רציתי לקנות מצלמה ואמרו לי שהיא עולה 5000 ש"ח בעשרה תשלומים של 500 ש"ח כל אחד, ואם אני רוצה אותה ביותר תשלומים (350 ש"ח לחודש), היא תעלה לי 5250 ש"ח.
האם יש בזה ריבית?
תודה רבה.
שלום וברכה.
אסור למכור חפץ השווה מאה במאה ועשרים עבור דחיית התשלום, שכיון שמחירו המקורי הוא מאה והתוספת באה רק בעקבות הדחייה בתשלום הויא המתנת המעות. ואיסור זה אינו ריבית קצוצה אלא רק איסור ריבית דרבנן [כיון שזו ריבית דרך מכר].
מכאן לשאלתך, היות והמחיר האמיתי של המצלמה הוא 5000 ש"ח, ורק למי שמעוניין לשלם ביותר תשלומים (=המתנת מעות) המחיר יקר יותר (=קרן + ריבית), אין לרכוש חפץ זה כי אם במזומן או במעט תשלומים במחיר הזול.
יתירה מזו, גם אם המחיר המפורסם בחנות הוא המחיר היקר יותר, למשל מצלמה ב 5,200 ש"ח, והמוכר מודיע לקונה שאם ישלם במזומן במקום תינתן לו הנחה של כך וכך אחוזים למשל, גם בכה"ג אמדינן שהמחיר המקורי הוא הזול יותר, דאל"ה לא היה המוכר מתרצה למוכרו במחיר זה, והמחיר היקר יותר הוא בעבור המתנת המעות.
הפתרון לבעיה הנ"ל הוא רק באופן שבעת כניסתך לחנות תציין באופן מיידי בפני המוכר שבדעתך לרכוש את המוצר בהרבה תשלומים, ואתה רוצה לדעת את המחיר, כך שמראש המוכר יודיעך את המחיר הגבוה בלבד. באופן זה תוכל לרכוש את המוצר במחיר הגבוה.
במידה ולא נהגת בדרך האמורה, וכבר הודיע לך המוכר שאם תשלם ביותר תשלומים המחיר יהיה יקר יותר, אסור לרכוש את המוצר בחנות זו, או לחילופין לרכושו במזומן או במעט תשלומים במחיר הנמוך.
מקורות לדבר תוכל למצוא באורך בס' רבית לאור ההלכה למו"ר שליט"א (פרק טו).
בברכה.
אם אני יודע מראש בוודאות שיש 2 מחירים למצלמה תלוי במחיר וכמות התשלומים כנ"ל, האם מותר לי להתמם ופשוט לומר לו את המחיר תשלומים הנמוך ולשלם לפי זה. או שהרב התכוין רק לאופן כללי שאני לא יודע בוודאות שאז אני יכול לומר איך אני רוצה לשלם?
כמו כן, השאלה כשאני יודע בבירור שאם אבקש ממנו תשלומין קטנים הוא ישנה לי את המחיר ממה שמקובל בד"כ בתשלומים רגילים, האם זה נקרא שיש שתי מחירים או שאני יכול להתמם לחשוב שזה המחיר המקובל מלכתחילה אפילו שאני יודע בוודאות שזה המחיר רק בגלל התשלומים הקטנים??? תודה רבה.
רק כשלא ידוע המחיר עדיין מותר לנהוג בדרך האמורה, דהיינו לומר לחנות מראש שברצונך לרכוש את המוצר בפריסת תשלומים, ושיאמר לך המחיר לפי זה.
אבל אם כבר ידוע לך שבחנות זו ישנו הפרש בין המחיר במזומן/ במעט תשלומים, לבין המחיר בפריסת תשלומים רחבה, אין דרך לקנות בחנות זו בהיתר, אלא במחיר הזול מביניהם בלבד.
ואם ישנו מחיר קבוע למוצר (שער קבוע), אזי אם הוא מוכר אותו במחיר גבוה יותר, כנראה שזה אכן בעקבות פריסת התשלומים (המתנת מעות), ובכה"ג אכן אין לרכוש את המוצר אלא במחיר הזול, וכמבואר בתוס' וברא"ש (פ' איזהו נשך דף סה ע"א).
אבל אם אין למוצר שער קבוע, לא שייך לומר שאתה יודע בברור שהמחיר השתנה בעקבות פריסת התשלומים, ועל כן אתה רשאי לנהוג בדרך האמורה למעלה. והסיבה לזה פשוטה, שהרי הסיבה שמותר למוכר מצידו לקחת ריבית, למרות שהוא ידוע בודאי שהוא מעלה את המחיר בעקבות פריסת התשלומים, היא בגלל שהוא לא מפרש זאת להדיא, ואם כן גם אתה בתור קונה רשאי לקנות במחיר שנקב המוכר כל עוד שלא ידוע לך בבירור שהמחיר יקר יותר רק בגלל המתנת המעות, וכדין טרשא דרב נחמן המבואר בגמ' שם.
ליתר הרחבה בנושא תוכל לעיין בראשונים בב"מ דף סה ע"א, ובאורך בדברי מורינו הרב בס' רבית לאור ההלכה פרק טו.
בברכה.
נבקש להקפיד לשלוח באמצעות טופס זה רק שאלה הנוגעת להבנת התשובה שלמעלה.
במידה וברצונכם לשאול שאלה חדשה,
נא להשתמש בכפתור “שלח שאלה חדשה” שבחלקו העליון של המסך.
א’-ה’ – 18:00-20:00 | 13:45-15:00
ו’ וערבי חג – 10:00-11:30