לרב שליט"א.
אשה שנטמאה מכתם ביום החמישי לאבילותה או אבילות בעלה, האם לדעת הרמ"א יכולה לעשות הפסק טהרה בו ביום, כי לא שמשו מחמת איסור, דומיא דנטמאה בז' נקיים אחר מחזור או כשהמתינו מחמת ספק טומאה והתברר שטהור, או שרק בטומאת נדה אמרינן כן ולא באיסור צדדי שבזה אמרינן לא פלוג כמו לא שמשה בפועל בעלמא.
וכן מה הדין בזה לגבי יו"כ ות"ב להחשיבם כה' ימים. [מי שנטמאה מעד או כתם במוצאי כיפור או ת"ב האם יכולה לספור רק עוד ד' ימים].
ומה הדין בפרשו מסיבה רפואית, או כשלא חשו בטוב ומדעת לא שמשו. וכן באופן שהבעל לא היה בעיר. מה נכנס בתוך ה"לא פלוג" של הרמ"א ומתי יש להקל?
ייש"כ גדול מאד.
שלום וישע רב.
כל שאלותיך מופיעות בספר אפיקי מים עמודים פה-פו (במהדו' השמינית). עיין שם באורך ותו"נ.
אעתיק לך כאן תמצית הדינים למקרה שאין הספר כעת תח"י. וז"ל הרב שם:
ו. פָּרְשׁוּ זֶה מִזֶּה מֵחֲמַת אִסּוּר דְּרַבָּנָן וְשׁוּב רָאֲתָה דָּם גָּמוּר, יֶשְׁנָם בָּזֶה כַּמָּה חִלּוּקִים לְגַבֵּי הַנּוֹהֲגִים כְּהַרַמָ"א, כְּדִלְהַלָּן:
[א] רָאֲתָה כֶּתֶם וּפָרְשׁוּ זֶה מִזֶּה, וּלְאַחַר יוֹם יוֹמַיִם רָאֲתָה דָּם גָּמוּר, מוֹנָה חֲמִשָּׁה יָמִים מִשְּׁעַת מְצִיאַת הַכֶּתֶם, וַאֲפִלּוּ אִם פָּרְשׁוּ מִסָּפֵק עַד שֶׁיִּשְׁאֲלוּ לְחָכָם, הַדִּין כֵּן. פָּרְשׁוּ מִשּׁוּם דַּם בְּתוּלִים וְשׁוּב נִטְמְאָה בְּדַם הַוֶּסֶת, מוֹנָה חֲמִשָּׁה יָמִים מִיּוֹם הַפְּרִישָׁה.
[ב] פָּרְשׁוּ מֵחֲמַת אִסּוּר צְדָדִי, כְּגוֹן שֶׁהַבַּעַל אוֹ הָאִשָּׁה הָיוּ אֲבֵלִים, אוֹ שֶׁנֶּאֱסַר עֲלֵיהֶם הַתַּשְׁמִישׁ מֵחֲמַת צִוּוּי הָרוֹפֵא וְאַחַר כָּךְ רָאֲתָה דָּם גָּמוּר, יֵשׁ אוֹמְרִים שֶׁלֹּא תִּמְנֶה חֲמִשָּׁה יָמִים אֶלָּא מִשְּׁעַת הָרְאִיָּה, וְיֵשׁ מְקִלִּים לִמְנוֹתָם מִשָּׁעָה שֶׁפָּרְשׁוּ מִתַּשְׁמִישׁ, וְיֵשׁ שֶׁפָּסְקוּ לְהָקֵל בְּפָרְשׁוּ מֵחֲמַת אֲבֵלוּת וּלְהַחְמִיר בְּפָרְשׁוּ מֵחֲמַת צִוּוּי הָרוֹפֵא, וְכֵן עִקָּר.
[ג] פָּרְשָׁה מִבַּעְלָהּ בְּעוֹנַת הַוֶּסֶת שֶׁחָל בַּלַּיְלָה, כָּךְ שֶׁפָּרְשָׁה מִמֶּנּוּ מִשְּׁקִיעַת הַחַמָּה וְרָאֲתָה בַּלַּיְלָה, יֵשׁ מְקִלִּים לִמְנוֹת חֲמִשָּׁה יָמִים מֵהַיּוֹם שֶׁלְּפָנָיו, וְהוּא הַדִּין בְּחָל עוֹנַת וִסְתָּהּ בַּיּוֹם וּפָרְשׁוּ מֵהַבֹּקֶר וְרָאֲתָה מִיָּד בִּתְחִלַּת הַלַּיְלָה שֶׁלְּאַחֲרָיו, וְכָל שֶׁכֵּן אִם פָּרְשׁוּ מִתְּחִלַּת הַלַּיְלָה הַקּוֹדֵם.
ושם בהערה ט:
ראתה דם בתחלת ליל מוצאי יום כיפור ותשעה באב - יש מקילין למנות חמשה ימים מיום התענית, כיון שהיו אסורים בתשמיש (שו"ת אג"מ הנ"ל הערה ז, אבני שהם עמ' תתח). וכעת בא מעשה לידינו באשה (מבנות ספרד הנוהגת להמתין חמשה ימים קודם ספירת ז' נקיים), שמצאה דם בבדיקת עד ביום כיפור גופיה, ונראה שגם בכה"ג תמנה חמשה ימים מערב הצום כיון שהיו אסורים בתשמיש בבין השמשות, ולכן הורינו להקל בזה (ונראה שגם בראתה דם בתשעה באב, הדין כן, היות ובין השמשות שלו אסור כיום כיפור, כמבואר בשו"ע או"ח סי' תקנג ס"ב, אך בראתה ביום כיפור יש להקל ביתר שאת כיון שאסורה כמה רגעים קודם השקיעה בשל תוספת יום הכיפורים).
בברכה.
נבקש להקפיד לשלוח באמצעות טופס זה רק שאלה הנוגעת להבנת התשובה שלמעלה.
במידה וברצונכם לשאול שאלה חדשה,
נא להשתמש בכפתור “שלח שאלה חדשה” שבחלקו העליון של המסך.
א’-ה’ – 18:00-20:00 | 13:45-15:00
ו’ וערבי חג – 10:00-11:30