פרישה בזמן לקיחת כדורים לדחיית וסת

שלח שאלה לרבני בית ההוראה

פרישה בזמן לקיחת כדורים לדחיית וסת
הרב ניסים פנירי שליט"א
37 צפיות

שאלה:

אני לוקחת כדורים לדחיית וסת, האם אני צריכה לחוש לענות הפרישה ובדיקת יום שלושים?

תשובה:

מאת הרב ניסים פנירי שליט"א

שלום רב.

מתקנת חכמים שתהא האשה בודקת עצמה בעונת וסתה, משום חזקה שהווסת עתיד להגיע בזמנו. על פי כלל זה, על כל אשה שראתה דם הווסת (ואין לה ווסת קבוע) לבדוק עצמה בשלושת העונות הבאות: עונה בינונית, יום החודש ויום ההפלגה.

אמנם כל זה נאמר באשה רגילה שהמערכת ההורמונלית שלה אינה מושפעת משום גורם חיצוני כלשהו, מה שאין כן אשה הנוטלת גלולות לדחיית הוסת (כמו פרימולוט נור) או גלולות למניעת הריון (גלולות משולבות או גלולות שאינן משולבות), שטבען של גלולות אלו לחזק את רירית הרחם ולמנוע ראיית דם כל זמן נטילתן, כך שאינה עומדת לראות דם הוסת אלא כעבור זמן מה מעת הפסקת נטילתן, ועל כן לדעת רוב פוסקי זמנינו, אינה צריכה לחוש לאף אחת מהעונות הנ"ל כל עוד היא נוטלתן.

עם זאת, חשוב לזכור כי לנטילת גלולות ישנה השלכה גם לכיוון השני, כי כמו שאשה הנוטלת אותן לא רואה ווסת בדרך כלל, כך כמעט בוודאות כשמפסיקים ליטול אותם למספר ימים מגיעה הווסת. משכך, לאשה כזו ישנו חשש חדש שלא הוזכר בדברי חז"ל, והוא: שעליה לחשוש שדם הווסת יגיע בסמיכות לזמן הפסקת נטילת הגלולות.

אשה שכבר נוטלת גלולות במשך תקופה יכולה לחשב את עונת הפרישה שלה בהתאם לווסתות האחרונות, דהיינו לבדוק כמה זמן עבר בממוצע בין נטילת הגלולה האחרונה לבין הגעת הווסת בחודשים הקודמים, ולחוש לזמן זה גם בווסתות הבאות. למשל אם בדרך כלל אשה זו רגילה לקבל ווסת בין 48 ל 72 שעות לאחר נטילת הגלולה האחרונה בכל חודש, יהיו בני הזוג מותרים בתשמיש עד כ 48 שעות אחר נטילת הגלולה האחרונה, ומאז והלאה עד 72 שעות עליהם לפרוש מתשמיש מחשש שתגיע הווסת.

אשה שהחלה רק החודש ליטול את הגלולות ועל כן אינה יודעת מתי עתידה הווסת להגיע, עליה לפרוש מתשמיש בהתאם להוראות היצרן שם מופיע בבירור מהו פרק הזמן המשוער בו עתידה הווסת להגיע לאחר הפסקת הגלולות, כל גלולה בהתאם להוראות שלה.

לאחר שעבר פרק זמן זה, שוב אין בכוחנו לאסור את בני הזוג בתשמיש, כשם שאשה רגילה שעברו עונות הפרישה שלה ולא ראתה דם יכולה לשמש לאחריהם. אמנם כמובן שיש להיות ערניים ולעקוב אחר מצב ההפרשות וכאבי הוסת, כי במצב שכזה אסורים בחיי אישות, וכל שכן במדה וישנן הכתמות דמיות אפילו קלות, ובמידת הצורך להיוועץ ברב מוסמך.

הדגשה חשובה נוספת היא שאין בכוחנו לחדש חיוב בדיקה בעונת הווסת לאשה הנוטלת אמצעי מניעה הורמונליים, ועל כן אשה כזו אינה חייבת בבדיקה גם בעונה בה היא עתידה לקבל ווסת, כי אם לפרוש מתשמיש בלבד.

ליתר פירוט והרחבה מומלץ לעיין בספר אפיקי מים הלכות טהרה.

בברכה.

נבקש להקפיד לשלוח באמצעות טופס זה רק שאלה הנוגעת להבנת התשובה שלמעלה.

במידה וברצונכם לשאול שאלה חדשה,
נא להשתמש בכפתור “שלח שאלה חדשה” שבחלקו העליון של המסך.

שלח שאלת בירור על תשובה זו

שם מלא: (חובה)
כתובת דוא"ל: (חובה)
תוכן השאלה: (חובה)
כדי שהשאלה תיענה יש להקפיד על ניסוח ברור ושפה נקייה!

בית הוראה ‘אפיקי מים’ בראשות הגאון הגדול הרב משה פנירי שליט”א
נוסד בשנת תשס”ז בשכונת רמות בירושלים.
כיום משיבים מטעם בית ההוראה למעלה מ 300 רבנים, בכ -100 ערים ברחבי הארץ והעולם

Ⓒ 2019 - All Rights Are Reserved

מוקד השאלות לקראת צום כיפור הבעל"ט

מידי שנה, זה למעלה מ 17 שנה, מפעיל בית ההוראה מוקד שאלות מיוחד לקראת צום כיפור. במוקד משתתפים כעשרים רבנים ורופאים שישמחו להעניק תשובה מקצועית ומוסמכת לכל שואל

שעות פעילות המוקד לשנת תשפ"ה:

יום חמישי ח' תשרי בין השעות 17:30-21:00 בערב

באפשרותכם לקבל שיחה חוזרת ממוקד השאלות בשעות פעילות המוקד

Please select form to show
לאיזה טלפון תרצו שנחזור? *
לאיזו מחלקה להעביר את הפנייה? *
Verified by MonsterInsights