Template is not defined.

שאל את הרב

שלח שאלה לרבני בית ההוראה

ממתי ניתן לבצע הפסק טהרה
הרב ניסים פנירי שליט"א
65 צפיות

שאלה:

שלום, אני כלה טרייה, ולא מובן לי הנושא לגמרי, לכן אשמח מאד אם הרב יענה ויסביר כמה שיותר בפירוט.

האם העד של הפסק הטהרה צריך לצאת לבן לגמרי ולא אמורים אח"כ לראות כלל כתמים, או שיכול להיות שהוא יוצא עם כתם קטן והכתם הזה טהור (על פי שאלת רב כמובן)?

השאלה נובעת מכך שאני מנסה כמה פעמים לעשות הפסק, זה לא יוצא נקי לגמרי (כמו שיוצא החל מהיום השלישי בערך של שבעת הנקיים - שיש הפרשה לבנה לגמרי), אבל כשלקחנו לרב את העד אמר שהמראה טהור.

אם כך, האם כבר מהיום החמישי אפשר לעשות את ההפסק ולבדוק עם רב אם זה טהור? ולמה קיימים הכתמים הללו רק בימים הראשונים, האם זה לא נחשב המשך של הווסת ? מצד שני אם נחכה שיצא לבן לגמרי זה יכול לקחת גם 8-9 ימים מתחילת הווסת.

אודה מאד לתשובה והבהרה של הנושא. תודה רבה.

תשובה:

מאת הרב ניסים פנירי שליט"א

שלום רב.

שאלתך חשובה מאד, ולצערנו גם נשים הנשואות כבר כמה וכמה שנים אינן תמיד יודעות את התשובה המדויקת לשאלה זו, ומאריכות לחנם את ימי הטומאה, אשר על כן אשתדל להרחיב את היריעה בנושא ואקווה שהדברים יובנו היטב.

למעשה, ישנה הגבלה אחת בלבד על הזמן המינימלי אותו יש להמתין בין תחילת הווסת לזמן בו מנסים לבצע הפסק טהרה, הגבלה זו מוזכרת בשולחן ערוך (סימן קצו סעיף יא), ומהותה בעצם היא שצריך שתהיה הרחקה של מספר ימים בין הפעם הקודמת בה היו ביניהם יחסי אישות לתחילת ספירת השבעה נקיים:

לדעת מרן השלחן ערוך יש להמתין ארבעה ימים עד לתחילת השבעה נקיים, דהיינו אם בני זוג קיימו יחסי אישות בליל שני בשבוע למשל ומיד לאחר מכן האשה ראתה דם הוסת, הרי שתוכל לפסוק בטהרה ביום חמישי לפני השקיעה, ויום שישי ייחשב כיום הראשון לנקיים.

לדעת הרמ"א שכמותו נוהגים בני אשכנז וגם מקצת מבני עדות המזרח, יש להמתין חמשה ימים, כך שבדוגמא הנ"ל האשה תוכל לפסוק בטהרה בערב שבת, ובשבת בבוקר תבצע את בדיקת היום הראשון לנקיים.

חומרא נוספת שמחמיר הרמ"א היא, שאפילו אם בני הזוג לא קיימו יחסים כלל עליהם להמתין חמשה ימים בכל מקרה.

לסיכום: לדעת השו"ע יש להמתין ארבעה ימים מעת התשמיש האחרון, ולדעת הרמ"א יש להמתין חמשה ימים מתחילת הווסת.

לאחר המתנה זו ניתן בעיקרון לבצע את בדיקת ההפסק מיד. אמנם כל זאת בתנאי שאכן פסק עיקר הדימום, כי אחרת אין כל כך טעם לבצע הפסק כי מן הסתם הוא יהיה טמא. יש להדגיש שאין איסור לנסות, אבל לא תמיד יש טעם בדבר, כי ריבוי הבדיקות לחינם עלול לגרום לפציעה וליובש באותו מקום.

מצד שני כמובן שאין צורך להמתין עד שהעד ייצא לבן ונקי לגמרי, היות ולאשה ישנן הרבה הפרשות במהלך כל החודש, למשל בגוונים לבן צהוב ירוק וכדו', והפרשות אלו הינם טהורות כי התורה לא אסרה כי אם דם ולא שאר הפרשות.

