שלום וברכה, ברצוני לשאול שתי שאלות:
א. מצאה דם על עד בבדיקה, ממתי יכולה לעשות הפסק טהרה?
ב. אם ראתה אח"כ ראיה, לפי מה מחשבנים את ימי הפרישה של חודש בינונית והפלגה, לפי הבדיקה שאז באמת יצא הדם, או לפי מה שראתה אח"כ שיצא?
יישר כח גדול.
שלום רב.
א. דין זה שנוי במחלוקת השו"ע והרמ"א ומחולק לשני עניינים:
למעשה מנהג בני התורה הספרדים האידנא להחמיר בשתי המחלוקות הללו, ובפרט למי שכבר התרגל לנהוג כן, ועל כן אף בבדיקת עד שמצאה עליו דם, כיון שנאסרת וצריכה טבילה וחשיב ספק דאורייתא של הרגשה, עליה להמתין חמשה ימים מאותה שעה ורק אז לפסוק ולמנות ז"נ.
[ישנם מבני ספרד שנקטו בזה כדעת מרן השו"ע, וכפי שהורה מרן הגרע"י זצ"ל, ולמי שנהג כן הרי שעליה להמתין רק ד' ימים, וגם זה מעת התשמיש האחרון ולא משעת ראיית הדם ע"ג העד].
ב. שאלה זו הינה מהחמורות בהלכות וסתות ויש בה חילוקי דעות רבים בפוסקים. ישנם הנוקטים לילך אחר שעת מציאת הדם ובפרט אם היה בסמיכות לשעת ראיית הדם בשפע [כגון שמצאה הדם בבדיקה שקודם השקיעה, ולאחר מכן בתחילת שעות הערב התחיל השפע, שעליה להחשיב ראייה זו כראייה בעונת יום ולא בעונת לילה], וישנם הנוקטים לילך אחר הראייה בשפע שהיא עיקר הוסת, וישנם שנקטו להחמיר ולפרוש משני הראיות הללו.
למעשה כל שהבדיקה לא הייתה בעומק וגם גוון המראה אינו חד משמעי לטומאה, אנו מורים בד"כ למנות ימי הפרישה משעת ראיית הדם בשפע ולא משעת מציאת הדם ע"ג העד. אמנם במקרה בו בדקה בעומק ומצאה דם גמור, יש להתיישב בדבר, ושאלות כאלו יש לשאול רב באופן אישי.
בברכת התורה.
א’-ה’ – 18:00-20:00 | 13:45-15:00
ו’ וערבי חג – 10:00-11:30
מועדי המבחנים יתפרסמו בהודעה קולית שתישלח ממספר טלפון
בסביבות ר”ח תמוז (למועד אלול) ובסביבות ט”ו בשבט (למועד אדר)
בשל ריבוי הנרשמים איננו מתקשרים לכל אחד באופן אישי,
והאחריות מוטלת על כל נרשם לוודא שהוא מקבל את ההודעה!
כדי שתוכל לכתוב שאלת המשך לתשובה זו
עליך להתחבר או להירשם עם כתובת המייל איתה כתבת את השאלה המקורית.
בשעה טובה יצא לאור הספר “אפיקי מים”
על הלכות טהרה נדה וטבילה
מאת מורינו ראש בית ההוראה
הגאון הרב משה פנירי שליט”א
במהדורה עשירית משוכללת ומפוארת!
כדי שתוכל לכתוב שאלת המשך לתשובה זו
עליך להתחבר או להירשם עם כתובת המייל איתה כתבת את השאלה המקורית
או התחבר באמצעות שם משתמש וסיסמה: