שלח שאלה לרבני בית ההוראה

שיער באשה גויה האם ערוה
הרב יעקב פנירי שליט"א
134 צפיות

שאלה:

האם מותר להתפלל או לברך מול אשה גויה גלויית שיער. כגון עובדת זר וכדו'. שכיון שאין אצלם נישואין הוו כרווקות או"ד אסור?

תשובה:

מאת הרב יעקב פנירי שליט"א

אל כבוד מעלת החכם השואל שליט"א שלום וברכה

מתוך שאלותיך המחכימות ניכר שהנך בר אוריין ויודע ספר יישר חילך לאורייתא וירבו כמותך בישראל,

בשל כך צריך שתדע שאתר קדוש זה והדומים לו מיועדים בעיקר בעבור שאלות המזדמנות למעשה כאשר אין יד האדם משגת לעיין באותה סוגיא בעצמו מקוצר הזמן או ידיעה ויכולת בנושא השאלה,

אשר על כן אשמח אם תכתוב על השאלות שהינם אצלך בגדר הלכה למעשה שנזדמנו לידך ואינך יודע כיצד לנהוג בהם שעבור שאלות כאלו נוסד אתר קדוש זה ועליהם חלה החובה להרחיב ולעיין ככל אשר יושת בל"נ בעז"ה, אבל השאלות שעיקרם לפתוח לך פתח ולהשיבך על רגל אחת הלכה למעשה בריבוי פנים גוונות ושיטות כאשר באו בשאלותיך האחרונות אשמח להשיב כמיסת הפנאי וכמראה מקום לעורר לב המעיין ולא למעשה וה' הטוב יהא בעזרך לעיין וללבן סוגיות אלו בכוחות עצמך ככל אשר תשיג ידך בתורה הקדושה אכי"ר.

בדבר שאלתך על גילוי שיער גויה הדבר מתבאר להדיא מדברי השו"ע אור"ח סי' עה ס"ב שישנה קולא לגבי שיער יותר מטפח באשה שבשיער הדבר תלוי במנהג המקומות ובתולות שדרכן לילך בגילוי הראש אין שם ערווה על שערן ומותר לקרות כנגדו, ובמ"ב שם דן לגבי אשה נשואה שרגילה לילך בגילוי הראש וכן מנהג המקום שם כמו שהיה הנוהג בערים מסויימות בחו"ל בימים ההם, והמ"ב מסיק בזה לחומרא, אכן הבא"ח פרשת בא והכה"ח כאן ובאורל"צ ח"א סי' י' וביבי"א ח"ו סי' יג והליכו"ע ח"א פרשת בא פסקו כולם להדיא דלא כמ"ב שבמקומות שדרך הנשואות לצאת בגילוי הראש אין בשערן משום ערוה ומותר לקרות כנגדו עי"ש וממילא תבין שה"ה לשיער גויה שדרך כולן ללכת בגילוי הראש שאין בו משום ערוה ומותר לקרות וללמוד כנגדו, ורק לענין טפח באשה כו' בזה אין קולא כלל אף שנוהגות פריצות כו' רח"ל.

בכבוד רב,

יעקב פנירי.

 

שאלות המשך לשאלה זו

שאלת בירור:

לרב הגאון שליט"א כל השאלות הנשאלות על ידי הינם למעשה ממש רובם בביתנו ומיעוטם שנשאלתי על ידי אחרים, ובד"כ הנני פותח את הספרים ומעיין [מקוה...] אך לא תמיד הזמן נותן... וגם בד"כ אינני מצליח למצא את התשובות בספרים... ובפרט בנושאים שלא הספקתי לע"ע להקיפם... או שאינני בטוח בדיוקם ובדימויים הנכונים. ולכן אשמח מאד להתייחסות של הרנבנים הגאונים שליט"א. [חוץ מהשאלה על קול באשה ערוה שנעלמו ממני דברי השו"ע]. ייש"כ גדול על התשובות המחכימות.

תשובה:

מאת הרב יעקב פנירי שליט"א

לכבוד מעלת הגרי"ח שליט"א

הנחתי מאחר וחלק משאלותיך הם ענייני חידוד והיכי תמצי וכדומה שהיה נראה שאין בהם נפק"מ מעשית להלכה, אכן היכן שנוגע למעשה אשמח מאוד להשיבך מה שביכולתי בידיעת ההלכה כמעורר לב המעיין.

באופן כללי דינים הנוגעים לסדר ימי עולם חול שבת ומועדים הדרך הטובה לדעתם הוא ע"י שינון השו"ע אור"ח כולו באופן קבוע כמו שסידרו הפוסקים האחרונים וכדברי השו"ע בהקדמתו ע"ש [ועכ"פ לסיים השו"ע אור"ח פעם בשנה ע"י לימוד ב' סימנים כל יום כסדר] ואח"כ בשעת מעשה הרי כל שאלה היא נידון המסתעף מסעיף בסימן המוזכר בשו"ע להדיא וכל שנשאר הוא לפתוח שם את המשנ"ב ואח"כ פסק"ת וכיום ישנם כמה ספרי מאספים שהביאו בצמוד למשנ"ב את דברי פוסקי ספרד למעשה ובפרט מ"ב הוצאת תפארת שיצאו לאור כבר על חלקים ב' ג' ה' ו' של המשנ"ב וכן הוצאת מאורות שיצא כבר חלקים א' ב', וכן הוצאת מכון ירושלים הנקראת אור המזרח שיצא לאור על כרכים א' ב', ולעיין כפי כוחך וזמנך במקורות הפוסקים המובאים שם כמעט על כל נידון המצוי, ואחר שישכנו ספרים אלו כבוד בביתך תוכל להגיע בכוחות עצמך למעלת ידיעת דרכי פסיקת ההלכה בהרבה משאלותיך הנפלאות וכבוד חכמים ינחלו.

[בעיקר עניין סדר שינון השו"ע יש בידי להרחיב לך בזה וואם יהיה לתועלת עבורך נא הודיעני ואשיבך].

השמח להשיבך,

יעקב פנירי.

נבקש להקפיד לשלוח באמצעות טופס זה רק שאלה הנוגעת להבנת התשובה שלמעלה.

במידה וברצונכם לשאול שאלה חדשה,
נא להשתמש בכפתור “שלח שאלה חדשה” שבחלקו העליון של המסך.

שלח שאלת בירור על תשובה זו

שם מלא: (חובה)
כתובת דוא"ל: (חובה)
תוכן השאלה: (חובה)
כדי שהשאלה תיענה יש להקפיד על ניסוח ברור ושפה נקייה!

בית הוראה ‘אפיקי מים’ בראשות הגאון הגדול הרב משה פנירי שליט”א
נוסד בשנת תשס”ז בשכונת רמות בירושלים.
כיום משיבים מטעם בית ההוראה למעלה מ 300 רבנים, בכ -100 ערים ברחבי הארץ והעולם

Ⓒ 2019 - All Rights Are Reserved