סנן לפי נושא:

סנן לפי נושא

סנן לפי רב משיב:

שאל את הרב - לפי רב משיב

שלום וברכה.

האם מותר לאשה בימים שמותרת לישון ללא בגדים כלל ולהיות מכוסה בשמיכה?

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,999 צפיות

רציתי לשאול: כתובה שכבר נמסרה לפני כמה שנים. בשם החתן כתוב: ״אברהם בן יעקב״ ומסדר הקידושין שם חץ בין ״אברהם״ ל״בן״ וכתב למעלה, בין השיטות, ״דמתקרי אלברט״ והחתים העדים בצד ימין של הכתובה במקביל לתיקונו. ובסוף הכתובה, כבר מודפסות התיבות ״הכל שריר וקיים״ ורק החתים העדים שוב ללא נוסח של קיום למטה.

האם יש צורך לכתוב כתובה דאישתכח בה טעותא?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
761 צפיות

שלום. אני נמצאת בעונת חודש, ורציתי לשאול בשעת הזריחה אנו עדיין ישנים יחד משינת הלילה, האם יש אפשרות שבשעת הזריחה פשוט נתרחק אחד מן השני ונמשיך לישן על מיטה מחוברת. וכן האם מותר לאחד מבני הזוג לישן לבדו על המיטה הזוגית בחלק של מיטתו.

יישר כח.

הרב ניסים פנירי שליט"א
928 צפיות

לרה"ג שליט"א

ראובן פנה לשמעון בבקשת הלואה. כיון שלשמעון לא היה כסף נזיל, ביקש ממנו ראובן אם יוכל להלוות לו צ'ק דחוי ושמעון נאות, אלא שלאחר שכתב שמעון את הצ'ק ביקש ראובן משמעון שאם יוכל לעשות לו טובה לפרוט את הצ'ק הדחוי בציינג' ולתת לראובן את הכסף שהתקבל בהפחתת העמלה, וכמובן ראובן ידאג לפדות את הצ'ק במועד מהציינג' ועלות העמלה תהיה על ראובן.

האם עברו הם על איסור רבית משום שבסופו של יום המזומן שהתקבל מידיו של שמעון לראובן היה פחות מהסכום שראובן שילם לציינג' כדי לפדות את הצ'ק של שמעון, ומאידך גיסא האם נכון לומר שכל העמלה היא על חשבון ראובן שרצה את המזומן ומה ששמעון פרט את הצ'ק הוא רק עבור ראובן כמעשה בעלמא (ובמקרה הוא גם המלוה) ונחשב שבאמת הלוה לו את כל הכסף וממילא אין כאן ריבית. וכמו ששמעון נסע במונית על חשבון ראובן כדי להביא לו את הכסף.

ייש"כ גדול ותזכו למצוות.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
608 צפיות

שלום וברכה,

הבת שלי בת 5 וחצי חודשים והיא רק יונקת או אוכלת חלב שאוב.

אני מקבלת מחזור ולא מוותרת על ההנקה.

רציתי לדעת מבחינת הצום האם אני אמורה לצום כרגיל?

תודה רבה!

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
629 צפיות

שלום,

היום הייתי צריכה לטבול אבל קמתי בבוקר עם כאבי בטן ואחרי בדיקה בבית חולים החליטו להשאיר אותי לניתוח להסרת תוספתן (אפנדציט).

הרופא אמר שאסור לי להיכנס לבריכה אחרי הניתוח, ורציתי לשאול האם מקווה נחשב כמו בריכה? מה הדין בטבילה אחרי ניתוח?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
807 צפיות

שלום כבוד הרב

התחתנתי לפני ג' חודשים, ובמשך הרבה זמן לא הצלחתי לבעול בעילת מצווה, לפני שבוע ב''ה חלה השתפרות והצלחתי לחדור קצת יותר (לא נ''ל שהצלחתי עד הסוף, אשתי אמרה שנ''ל שהצלחתי לקרוע את הבתולים, אבל היא הסתכלה אח''כ עם מראה ואמרה שהיא רואה אותם שלמים) אתמול שכבנו והזרעתי (ולא נכנסתי הרבה) ויצא לה דם, רציתי לשאול האם היא נאסרה ?

