אל כבוד מעלת החכם השואל שליט"א שלום וברכה
מתוך שאלותיך המחכימות ניכר שהנך בר אוריין ויודע ספר יישר חילך לאורייתא וירבו כמותך בישראל,
בשל כך צריך שתדע שאתר קדוש זה והדומים לו מיועדים בעיקר בעבור שאלות המזדמנות למעשה כאשר אין יד האדם משגת לעיין באותה סוגיא בעצמו מקוצר הזמן או ידיעה ויכולת בנושא השאלה,
אשר על כן אשמח אם תכתוב על השאלות שהינם אצלך בגדר הלכה למעשה שנזדמנו לידך ואינך יודע כיצד לנהוג בהם שעבור שאלות כאלו נוסד אתר קדוש זה ועליהם חלה החובה להרחיב ולעיין ככל אשר יושת בל"נ בעז"ה, אבל השאלות שעיקרם לפתוח לך פתח ולהשיבך על רגל אחת הלכה למעשה בריבוי פנים גוונות ושיטות כאשר באו בשאלותיך האחרונות אשמח להשיב כמיסת הפנאי וכמראה מקום לעורר לב המעיין ולא למעשה וה' הטוב יהא בעזרך לעיין וללבן סוגיות אלו בכוחות עצמך ככל אשר תשיג ידך בתורה הקדושה אכי"ר.
בדבר שאלתך על גילוי שיער גויה הדבר מתבאר להדיא מדברי השו"ע אור"ח סי' עה ס"ב שישנה קולא לגבי שיער יותר מטפח באשה שבשיער הדבר תלוי במנהג המקומות ובתולות שדרכן לילך בגילוי הראש אין שם ערווה על שערן ומותר לקרות כנגדו, ובמ"ב שם דן לגבי אשה נשואה שרגילה לילך בגילוי הראש וכן מנהג המקום שם כמו שהיה הנוהג בערים מסויימות בחו"ל בימים ההם, והמ"ב מסיק בזה לחומרא, אכן הבא"ח פרשת בא והכה"ח כאן ובאורל"צ ח"א סי' י' וביבי"א ח"ו סי' יג והליכו"ע ח"א פרשת בא פסקו כולם להדיא דלא כמ"ב שבמקומות שדרך הנשואות לצאת בגילוי הראש אין בשערן משום ערוה ומותר לקרות כנגדו עי"ש וממילא תבין שה"ה לשיער גויה שדרך כולן ללכת בגילוי הראש שאין בו משום ערוה ומותר לקרות וללמוד כנגדו, ורק לענין טפח באשה כו' בזה אין קולא כלל אף שנוהגות פריצות כו' רח"ל.
בכבוד רב,
יעקב פנירי.