמים וכתמיה דינן ככל הכתמים דאם הם פחות מכשיעור או על בגד צבעוני או על דבר שאינו מקבל טומאה כגון בנייר טואלט וכדו' טהורה, או דאמרינן שזה וסתה ורק יש דבר שמונע ממנו לצאת החוצה והוא יוצא בצורה של כתמים קטנים פחות מכגריס.

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,672 צפיות

שלום עליכם.
רב מפורסם מאד בעיר מסוימת, וגם ברמה הארצית די מפורסם, תלמיד חכם. מתוקף רבנותו רבים מתייעצים איתו בכל מיני עניניים וכו', ראש של שני כוללים לפחות, רב של חלק מהשכונות בעיר גדולה בארץ, רב גם מטעם חברא קדישא העירונית. בקיצור תלמיד חכם.

נכנס לפתע לכולל שלו אדם (אח''כ התברר שהוא הלום קרב, עם רקע של אלימות במשפחה ומוכר למשטרה, כך השוטרים אמרו כשהגיעו. הוא נראה נורמלי לחלוטין כך שלא יכולתי לזהות זאת מראש ואולי להתנהג אחרת), והחל להטיח ברב אשמות חמורות ומילים גסות בתוך בהכנ''ס עם מילים בוטות והאשמות ח''ו על זנות ועוד דברים. (למעשה זה אדם שהרב עצמו מלווה אותו זמן רב, מתוקף היותו רב קהילות וכו'), בכל אופן אותו אדם הטיח כרבע שעה אישומים נוראים וקללות וגידופים.

צעקתי עליו לפחות פעמיים שאת הטענות יאמר בבהמ''ש ולא אצלנו (הוא הטיח ברבים והלבין פניו), דבר שני צעקתי עליו שלא ינבל את הפה בתוך בית הכנסת (ניסיתי לא לתפוס צד כדי שלא יאמר ''זה לא רב וכו''', לכן דיברתי על קדושת המקום).

עשיתי זאת ראשית מצד מחאה על ביזוי תלמיד חכם, ועוד בכדי שאותו אדם יפסיק להעלות עוד האשמות קשות, שהגם שמצד הלכות לשה''ר לא אמורים לקבל אותן, עדיין קשה שלא יחלחל קצת והיו שם רבים בכולל, אברכים רבים ועוד אנשים שלמדו שם תורה (המקום פתוח גם לציבור).

רציתי לשאול האם נהגתי כדין? ואם לא, אז מה גדר של חובת מחאה על כבוד תלמיד חכם? מה אמורים לעשות?

תודה רבה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
829 צפיות

שלום וברכה.

יש לי סתימה זמנית ואני צריכה לטבול, מה ההנחיות לגבי הסתימה?

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,496 צפיות

אשתי עשתה הפסק טהרה, ושטפה לפני זה את המקום בלי להכניס את האצבע. ואחרי 20 דק' בדקה והיה קצת דם, ואחרי 20 דק' בדקה שוב והיה ממש ממש קצת דם ברור. ואחרי 3 דקות בדקה שוב בלי לשטוף כלום, ויצא נקי לגמרי.

האם זה מועיל? שמצד אחד נראה ברור לנו מהכמות של הדם כל היום וגם של ההפסק שזה רק שאריות, בפרט שלא שטפה הכי הכי טוב, ומצד שני גם יצא נקי. או שכיון שההפסק הקודם לא הועיל ונקטינן שלא פסקה ולא תולים בשאריות, א"כ מה שבדקה את השלישי גם לא יועיל כי לא מוכיח שפסקה כי בדקה בסמוך לשני, ולא הספיק לצאת.

תודה רבה

הרב רותם אפלבוים שליט"א
838 צפיות

אשתי נשלחה לסקירה מוקדמת בעקבות מחיצה בשליה. בסקירה (בוצעה בהר הצופים ע״י הרופאה הילה הוכלר, ופרופ' יגל הסתכל על הצילומים) יצא שהכול תקין ואכן ישנה מחיצה אך אינה מפריעה (רק שאם יהיה מצב עכוז, לא יהיה ניתן להפך).

הרופאה ביקשה לבצע גם את הסקירה המאוחרת. (כלשונה בדף הסיכום: "נצפה AMNIOTIC BAND בחלק השמאלי האחורי של הרחם. יש לבצע סקירת מערכות מאוחרת").

האם לעשות סקירה מאוחרת במצב זה?

תודה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
955 צפיות

שלום עליכם.

האם אפשר לשים חיסכון לכל ילד במסלול רגיל ולא של הלכה?

תודה רבה.

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,248 צפיות

היה מקרה שלתוך תנור פתוח של לחמים, נכנסה יונה  [לא ראו מה קרה, רק אחרי שאפו את החלות בתנור ביתי מצאו את היונה אפויה ליד התבנית] ואפו את הלחמים אתה.

