מפני מה לא עוברים על לאו דלא תחנם שאסור לתת לנכרי חניה בקרקע בא"י, כשמקנים בהיתר עיסקא את הדירה לבנק והיות ומניות הבנק נסחרות בבורסה שותפים בהם גם נכרים. [ואם נאמר שמהגויים הוא לווה בריבית קצוצה לאחר שהגוי ימכור את המניות לישראל יעבור לוקח המשכנתא על ריבית דאורייתא כמפורש בשו"ע]. אשמח עד מאוד לתשובת הרב שליט"א בענין זה שמטריד את מנוחתי מאוד.
שלום רב.
בהקנאת הדירה לבנק בעת לקיחת הלוואה אין חשש לא תחנם מהסיבות הבאות:
1. מכיון שבעת פעולת ההלוואה לא מקנים בפועל את הדירה לבנק, אלא רק משעבדים אותה לפרעון החוב במידה ולא ייפרע במזומן, אין זה נחשב הקנאת דירה לעכו"ם בא"י.
2. בד"כ רוב מניות הבנק נשארות בידי ישראל, ומי חידש לנו שגם באופן כזה שמקנה דירה בא"י בשותפות גוי וישראל יש חשש לא תחנם?
3. רוב הגויים שבזמנינו אינם עובדי ע"ז, ולדעת חלק גדול מן הפוסקים לא שייך בהם איסור לא תחנם.
4. בשום שלב הדירה לא תהיה רשומה בטאבו על שם הגוי, כי גם אם מגיעים למצב של חדלות פרעון ח"ו, הבנק מוכר את הדירה לכל המרבה במחיר ומשתמש בכסף לפרעון ההלוואה, כיון שלבנק אין ענין בדירה. ואפילו אם הבנק ימכור את הדירה לגוי אין לזה שום שייכות ללווה כי הלא אין הדבר נעשה ברצונו ועל דעתו.
בשולי הדברים אוסיף שישנם מכשולות רבים בענייני ריבית והיתר עיסקא שאינם ידועים לציבור, ובעוונותינו רבים וטובים נכשלים בהם כל העת, והמדובר הוא באיסורי דאורייתא ממש, כמו תשלום באשראי כאשר המחיר גבוה יותר ממחיר המזומן, או הזמנת מוצר במכירה מוקדמת בהנחה, וכן בלקיחת הלוואות או בכניסה למינוס בבנק כאשר אין ללווה עסק מניב רווחים ועוד ועוד כיו"ב, ואם כבודו מחפש במה לעורר אולי כדאי להתחיל משם.
בברכת התורה.
א’-ה’ – 18:00-20:00 | 13:45-15:00
ו’ וערבי חג – 10:00-11:30
מועדי המבחנים יתפרסמו בהודעה קולית שתישלח ממספר טלפון
בסביבות ר”ח תמוז (למועד אלול) ובסביבות ט”ו בשבט (למועד אדר)
בשל ריבוי הנרשמים איננו מתקשרים לכל אחד באופן אישי,
והאחריות מוטלת על כל נרשם לוודא שהוא מקבל את ההודעה!
כדי שתוכל לכתוב שאלת המשך לתשובה זו
עליך להתחבר או להירשם עם כתובת המייל איתה כתבת את השאלה המקורית.
בשעה טובה יצא לאור הספר “אפיקי מים”
על הלכות טהרה נדה וטבילה
מאת מורינו ראש בית ההוראה
הגאון הרב משה פנירי שליט”א
במהדורה עשירית משוכללת ומפוארת!
כדי שתוכל לכתוב שאלת המשך לתשובה זו
עליך להתחבר או להירשם עם כתובת המייל איתה כתבת את השאלה המקורית
או התחבר באמצעות שם משתמש וסיסמה: