למה לא עושים ההפסק טהרה סמוך לווסת

שלח שאלה לרבני בית ההוראה

למה לא עושים ההפסק טהרה סמוך לווסת
הרב ניסים פנירי שליט"א
202 צפיות

שאלה:

שלום וברכה.

הרב רגיל להורות שגם אם יודעים שהטבילה תידחה אפילו באופן ודאי כגון בתשעה באב, מ"מ לא ידחו את ההפסק טהרה אף שהליל טבילה ידחה, מכיון שלא ניתן לדעת מה ילד יום, ואם מחר תצליח לעשות הפס"ט, ומרגע שתוכל תעשה.

ושאילתי, למה לא מורים לכל אשה לעשות הפס"ט מיד בגמר הראיה, ולהמתין ד' או ה' ימים ולהתחיל לספור ז"נ, כי שמא בעוד ה' ימים לא תצליח להפסיק בטהרה, ועכשיו מיהא אין בעיה כי כל ההמתנה היא רק משום הז"נ שמא תפלוט בהם. ומה הדין בזה באמת אף בדיעבד באשה שהפסיקה בטהרה ואז המתינה הימים ועוד ז"נ.

או להורות לכתחילה לאשה בהריון או עם פצעים שכדי לא להקשות על המקום הרגיש תעשה הפס"ט אחרי סיום הדם, ואחרי ימי ההמתנה תחל לספור ז"נ ותעשה בדיקת ראשון, ואינו סמוך להפסק כלל.

וכמו"כ האם ניתן לקיים הפס"ט ביום אחד ולמחרת את המוך דחוק, כדי לא להכביד על המקום הרגיש.

תודה רבה וייש"כ עצום.

תשובה:

מאת הרב ניסים פנירי שליט"א

שלום רב.

אנסה להשיב על כל שאלותיו של כת"ר בתשובה אחת.

מבחינה הלכתית, אין מניעה לעשות הפסק טהרה מיד לאחר סיום הראיה ואז להמתין עם בדיקות השבעה נקיים עד שיעברו ו' עונות.

הסיבה שאיננו מורים לכל אשה לעשות כן היא:

1. מכיון שנדיר מאד שאשה מסיימת את הווסת תוך פחות מו' עונות, כך שאין נפקא מינה בזה למעשה. [ובאשה שיושבת על כתם הרי בלא"ה פעמים רבות מורים לה לשטוף עצמה היטב ולפסוק בו ביום], וגם אם יארע כן הרי שלדעת החוות דעת הו"ל כפוסקת בראשון לראייתה שבדיקה בסמוך לשקיעת החמה מעכבות בה, כך שבמדה ותשכח מלהניח מוך או אשה הסובלת מפצעים שאיננו מעונים שתניחנו כדי שלא להזדקק לדיני תליה במכה, עדיף להורות לה לפסוק בסמוך לשבעה נקיים.

2. ומלבד זאת בודאי שיש לחוש לבלבול רב אצל הנשים אם נורה להם לפסוק היום ואז להמתין כך וכך ימים ולהתחיל למנות אז השבעה נקיים, יצא מזה מכשולות רבים.

3. מכיון שלא שכיח שאשה תצליח לפסוק בטהרה היום ולא תצליח לאחר יום או יומיים, כי אם יהיה לה דם בלאו הכי תטמא עצמה בבדיקת השבעה נקיים [ואינו דומה למה שכתב הרב שעדיף לפסוק מוקדם ולדחות הטבילה, משום ששם כוונת הרב לצרף מקרים בהם תשכח לבדוק בשביעי וכדו'].

לגבי שאלתך אודות המוך דחוק, הנה באשה שיש לה בעיות של פצעים וכדו', בלאו הכי מנהגנו להורות לה להימנע מהנחת מוך דחוק עד אשר יחלימו פצעיה.

בברכת התורה.

נבקש להקפיד לשלוח באמצעות טופס זה רק שאלה הנוגעת להבנת התשובה שלמעלה.

במידה וברצונכם לשאול שאלה חדשה,
נא להשתמש בכפתור “שלח שאלה חדשה” שבחלקו העליון של המסך.

שלח שאלת בירור על תשובה זו

שם מלא: (חובה)
כתובת דוא"ל: (חובה)
תוכן השאלה: (חובה)
כדי שהשאלה תיענה יש להקפיד על ניסוח ברור ושפה נקייה!

בית הוראה ‘אפיקי מים’ בראשות הגאון הגדול הרב משה פנירי שליט”א
נוסד בשנת תשס”ז בשכונת רמות בירושלים.
כיום משיבים מטעם בית ההוראה למעלה מ 300 רבנים, בכ -100 ערים ברחבי הארץ והעולם

Ⓒ 2019 - All Rights Are Reserved