שאלתי הם החלות נאסרו?

מו"ץ אחד התיר לדעת מרן, היכן יש מקור מפורש למקרה דידן שאוכל להגיד לו?

"אין צולין בשר כשרה עם בשר נבלה או של בהמה טמאה בתנור א', ואף על פי שאין נוגעים זה בזה. ואם צלאן, הרי זה מותר. ואפילו היתה האסורה שמינה הרבה והמותרת רזה. ואם התנור גדול שמחזיק י"ב עשרונים, ופיו פתוח, מותר לצלותם בו ובלבד שלא יגעו זה בזה. ואם אחד מהם מכוסה בקערה או בבצק וכיוצא בו, מותר לצלותם אפילו בתנור קטן ופיו סתום. הגה: וה"ה לבשר עם חלב נמי דינא הכי. (טור סימן צ"ז). ונוהגין להחמיר לכתחלה, אפילו בתנור גדול; ובדיעבד, להקל אפילו בתנור קטן. (ארוך כלל ל"ט ובתשובת ר"י מינץ ובהגהת ש"ד ואגור בשם מהרי"ל וטור בשם רשב"א שכן הסכמת רוב המורים והוא שיטת רש"י וה"ג ורי"ף ורמב"ם). ואם אפה פת עם בשר, אסור לאכלו עם חלב, אם יש לו פת אחר (שם). וכן אם עובד כוכבים אפה פת עם איסור, אסור לקנות אותו פת אם יש פת אחר, דכל זה מקרי לכתחלה. אבל אם אין לו פת אחר בריוח, מותר בשניהם, דזה מקרי לענין זה דיעבד. (אגור בשם ר"י מולין). י"א דאין מתירין ריחא, אפילו בדיעבד, אלא אם כן התנור פתוח קצת מן הצד או למעלה במקום שהעשן יוצא (שם בארוך). ובמקום הפסד אין להחמיר, בדיעבד (כי כן נראה מהפוסקים וכ"פ ב"י), אפילו סתום לגמרי".

אך מצד שני:

איך יונה מתה נכנסה לתנור? אם היא מתה צריך שמישהו יכניס אותה לתנור, שהרי לא יכולה ללכת לבד, ואם נפלה על הדלת היו רואים אותה כשסגרו את הדלת.

מרן היקל כאשר כל אחד מהמאכלים נמצא בנפרד, ואין חשש שנגעו זה בזה. אבל יונה, אם היא בחיים, כשהתנור מתחיל להתחמם מתחילה לרוץ ממקום למקום, עד שמתבשלת ומתה מהחום, ויש חשש גדול שמא נגעה בלחמים. ואפשר שכבר נזלו ממנה מיצים בזמן גסיסתה. גם נהגו להחמיר שב 45 מעלות זה כבר יד סולדת בו, ובחום כזה היונה מתרוצצת אבל עדיין יכולה לחיות?

אם מדובר ביונה חיה שנכנסה לתנור ונאפה עם הלחמים, נ"ל שיש חשש מאוד סביר שגוף האיסור נבלע בתוך הלחמים, או לפחות חלק מהם [וכמובן א"א לדעת באיזה]. האם אני צודק?

תודה.

הרב ישראל סיתהון שליט"א
822 צפיות

שמעתי מיועצת העוסקת בתחום, שלגבר יש שליטה על הקישוי, כלומר הוא יכול לקבוע מתי ייכנס, וגם לאחר שנכנס יכול לקבוע מתי יזריע. וזה יכול לקחת גם הרבה זמן.

יש לי שאלה הלכתית שמאוד מציקה לי שנים, ויתכן שהבעיה פיזית או נורולוגית. אם זה נכון מה שכתבתי, מדוע יש לי כל פעם חששות גדולות ותחושות שעוד מעט ייצא.... כלומר גם בזמן ההרגל למצוה נהיה פתאום לחץ או רגש שהולך לצאת משהו, ולכן אני תמיד ממהר להכנס ואז תוך זניות נפלט משהו וזה נגמר, השאלה האם זה תקין, או שמא זה בעיה רפואית או נורולוגית. והאם מותר לי לנסות פעם להיות אמיץ ולא לחשוש גם אם ייצא משהו להמשיך רגיל כדי לראות האם זה הזרע עצמו, או שזה רק פליטות שלפני הזרע ואם אני ימשיך ברוגע אז אוכל אכן לתפקד שוב כרגיל הן בכניסה רגוע והן בבחירת זמן ההזרעה. הדבר מטריד אותי שנים. בפרט ליפ שריאית מההאר"י כי גם על הטיפות שקודם ההזרעה צרוך לשוב בתשובה האם זה הכוונה. וגם האור החיים כותב שדרך הצדיקים למהר ביאתם כדי לא לפלןוט כלום. מה הכונה בזה.

