שלום וברכה
אנו נשואים למעלה מ 10 שנים בלהע"ר, והיינו בטוחים שאסור לטבול עם איפור.
פתחתי שו"ע סימן קצ"ח סעי' י"ז כתוב בפירוש שמותר לכתחילה ואין אף אחד שמערער על כך. אם כן, למה ומדוע עושים את כל העסק של האיפור בשבת? שנשים תטבולנה עם איפור ונגמר כל הסיפור...
נשים דוחות טבילות בשבת כשזה מורכב לא להיות מאופרת וכו' ועוד כל מיני שיקולים - שלדעתי האיסור לדחות טבילה בזמנה יותר חמור מטבילה באיפור שזה לכתחילה. למי בער ומה העניין שעשו את זה כאיסור?
תודה רבה.
שלום רב.
ראשית כל הינך צודק שראוי שלא לדחות טבילה בגלל שום סיבה, בודאי לא מחמת הבושה.
עם זאת, לגבי טבילה עם איפור ישנם שתי חששות עיקריים:
1. רוב תכשירי האיפור השונים מוגדרים כ"צבעים שיש בהם ממש", ומשכך אנו מחמירים בהם כי יש מפרשים שמה שהתיר השו"ע היינו דווקא בצבעים שאין בהם ממש.
2. גם אם נסמוך על הפוסקים שמתירים לטבול גם עם צבע שיש בו ממש כל שנעשה לנוי, כבר כתב הרמ"א (סי' קצח ס"א) שלכתחילה לא תטבול גם בדברים שאינם חוצצים גזירה אטו דברים החוצצים, וכך דרכנו להורות אם לא במקום צורך גדול או במקום בושה וכדו'.
3. בנוסף ישנה בעיה אחרת, והיא שהרבה מתכשירי האיפור הזולים נמרחים בעקבות מגע עם מים, בעיקר ה"רימל" ששמים בעיניים, וכן סוגים שונים של מייק אפ. בשל כך, גם אם האשה חפצה בקיום האיפור קודם הטבילה, קיים חשש שתוך כדי הטבילה האיפור יימרח וממילא ייחשב כחציצה.
למעשה, במקרים בהם מדובר באשה מתחזקת או באנשים שדרגתם הרוחנית מצריכה זאת, יש לצדד להתיר לאשה לטבול עם איפור עמיד, בתנאי שאכן תוודא עוד קודם שבת שהאיפור שלה לא נמרח ולא מתקלקל בעקבות מגע עם מים בדרגת חום שווה למי המקוה. אך לנשות אברכים אין דרכנו להקל, כמו שהן מחמירות בדברים רבים שמותרים מעיקר הדין.
בברכה.
נבקש להקפיד לשלוח באמצעות טופס זה רק שאלה הנוגעת להבנת התשובה שלמעלה.
במידה וברצונכם לשאול שאלה חדשה,
נא להשתמש בכפתור “שלח שאלה חדשה” שבחלקו העליון של המסך.
א’-ה’ – 18:00-20:00 | 13:45-15:00
ו’ וערבי חג – 10:00-11:30