לרה"ג שליט"א
ראובן פנה לשמעון בבקשת הלואה. כיון שלשמעון לא היה כסף נזיל, ביקש ממנו ראובן אם יוכל להלוות לו צ'ק דחוי ושמעון נאות, אלא שלאחר שכתב שמעון את הצ'ק ביקש ראובן משמעון שאם יוכל לעשות לו טובה לפרוט את הצ'ק הדחוי בציינג' ולתת לראובן את הכסף שהתקבל בהפחתת העמלה, וכמובן ראובן ידאג לפדות את הצ'ק במועד מהציינג' ועלות העמלה תהיה על ראובן.
האם עברו הם על איסור רבית משום שבסופו של יום המזומן שהתקבל מידיו של שמעון לראובן היה פחות מהסכום שראובן שילם לציינג' כדי לפדות את הצ'ק של שמעון, ומאידך גיסא האם נכון לומר שכל העמלה היא על חשבון ראובן שרצה את המזומן ומה ששמעון פרט את הצ'ק הוא רק עבור ראובן כמעשה בעלמא (ובמקרה הוא גם המלוה) ונחשב שבאמת הלוה לו את כל הכסף וממילא אין כאן ריבית. וכמו ששמעון נסע במונית על חשבון ראובן כדי להביא לו את הכסף.
ייש"כ גדול ותזכו למצוות.
שלום רב.
הואיל ונקטינן שצ'ק היינו הוראה לבנק למסור הסכום הנקוב בו למי שהצ'ק נרשם לפקודתו, נמצא שהמלוה הגם שפורט הצ'ק בשליחות הלוה, אין לזה תורת שליחות, כי אין לצ'ק שום ערך, והמלוה הוא זה שלוה סך תשעים ומפקיד צ'ק שהסכום הנקוב בו הוא מאה, וה"ז ר"ק גם לדעה שמותר למכור שט"ח בפחות משוויו, ואח"כ חוזר ומלוה לחבירו תשעים ע"מ לקבל מאה, וגם זו ר"ק.
ואין מוצא לזה אלא באופן שהמלוה והלוה שניהם אנשי עסקים, ויחתום המלוה לחברו על שטר עיסקא בינו לבין בעל הצ'יינג, ובינו לבין חבירו.
נבקש להקפיד לשלוח באמצעות טופס זה רק שאלה הנוגעת להבנת התשובה שלמעלה.
במידה וברצונכם לשאול שאלה חדשה,
נא להשתמש בכפתור “שלח שאלה חדשה” שבחלקו העליון של המסך.
א’-ה’ – 18:00-20:00 | 13:45-15:00
ו’ וערבי חג – 10:00-11:30
מידי שנה, זה למעלה מ 17 שנה, מפעיל בית ההוראה מוקד שאלות מיוחד לקראת צום כיפור. במוקד משתתפים כעשרים רבנים ורופאים שישמחו להעניק תשובה מקצועית ומוסמכת לכל שואל
שעות פעילות המוקד לשנת תשפ"ה:
יום חמישי ח' תשרי בין השעות 17:30-21:00 בערב
באפשרותכם לקבל שיחה חוזרת ממוקד השאלות בשעות פעילות המוקד