 

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,302 צפיות

שלום.

כתבו הפוסקים שאם נוסעים באוטובוס בזמן נידתה יכולים לשבת סמוך אם בטוחים שלא יגעו זב"ז וככל ספסל דשרי. והציעו להניח תיק או כל מחיצה ביניהם. ולכאו' מה הועילו, הרי אם יבא ליגע בה אף ע"י המחיצה תהיה זאת נגיעה ע"י דבר אחר דאסור? ייש"כ

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
732 צפיות

שלום רב.

רציתי לשאול האם בתולים גמישים זה דבר חריג, והאם יש סיבה לחשוש לעתיד שיופיע דם?

יישר כוח, נשמח לתשובה תודה רבה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
808 צפיות

השאלה המרכזית היא: כיצד לנהוג במצב שהוסת מגיע בצורת כתמים? האם ללכת על פי ההרגשה? שהאישה מרגישה כאבי מחזור? או לחכות למצב שתראה דימום בכמות שאוסרת?

המקרה הנוכחי הוא כזה: ביום שישי ראיתי כתם חום קטן מלווה בכאבי מחזור. מאז יום שישי יש כאבים אבל ללא דימום כלל גם לא בקינוח. היום יום ראשון, הופיע דימום פעם אחת בקינוח. לאחר מכן, מעין כתמים ע"ג הפד.

השאלה: האם יש לפרוש רק במצב של דימום מוגבר? וכל עוד שנמשכים הכתמים עדיין לא חל דין פרישה?

פרטים נוספים: נוטלת סרזט.

אבקש לציין שזה לא נובע מכתמים בגלל סרזט אלא מחזור שהופיע לאחר חודשיים נקיים. הוסת השניה מהפסקת הנקה.

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,179 צפיות

שלום לכבוד הגר"מ פנירי שליט"א

בחורה רווקה בת 38 המחפשת את זיווגה, שואלת האם ראוי ואפשר ע"פ ההשקפה התורנית להקפיא ביציות לעתיד או שיש להאמין ולבטוח שהכל יסתדר? זה חשוב לה מאוד...

ומה הדין לבחורה בגיל 31?

תודה רבה

הרב ניסים פנירי שליט"א
839 צפיות

שלום הרב, יש לי ניתוח לייזר בעיניים בשבוע הבא, וזה יוצא לי בדיוק ביום הטבילה.

רציתי לשאול כיצד עליי לנהוג, כי נאמר לי שאסור לטבול עד חודש לאחר הניתוח.

תודה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
987 צפיות

זכינו לשמוע את הרב היום בכנס בעפולה.

הרב דיבר על היתר רב שניתן לאשה שטסה בליל טבילתה, לטבול ביום ולא להתייחד עם בעלה.

שאלתי היא, האם שאר קירבות מותר (בצניעות כמובן), כי יש מקרים בהם בני הזוג אינם טסים יחד, או בעל שיוצא למילואים לתקופה והקושי הרגשי עצום...

אני שואלת בתור מדריכת כלות, כי הכלות שואלות הרבה שאלות דומות בשנה הראשונה, בעיקר בתקופת המלחמה...

הרב ניסים פנירי שליט"א
561 צפיות

לכבוד הרה''ג שליט''א.

איך מותר להחזיר פקק שעם לבקבוק שלו אחרי דהרבה פעמים היא בלעה מהיין לתוכה, ובדרך כלל צריכים להכניס את הפקק לבקבוק בחוזק כך שלכאורה יש בזה משום סחיטה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
719 צפיות

חבר ביקש ממני הלואה של 2000 ש"ח ולא היה עלי, ואמרתי לו שאמשוך לו מהכספומט, והיה רק פרטי שגובים על כל משיכה 6.9 והמירב הוא 500 ש"ח. והייתי צריך למשוך 4 פעמים. והוא אמר ששוה לו ומשכתי עבורו. האם את העמלה מותר לו להחזיר לי כיון שהיתה משיכה עבורו, או שכיון שקיבל ממני רק 2000 ש"ח ממילא מה שמשלם גם את העמלה זה ריבית, ואני צריך לספוג עלי את הסכום של ה6.9 *4.והאם הדין שונה אם אני הבאתי לו את הכרטיס שלי שהוא ימשוך או שאני משכתי עבורו.והאם זה שונה בין כרטיס בנקאי שמחייב את החשבון שלי מיד. או אשראי חוץ בנקאי, שמחייב את החשבון רק במועד חיוב האשראי.
ושאלה נוספת, האם לחברות האשראי כולם גם יש היתר עיסקא כמו הבנקים?
ומה הדין לגבי המשיכה מהכספומט הנ"ל, האם העמלה יש בה איסור רבית, או שגם להם יש היתר עיסקא, ואולי בכלל העמלה נגבית על השירות לתת מזומן ולא על ההלואה?
ייש"כ גדול מאד.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
821 צפיות

