מפני חשיבות העניין אשמח למענה מהגאון הרב פנירי.
יש שאלה מאד נפוצה באשה שמצאה כתם בקינוח ולקחה עד על דעת עצמה ובדקה פנימה ומצאה דם. בפשטות הדעת מכרעת לטמאות בכל שהוא מפני ספק הרגשה.
אבל יש לי הרהורי דברים לפי המבואר בב"י סי' קצא דיש לתלות בצחצוחי דם שהיה ביחד עם המ"ר, וחשבתי דה"ה כאן יש לתלות את הדם שבעד בכתם הטהור של הקינוח, שהרי מבואר בב"י סי' קצ סעי' לה וברמ"א וט"ז שגם בבדיקת עד תולים להקל.
ויש להוסיף שגם לדעת הרמב"ם דבנמצא על גופה טמאה בכל שהוא, כאן הרי זה נמצא על העד ויש להקל כמ"ש להדיא הטה"ב ח"א עמ' כו, וגם לדעת הכו"פ שבנמצא בקינוח טמאה בכל שהוא מ"מ בעד שאינו מקב"ט שפיר דמי אף לדעתו כמו שהביא כת"ר באבנ"ש מהלחם ושמלה.
מאחר והשאלה מאד נפוצה וחשובה אשמח להתייחסות מכת"ר, שהם שאלות הנשאלות מידי יום ביומו.
לכבוד השואל הנכבד הי"ו.
בנית את דבריך על היסוד של תליית הדם שע"ג העד בכתם הטהור של הקינוח, למרות שבקינוח היה דם ואיהו גופיה שנוי במחלוקת האם יש להקל בקינוח חיצוני, שלדעת לא מעט מן הפוסקים יש להחמיר בפרט אם צמצמה וקינחה רק במקום ממש.
יסוד שני שגם להכו"פ יש להקל מפני שעד בדיקה אמק"ט, וזה הפך מסורת הפסיקה שעד בדיקה מק"ט.
ולמעשה, מעולם לא ראינו מי שהקל בזה.
בברכה,
משה פנירי.
בהורמנא דמלכא
יורשה לי לשאול, שהרי פשטה ההוראה להקל בקינוח, וא"כ מדוע שלא נתלה את הדם שעל העד בצחצוחי הדם של הקינוח שהוא טהור, וכמ"ש להדיא מרן הב"י בסי' קצא שתולים את הדם שיצא אחרי המ"ר באותו דם שיצא עם המ"ר.
והשאלה העיקרית אם סברא זו דחויה לגמרי, או שבשעת הדחק גדול (וכגון באשה שיש לה טיפולי פוריות, או שאינה שומרת תומו"צ) יהיה מקום להתיר.
יורנו המורה ושכמ"ה.
שלום רב.
כמו שהרב הסביר בגוף התשובה:
1. מנהג מורי ההוראה להחשיב את עד הבדיקה כמקבל טומאה.
2. הקולא בקינוח אינה מוסכמת לכל הדעות, ואין זה מדרכי הפסיקה לבנות בנין של קולות.
3. מה שהותר בקינוח הוא בהסתמך על דברי האג"מ, שיש לצרף את מה שדרכה של האשה לקנח גם מעט מסביב לאו"מ, אך באופן שהבדיקה נעשתה לשם בדיקה רק בפנים, אין לצרף סניף זה להיתר. וא"כ שבנו לסברת הכו"פ שדם הנמצא בנרתיק מטמא בכל שהוא, וכך מנהג בעלי ההוראה מכל החוגים להורות.
בברכת התורה.
נבקש להקפיד לשלוח באמצעות טופס זה רק שאלה הנוגעת להבנת התשובה שלמעלה.
במידה וברצונכם לשאול שאלה חדשה,
נא להשתמש בכפתור “שלח שאלה חדשה” שבחלקו העליון של המסך.
א’-ה’ – 18:00-20:00 | 13:45-15:00
ו’ וערבי חג – 10:00-11:30
כמידי שנה יפעל מוקד מיוחד למענה לשאלות הציבור בענייני הצום בשיתוף קופת חולים כללית