לגבי צבע חום, מכיון שיש לו הרבה גוונים ותתי גוונים, כי הרי לא דומה גוון חום של נס קפה עם חלב שהוא חום בהיר ודהוי, לגוון "חום אדמה" או מה שנקרא "דובדבן", שזהו חום הנוטה לאדום ולפעמים יש להחמיר בו. לכן במראה שנמצאו בו גוונים כאלו ודומים להם יש להראותו לרב.

לגבי שאלתך מדוע הכתמים הללו קיימים רק בימים הראשונים, הסיבה היא בגלל שדם הווסת אינו יוצא כמו קילוח של מי ברז שבבת אחת זורמים ובבת אחת מפסיקים, אלא מתחיל בהכתמות קלות שמתגברות בד"כ במהלך יממה או יותר, ולאחר מכן מתחיל דם הווסת עצמו עד שעיקר הקילוח פוסק, ושוב ישנם שאריות שאינם בהכרח דם למשך עוד כיממה. בקו התפר בין ימי הטהרה לימי הטומאה בין קודם הווסת ובין לאחריה, לכל אשה ישנן הפרשות שלפעמים הינן טהורות ולפעמים טמאות, וחשוב להראותם לרב כדי ללמוד ולדעת.

למעשה, לזוג צעיר וטרי ההמלצה היא להביא את כל המראות לרב לפחות במשך החודשים הראשונים לנישואין כדי לתרגל את הנושא וללמוד אותו בצורה מקצועית. לאחר מספר פעמים כבר תבינו ותדעו לבד אלו מראות צריך להביא ואלו מראות לא. ברור אמנם שישנם חילוקי דעות בין הרבנים שישנם המחמירים יותר וישנם המקילים יותר, ולאו דוקא בשל השקפת עולם אלא בשל התמחותם הרבה ומדת מיומנותם גם במישור הרפואי. כאן באתר תוכלו למצוא רב מוסמך מטעמנו באזור מגוריכם.

לסיום אוכל להמליץ לקבוע לימוד משותף יחד עם הבעל בספר "אפיקי מים" הלכות טהרה מאת מורינו ראש בית ההוראה שליט"א, אשר מקיף ביסודיות את נושא שאלתך ועשוי לעזור למנוע מצבים בהם האשה עלולה להאסר בגלל התנהלות חובבנית, כמו בבדיקת רופאה או בגלל שבדקה בדיקה פנימית שלא לצורך ונמצא מראה הנוטה לאדמימות על גבי עד הבדיקה, ומפרט את בעיות החציצה השונות הנוגעות לענייני איפור וקוסמטיקה ורפואת שינים, ועוד ועוד. ניתן לרוכשו כאן באתר במשלוח חינם לנקודות הפצה רבות ברחבי הארץ.

מקווה שהתשובה הובנה היטב ותסייע לכם בשמירת מצוות הטהרה על הצד היותר טוב.

בית הוראה ‘אפיקי מים’ בראשות הגאון הגדול הרב משה פנירי שליט”א
נוסד בשנת תשס”ז בשכונת רמות בירושלים.
כיום משיבים מטעם בית ההוראה למעלה מ 300 רבנים, בכ -100 ערים ברחבי הארץ והעולם

Ⓒ 2019 - All Rights Are Reserved

הטופס נשלח בהצלחה!

מועדי המבחנים יתפרסמו בהודעה קולית שתישלח ממספר טלפון

02-966-7032

בסביבות ר”ח תמוז (למועד אלול) ובסביבות ט”ו בשבט (למועד אדר)

שימו לב:

בשל ריבוי הנרשמים איננו מתקשרים לכל אחד באופן אישי,
והאחריות מוטלת על כל נרשם לוודא שהוא מקבל את ההודעה!

כדי לשלוח שאלת המשך עליך להיות מחובר לאתר

כדי שתוכל לכתוב שאלת המשך לתשובה זו
עליך להתחבר או להירשם עם כתובת המייל איתה כתבת את השאלה המקורית.

זכור אותי

ספר אפיקי מים הלכות טהרה מהדורה עשירית!

בשעה טובה יצא לאור הספר “אפיקי מים”

על הלכות טהרה נדה וטבילה

מאת מורינו ראש בית ההוראה

הגאון הרב משה פנירי שליט”א

במהדורה עשירית משוכללת ומפוארת!

כדי לשלוח שאלת המשך עליך להיות מחובר לאתר

כדי שתוכל לכתוב שאלת המשך לתשובה זו
עליך להתחבר או להירשם עם כתובת המייל איתה כתבת את השאלה המקורית

או התחבר באמצעות שם משתמש וסיסמה:

זכור אותי
Verified by MonsterInsights