האם מלחמת 'חרבות ברזל' מוגדרת כמלחמת מצוה (בהגדרה ההלכתית שהתגבשה להלכה למעשה) או לא? אשמח לקבל מקורות.

ובמידה וכן, האם יש לכך השלכות למעשה בפועל ממש בנושאים שונים?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
1,145 צפיות

שלום וברכה לכבוד הרב.

אשתי ילדה ברוך השם לידה ראשונה, והיא בהיתר של הרב קיבלה אישור לאמצעי מניעה.

לאחרי שיחה עם הרופאת נשים היא אמרה לה משום שהיא מניקה ורוצה להמשיך להניק היא יכולה להשתמש בגלולות הנקראות DESOGESTREL, ונאמר לה שהיא צריכה להתחיל עם הכדורים חודש לפני המקוה (יש לציין שהיא ילדה לפני חודש וחצי).

רציתי לשאול האם הכדורים האלה תקינים מבחינת הכתמים, והאם יש כדורים אחרים שאשה מניקה יכולה לקחת?

תודה רבה.

הרב ניסים פנירי שליט"א
85 צפיות

לכבוד הרבנים החשובים שליט"א

בדין ברכת הנותן ליעף כוח כיצד אנו מברכים אותה הרי מרן בשו"ע (סימן מ"ו) כותב "יש נוהגין לברך הנותן ליעף כוח ואין דבריהן נראין" ולפי מרן אין לברך.
והרי קיבלנו הוראות מרן שפוסק כדעת הרא"ש שכל ברכה שאינה נזכרה בתלמוד אין מברכין אותה
והאר"י כותב שכן לברך.
ולכאורה כל מה שנהגנו בני הספרדים לברך זה בגלל האר"י וא"כ קשה הרי אנחנו בני הספרדים ובראשינו מרן רבינו הענק היביע אומר זי"ע ועוד פוסקים כי אומרים סב"ל נגד האר"י.
וא"נ שזה מנהג הרי קשיא לי שלכאורה הוא מנהג טעות שהרי מרן היבי"א פוסק בכמה פעמים שלא כהמנג וכדעת מרן השו"ע (לדוגמא בברכה על נרות שבת) ולכן נראה שנבטל לכאורה המנהג שהוא טעות.
וא"נ שמרן חזר בו הרי זה בדוחק רב ועצום שהרי מרן החיד"א כותב שאם מרן היה רואה דעת האר"י היה חוזר בו ולכאורה א"כ נאמר בכל ההלכות הכי. והכנסה"ג כותב ששמע ממישהו שמרן חזר בו בסוף ימיו ודי לנו במה שאנו רואים.
וא"נ שברה זאת מוזכרת בגאונים הרי בסידור רב האי גאון אינה מוזכרת.
וא"נ שהרי מוזכר בראשונים הרי קיבלנו שכל ברכה שאינה נזכרה בתלמוד אין מברכין אותה. ועוד שזה רק חמשה-שבעה ראשונים בלבד (ר"ד אבדרהם, סמ"ג, בעל העיטור, הטור, מחזור ויטרי ועוד)
והב"ח כותב (סימן מ"ו ס"ק ח') שגם לאשכנזים יורה שלא לברך ומ"מ אין למוחקה מהסידורים,
והגם שהגאון רבי אליהו מוילנא לא היה מברך כדאיתא בספר "מעשה רב"
וכבר אמרו שאין להקשות על מרן זי"ע משתי טעמים
א. כי בכל רגע שהיה כותב תשובה היה לפני כן יושב ומעביר את כל התורה מול עיניו.
ב. כי מרן כדרכו בקודש לא משאיר את המעיין בדברי תימה, אלא תמיד מפרש דבריו מבלי שיצטרך לביאור, ואם היה כאן קושיא גדולה לא היה נמנע מרן מלכתוב הטעם. אמנם אני לא מחפש להקשות על מרן אלא להבין דעתו בלבד.

