שלום רב.
בהקנאת הדירה לבנק בעת לקיחת הלוואה אין חשש לא תחנם מהסיבות הבאות:
1. מכיון שבעת פעולת ההלוואה לא מקנים בפועל את הדירה לבנק, אלא רק משעבדים אותה לפרעון החוב במידה ולא ייפרע במזומן, אין זה נחשב הקנאת דירה לעכו"ם בא"י.
2. בד"כ רוב מניות הבנק נשארות בידי ישראל, ומי חידש לנו שגם באופן כזה שמקנה דירה בא"י בשותפות גוי וישראל יש חשש לא תחנם?
3. רוב הגויים שבזמנינו אינם עובדי ע"ז, ולדעת חלק גדול מן הפוסקים לא שייך בהם איסור לא תחנם.
4. בשום שלב הדירה לא תהיה רשומה בטאבו על שם הגוי, כי גם אם מגיעים למצב של חדלות פרעון ח"ו, הבנק מוכר את הדירה לכל המרבה במחיר ומשתמש בכסף לפרעון ההלוואה, כיון שלבנק אין ענין בדירה. ואפילו אם הבנק ימכור את הדירה לגוי אין לזה שום שייכות ללווה כי הלא אין הדבר נעשה ברצונו ועל דעתו.
בשולי הדברים אוסיף שישנם מכשולות רבים בענייני ריבית והיתר עיסקא שאינם ידועים לציבור, ובעוונותינו רבים וטובים נכשלים בהם כל העת, והמדובר הוא באיסורי דאורייתא ממש, כמו תשלום באשראי כאשר המחיר גבוה יותר ממחיר המזומן, או הזמנת מוצר במכירה מוקדמת בהנחה, וכן בלקיחת הלוואות או בכניסה למינוס בבנק כאשר אין ללווה עסק מניב רווחים ועוד ועוד כיו"ב, ואם כבודו מחפש במה לעורר אולי כדאי להתחיל משם.
בברכת התורה.