לסיכום אני מסתפק האם זה בעיה פיזית נורולוגית רפואית וכדומה, או נערווין רוחניים שגורמים לכל זה. או באמת בעיה הלכתית וצריך להזהר.

אשמח לקבל מענה מורחב למעשה מהי דרכה של ביאה וקיום המצוה ללא חשש, וכמה זמן וכיצד.

הרב אליהו בן סימון שליט"א
1,878 צפיות

שלום הרב.

האשה לאחר 5 לידות, 4 האחרונות בקיסרי לידה אחרונה לפני 6 שנים, לאחר 4 ניתוחים בעקבות טרגדיה משפחתית ומצב נפשי שאלנו רב והתיר לעשות קשירת חצוצרות.

כעת שואלים האם יש היתר לעשות הפריה, אנחנו ספרדים. תודה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
676 צפיות

לכבוד הגאון הגדול הרב משה פנירי שליט"א.

רצינו לדעת מה ההוראה של הרב בענין אשה שראתה איך יוצא ממנה ליחה עם דם, דהיינו בזמן שישבה באסלה ראתה איך נופל ממנה ליחה שיש בתוכה טיפת דם פחות מכגריס, האם הדבר נידון ככתם וממילא לפי הפוסקים המקילים בודאי מגופה פחות מכגריס מותרת, או שדנים זאת כראיה עם הרגשה ואסורה??

יש לנו מקרה למעשה שמחכה לתשובה של הרב יישר כח גדול. שתזכו להגדיל תורה ולהאדירה.

רב אריאל גרויסמן - רב קהילת תורת משה - בואנוס איירס ארגנטינה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
819 צפיות

שלום רב ומועדים לשמחה

אשמח לדעת חוו"ד הרב האם ניתן להקל כשנמצא עם אשתו במסעדה וכו' בימי נידתה לאכול הבעל והאשה מחמגשית מחולקת, כשכל אחד אוכל מחלק אחר להחשיב כקערות נפרדות, או שאחרי הכל הוא קערה אחת ויש לאסור.

ייש"כ עצום!

הרב ניסים פנירי שליט"א
874 צפיות

שלום הרב

נשאלתי לעניין אשה שנדחה חתונתה בכמה ימים עקב התפשטות מגיפת הקורונה או פטירת אמא הכלה וכעת אינה יודעת מתי יקבע החתונה ולאחר כמה ימים נקבע תאריך לחתונה כמה ימים לאחר שטבלה האם תספור שוב שבעה נקיים?

יישר כוח על כל העשייה המבורכת.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
873 צפיות

שלום כבוד הרב, אני כלה צעירה, נשואה כמה חודשים, ורציתי לשאול, מהי ההגדרה של "מקפידה" לעניין חציצה. לגבי שיערות הידיים והרגליים. כמו"כ, אציין, שבביתנו נוהגים לפי ה"אור לציון". תודה רבה, ויישר כח.

הרב ניסים פנירי שליט"א
917 צפיות

שלום לכבוד הרב

שמעתי שלדעת הרב פנירי, ירידת מים אפילו עם מעט דם אינה מטמאה, שהיא מחמת סיבה חיצונית של פציעה ולא מהשליה.

האם נכון?

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,129 צפיות

שלום וברכה.

היינו רוצים לבקש היתר להשתמש באיזה שהם אמצעים, ואם כן באיזה הרב פנירי שליט"א ממליץ.

אנו נשואים כמעט 7 שנים, יש לנו ב"ה 5 ילדים יחסית צפופים וצריכים הפסקה.

אציין שתמיד שאלנו לרב ינון יונה שליט"א והתיר אך ורק נרות צרפתיות ו VCF, וללא הצלחה אפי' עם הנקה...

בתודה מראש.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
348 צפיות

לכבוד הרב שליט"א. ברצוני לשאול:

א. לגבי בעל שהוא משמח את הבריות או שהוא רגיל עם אשתו בזה, האם בימי ההרחקות יהיה לו מותר לומר דברי שחוק וכדומיהם, דהרי כל הטעם שמא יביא לדבר עבירה והכא לא שייך דתמיד הוא מצוי.

ב. לגבי משחקים מה הגדר במה מותר ומה אסור, כלומר האם הוא משום קירבה או שהוא מטעם קלות ראש, שלכאורה אם רגיל הוא לשחק עמה ביום מן הימים כדורגל ופינג פונג ולא מרגיש בזה שום קורבה אלא הנאת משחק ותו לא, אי שרי.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
2,560 צפיות

בית הוראה ‘אפיקי מים’ בראשות הגאון הגדול הרב משה פנירי שליט”א
נוסד בשנת תשס”ז בשכונת רמות בירושלים.
כיום משיבים מטעם בית ההוראה למעלה מ 300 רבנים, בכ -100 ערים ברחבי הארץ והעולם

Ⓒ 2019 - All Rights Are Reserved