השיב לי הגר"ח רבי שליט"T וז"ל "ועיין שו"ת יבי"א ח"ד סימן כ"ה ס"ק י"ד. שמיישב את הכל. וע"ש לא רק אם היה רואה אלא במציאות היה שמרן הב"י חזור בו. ע"ש.

וגם לישב חקירה גדולה, אם האר"י ז"ל זיע"א כוחו כמו תנא וכן אם קיבלנו את האר"י ז"ל. כמו קבלת מרן הב"י, או לא. כ"ז פלפולים ידועים ועכ"פ למעשה מברכים הנותן ליעף כוח וכנראה שזה משמיים נוצר מצד כזה אשר כל עם ישראל מברכים ברכה זו. ויש בזה חיזוק גדול באמונה. והתרגום (ישעיה מ. כ"ט) מבאר שהכוונה לצדיקים שעייפים מלימוד תורה נותן חכמה. וכן ביבי"א ח"ד סימן י"ח ס"ק א'. תורה מתשת ודע זה רק בהתחלה עי"ש. ויש לכוון בברכה זו ולבקש בלב כח לתורה וזיכו הרבים וקידוש השם תמיד. ועיין יבי"א שם בהוצאה החדשה בגליון בסוף הסימן על מעלת זיכו הרבים. ומה מעיד מרן זיע"א על עצמו.

בברכת התורה חיים רבי עיה"ק חולון"

וקשיא לן הרי זה מנהג טעות לכאורה וגם מה שייך לומר שזה מן השמיים.

 

הרה"ג שבתי לוי השיב לי וז"ל "במש''כ לשאול מדוע מברכין ברכת הנותן ליעף כח שהוא נגד השו''ע, עיין במש''כ בספר ברכת ה' ח''ד פ''ד סימן מח ובהערה 161, דמנהג זה מבוסס על מש''כ החיד''א (סימן מו אות לא) שמעיד שכך נתפשט המנהג ע''פ האר''י וגם מעידים שמרן חזר בו בסוף ימיו, וכ''כ גם בספר מטה יהודה, שרבים כך נהגו ומרן חזר בו בסוף ימיו. ובכה''ג אמרינן במקום מנהג שנתפשט לא אמרו סב''ל, אולם שאני נרות שבת שלא התפשט מנהג זה לנהוד כהרמ''א, וגם יסודתו היתה בטעות כי מדוע ננקוט רמ''א ונעזוב דברי השו''ע. משא''כ הכא נהגו כדעת האר''י ואין זה בטעות, ובמקום מנהג לא אמרינן סב''ל. והבן."

וקשה שלפי אחיו בכלל לא אומרים סב"ל נגד האר"י

ועוד שהרי גם יסדות מנהג לברך הנותן ליעף כוח הוא טעות.

ועוד השיב הרב יחיאל ברדא נר"ו

שלום וברכה,

בנוגע לשאלתכם בדין ברכת הנותן ליעף כח, שלכאורה יש לפסוק סב"ל נגד דברי האר"י ולומר שהמנהג לברך הוא בטעות. הרי זה ביאור דברי מו"ר הגר"ד יוסף שליט"א: אף שמצינו בכ"ד שאומרים על מנהג שיסודו בטעות ויש לבטלו, הרי זה דוקא באופן שאין לו סמך אמיתי בהלכה. משא"כ בנדו"ד שיש מקור לזה מדברי חלק מן הראשונים. ומה שהמנהג הוא נגד דברי השו"ע, אינה סיבה לבטלו, וכמו שמצינו במקומות רבים, שמנהג שקדם לפסק השו"ע, ויש לו יסוד בראשונים או פוסקים, יש לקיימו אף אם הוא נגד דברי השו"ע [ולדוגמא נציין לדברי השו"ע או"ח סי' רנ"ז ס"ח, בענין הטמנה בדבר המוסיף הבל ע"י דבר אחר, שאין אנו נוהגים כדבריו, וכמו שהעיר בזה כבר מרן זיע"א בשו"ת יבי"א].

בברכה מרובה
הרב יחיאל ברדה וכו'"

וגם כאן קשיא לי שהרי זה מנהג טעות ויסדתו בכמה ראשונים בודדים.

וחתנא דבי נשיאה הגאון ר' אהרון בוטבול השיב וז"ל

שלום וברכה!

כשיש מנהג שיסודו בהררי קודש ונהגו בו בכל הדורות ברצף, דור אחר דור, אין לבטלו בשום פנים ואופן.
הוכחה לדברנו שמהר"ם בן חביב פוסק להקל בדיני הטמנה ושהיה נגד מרן וטען שכך נהגו הספרדים, ועוד כמה דוגמאות.
ואולם המנהג שנהגו במרוקו לברך על הדלקת נרות לאחר ההדלקה לא התברר שהיה מנהג הספרדים מקדמא דנא, אלא להיפך.
בברכת הנותן ליעף כח, כל חכמי הספרדים נהגו לברך ברציפות בכל הדורות ממרן הב"י ועד דורנו.

בברכה
אהרן בוטבול"

וגם כאן קשיא לי שהרי המנהג שהיה בהדלקת נרות הוא לאר רק במרוקו ומסתמא היה לו סמך בהלכה ואע"פ כן ביטלנו.

בברכת התורה

האוחז בשולי גלימתו האדורה של גדול הדורות מרן זי"ע

הרב ניסים פנירי שליט"א
1,165 צפיות

אני חודשיים אחרי לידה, עשיתי התקן לא הורמונלי.

ביום חמישי שעבר עשיתי הפסק טהרה ביום שישי עשיתי בדיקה ראשונה והיה נקי. אתמול והיום היה לי דם בטישו ובמגבון בזמן הניגוב

האם זה בסדר?

הרב ניסים פנירי שליט"א
570 צפיות

אני ואחי היינו במקום מסוים ולא היה על כסף והוא שילם עבורי (הלווה) 43 ש"ח. ושוב נקלענו למקום והפעם אני הלויתי לו 220 ש"ח. עכשיו שבאנו להתקזז הוא שילם לי 180 ש"ח במקום 177. האם יש בזה ריבית? או שנחשב כב' הלוואות שונות (דסו"ס הלויתי לו בנפרד 220), וסוף כל סוף השבתי לו פחות על זה. תודה רבה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
710 צפיות

כיצד ניתן להזמין רהיט לפי הזמנה אישית (באופן שאין לו כזה במלאי) כגון צבע ומידות שונות והמוכר מבקש על כך תשלום מראש של כל המוצר?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
783 צפיות

לכב' הרב שלום וברכה.

קליתי חצילים על הכיריים באופן ישיר ללא כלי מתווך. הבנתי שהמאכל פסול מאחר וחלב ובשר מתערבבים על הכיריים וצריך שיהיה כלי. האם אכן כך הדבר?

אציין שקליתי ביום ראשון, וביום שישי בישלתי בשר בסיר, ולא זכור לי מאכל חלבי שנשפך על הכיריים. אודה לתשובתך מה עליי לעשות עם החצילים שהכנתי? האם הם אסורים?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
776 צפיות

לאשתי יש היום מקווה והיא ראתה דם בבדיקה. היא לוקחת אמצעי מניעה סרזט והיה לה לפני חצי שנה דם ביום המקווה שמקורו בפצע. אשמח לדעת מה לעשות דחוף תודה

הרב ניסים פנירי שליט"א
962 צפיות

מחילה, הרב התיר לאשה שלא עלה בידה לחוף בע''ש, שתחוף בשבת במים שהוחמו.

מקור: מילואים סי' קצט עמ' נא - מהדורה תשיעית.

ולפי זה באופן המותר לטבול ביום שמיני, יהא מותר לחוף בשבת אם חל שמיני בשבת ולטבול?

הרב ניסים פנירי שליט"א
730 צפיות

הבת שלי בת שנה ו 4 חודשים לא מוכנה להפסיק הנקה בשום אופן, מעירה אותי בלילה המון.

