מניעת הריון לזוג שקיימו פריה ורביה

שלח שאלה לרבני בית ההוראה

מניעת הריון לזוג שקיימו פריה ורביה
הגאון הרב משה פנירי שליט"א
8 צפיות

שאלה:

שלום רב.

לבעלי ולי ב"ה יש חמישה ילדים, שני בנים ושלוש בנות. אחרי לידת הבת החמישית, לפני 8 שנים, שמתי התקן בלי לשאול רב, יש לי פחד כיוון שלפני שהתחתנו רציתי למנוע בשנה הראשונה כי חששתי שיהיה לי קשה השילוב של חיי נישואים והריון ולידה ביחד. הרב ממנו ביקשנו היתר למנוע לא נתן, ואכן הריתי שבועיים לאחר החתונה וחוויתי את השנה הראשונה והלידה כקשות מאוד, יש דברים שאני עד היום נזכרת בהם בדמעות.

כמו כן אנחנו נשואים 18 שנים ובשנים שהילדים היו קטנים היו לנו הרבה בעיות בשלום בית, אפשר לומר שגידלתי את הילדים לגמרי לבד גם בתקופות של לפני לידה ואחרי לידה, אני קמתי בלילה ובבוקר, טיפלתי ועשיתי הכל הכל לבד ותוך כדי זה התמודדתי גם עם הקשיים בינינו שהיו ממש לא פשוטים, ופשוט - איך אומרים - הותשתי. היה לא קל בכלל, ורק בזמן האחרון כשהילדים קצת גדלו אני קצת נושמת וגם הקשיים בשלום בית קצת הסתדרו.

אני מרגישה שאני לא מסוגלת לא רוצה ולא יכולה להעלות על דעתי!!!! הריון נוסף ופוחדת שלא יתנו לי היתר למנוע, כמו הרב ששאלנו בתחילת הנישואים ולא נתן, ולכן מעדיפה לא לבקש לכתחילה. אני מרגישה שלהביא עוד ילד כשאני במצב כזה יהיה פשוט עוול גם לתינוק וגם לי - אני לא האמא שהייתי, ואין לי כוחות לתת לילד את מה שהוא צריך כגון הקשבה סבלנות וטיפול כמו שילד צריך, ואני פשוט אחזור לדיכאון שהייתי בו, זה ברור לי.

בעיה נוספת - עם ההתקן עצמו, הוא גורם לכתמים ואנחנו צריכים פעם בחודשיים-שלושה לקחת את העדים לרב, ולפעמים בעלי מרגיש שהרב מטהר אבל לא לכתחילה. (כשאני בלי התקן אין לי בכלל כתמים, אבל למעשה גם כאן דעותינו חלוקות. אני יודעת מחברות ואחיות שלי שהן צריכות לבקש מרב לבדוק את העדים שלהן לעתים מאוד קרובות, הרבה יותר קרובות ממה שאני צריכה לבקש אפילו עם ההתקן, אבל בגלל שבדרך כלל אין לי בכלל כתמים בעלי לא רגיל לזה וזה נראה לו הרבה, זו דעתי).

ההתקן שיש לי לא הורמונלי, לא מומלץ שאקח גלולות או כל אמצעי הורמונלי אחר כיוון שיש חשש שהורמונים גורמים למחלות קשות ואמא שלי נפטרה מסרטן השד בגיל צעיר מאוד, 46, ואני היום בת 40, ולכן אני נמצאת בקבוצת סיכון. כמו"כ אני נקלטת בקלות רבה וחוששת להשתמש באמצעי מניעה אחרים כמו נר או שיטת המודעות לפוריות, שאינם מונעים במאה אחוז.

בעלי פוחד מאוד שכל פעם שאנחנו ביחד מדובר בעבירה ולכן מאוד מבקש שאבקש היתר למנוע ואני - כאמור - פוחדת. הוא אפילו הציע שאני אסיר את ההתקן ולא נקיים יחסי אישות, ואני מודה שממש נעלבתי.

איך נכון לי לנהוג במצב הזה? האם אני חייבת לבקש היתר למנוע גם לאחר שיש לנו גם בנים וגם בנות וקיימנו את מצוות פרו ורבו?

תשובה:

מאת הגאון הרב משה פנירי שליט"א

לכבוד השואלים הנכבדים.

אכן לפני כחמש עשרה שנה לא היה מקובל לתת היתר מניעה מיד עם הנישואין, אך לאחר שנולדו לכם ילדים
הייתם צריכים לבקש היתר אלא ששערתם שהרב לא יתן, והייתם צריכים לפנות לרב בעל נסיון ולב יהודי חם המבין לרוחכם.

מה שמנעתם בלא היתר, לא עשיתם איסור כי הנשים פטורות מפריה ורביה, וכאן הבעל קיים פריה ורביה ואף מצות "ולערב אל תנח ידך", וכעת שהנכם בני ארבעים אין זה הזמן להרות ויש לכם היתר להשתמש במניעה עד שהאשה תפסיק לראות דם הוסת.

לגבי המראות, נא לפנות לרבנים שלנו ברחבי הארץ המשתדלים להקל במדת האפשר, ואין צורך להרגיש שהרב מתיר בדוחק.

יש לציין שההתקן יעיל למשך כחמש עד שש שנים ולאחר מכן יש להניח התקן חדש.

נבקש להקפיד לשלוח באמצעות טופס זה רק שאלה הנוגעת להבנת התשובה שלמעלה.

במידה וברצונכם לשאול שאלה חדשה,
נא להשתמש בכפתור “שלח שאלה חדשה” שבחלקו העליון של המסך.

שלח שאלת בירור על תשובה זו

שם מלא: (חובה)
כתובת דוא"ל: (חובה)
תוכן השאלה: (חובה)
כדי שהשאלה תיענה יש להקפיד על ניסוח ברור ושפה נקייה!

בית הוראה ‘אפיקי מים’ בראשות הגאון הגדול הרב משה פנירי שליט”א
נוסד בשנת תשס”ז בשכונת רמות בירושלים.
כיום משיבים מטעם בית ההוראה למעלה מ 300 רבנים, בכ -100 ערים ברחבי הארץ והעולם

Ⓒ 2019 - All Rights Are Reserved