מה לגבי צום תשעה באב האם אני חייבת לצום את כל הצום כרגיל?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
728 צפיות

שלום לכב' הרב.

עשיתי הפסק טהרה ביום שני שעבר. יום למחרת (שלישי) עשיתי בדיקה כשעה וחצי לאחר שקיעה.

יום למחרת (רביעי) בדקתי ביום, ולאחר מכן לא בדקתי.

האם אוכל לטבול ביום שלישי?

אודה לתשובתך.

הרב ניסים פנירי שליט"א
697 צפיות

האם מותר לאשה לרקוד בפני בעלה בימי נידתה?

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
738 צפיות

לכבוד הגאון רבי משה פנירי שליט"א

אשמח מאד לשמוע דעתו של כבו' הרב, בצורת בדיקת חו"ס המקובל בספרי האחרונים שזה בצורה סיבובית. וכן מפורש בטה"ב (ח"א סי' ב ס"ג).

אולם ראיתי שטענו שבטה"ב ח"ב (בנד"מ עמ' שסז) הביא מהחזו"א שתכלית הבדיקה היא לבדוק שלא אמור לצאת עוד דם, ולכן יש לנענע את או"מ, ואין צורך בסיבוב.

אשמח לשמוע מה דעת מורנו הרב בדעת מרן הרב עובדיה זצ"ל, כי נאמרו לי בזה כמה שמועות בשם מורנו הרב.

בברכה רבה

נ.ב, מאחר ונאמרו לי בזה כמה שמועות בשם מורנו הגר"מ פנירי, אשמח מאד לשמוע את דעתו בזה.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
768 צפיות

אשתי שלפה את טבעת הנובה רינג ומצאה עליה לחות אדמומית, האם דינה ככתם או כראיה?

לכאו' אם זה כתם אזי היא טהורה, כיון שאינו ככגריס וגם אי"ז מקב"ט.

הגאון הרב משה פנירי שליט"א
956 צפיות

שלום וברכה.

הרב רגיל להורות שגם אם יודעים שהטבילה תידחה אפילו באופן ודאי כגון בתשעה באב, מ"מ לא ידחו את ההפסק טהרה אף שהליל טבילה ידחה, מכיון שלא ניתן לדעת מה ילד יום, ואם מחר תצליח לעשות הפס"ט, ומרגע שתוכל תעשה.

ושאילתי, למה לא מורים לכל אשה לעשות הפס"ט מיד בגמר הראיה, ולהמתין ד' או ה' ימים ולהתחיל לספור ז"נ, כי שמא בעוד ה' ימים לא תצליח להפסיק בטהרה, ועכשיו מיהא אין בעיה כי כל ההמתנה היא רק משום הז"נ שמא תפלוט בהם. ומה הדין בזה באמת אף בדיעבד באשה שהפסיקה בטהרה ואז המתינה הימים ועוד ז"נ.

או להורות לכתחילה לאשה בהריון או עם פצעים שכדי לא להקשות על המקום הרגיש תעשה הפס"ט אחרי סיום הדם, ואחרי ימי ההמתנה תחל לספור ז"נ ותעשה בדיקת ראשון, ואינו סמוך להפסק כלל.

וכמו"כ האם ניתן לקיים הפס"ט ביום אחד ולמחרת את המוך דחוק, כדי לא להכביד על המקום הרגיש.

תודה רבה וייש"כ עצום.

הרב ניסים פנירי שליט"א
661 צפיות

בית הוראה ‘אפיקי מים’ בראשות הגאון הגדול הרב משה פנירי שליט”א
נוסד בשנת תשס”ז בשכונת רמות בירושלים.
כיום משיבים מטעם בית ההוראה למעלה מ 300 רבנים, בכ -100 ערים ברחבי הארץ והעולם

Ⓒ 2019 - All Rights Are Reserved

שאל את הרב - לפי נושא 2
שאל את הרב - לפי רב משיב

מוקד השאלות לקראת צום כיפור​

כמידי שנה יפעל מוקד מיוחד למענה לשאלות הציבור בענייני הצום בשיתוף קופת חולים כללית

ביום שלישי ח' תשרי (30.9) בין השעות 17:30-21:00

בטלפון 02-571-2010 שלוחה 1