שלח שאלה לרבני בית ההוראה

הקפדה לעניין חציצה
הרב ניסים פנירי שליט"א
738 צפיות

שאלה:

שלום כבוד הרב, אני כלה צעירה, נשואה כמה חודשים, ורציתי לשאול, מהי ההגדרה של "מקפידה" לעניין חציצה. לגבי שיערות הידיים והרגליים. כמו"כ, אציין, שבביתנו נוהגים לפי ה"אור לציון". תודה רבה, ויישר כח.

תשובה:

מאת הרב ניסים פנירי שליט"א

שלום רב.

ברמת העיקרון חשוב לזכור ששער מהווה חלק בלתי נפרד מהגוף, ועל כן גם כשאנו מחמירים במקרים מסויימים להחשיבו כחציצה, אינו בדרגת חומרא של כתם טיפקס שנשפך על הגוף למשל, אלא בדרגת חומרא שונה, המהווה נפק"מ בד"כ לענין דיעבד.

כעת, לגבי שאלתך מה נחשב חציצה ומה לא, קשה מאד לתת בזה קווים ברורים, אבל ישנו דבר ברור לגבי שער הערווה ושער בית השחי, שמנהג בנות ספרד מקדמת דנא להסירו לגמרי בסם או בתער קודם הטבילה, ויש להחזיק במנהג קדוש זה, לא רק מצד הקפידא להסירו אלא מצד שבאזורים אלו הזיעה מרובה והשער עבה, וקשה מאד לנקותו בצורה טובה.

לגבי שער שע"ג היד או הרגל, הרי שאם השער ארוך וכהה ברמה שהוא כבר ניכר, והאשה מתגנה לצאת בו כך, בודאי שיש להסירו קודם הטבילה. אך אם מדובר בשערות קצרות ובהירות ודרכה של אותה אשה היא לא להסירו בד"כ, אזי אין חיוב מן הדין להסירו.

ובכל מקרה אין לקבוע תור לשעווה וכדו' ליום או יומיים שלושה לאחר הטבילה, אלא להתאמץ לעשות זאת קודם הטבילה, כי במה שהאשה קובעת תור להסיר את השער היא מוכיחה שאין דעתה נוחה בו, וא"כ עליה להסירו קודם הטבילה.

בכל האמור לעיל אין הבדלי גישה בין רבינו האור לציון לבין שאר פוסקי ספרד בדור האחרון ולדעת כולם יש לשמר את המנהג של הסרת שער בית הערוה.

[בהזדמנות זו נמליץ להעיף מבט על הקונטרס החדש שיצא לרגל יום ההילולא של חכם בן ציון זצ"ל, ובו עובדות והנהגות מרתקות מאת רבינו האור לציון].

בברכה.

נבקש להקפיד לשלוח באמצעות טופס זה רק שאלה הנוגעת להבנת התשובה שלמעלה.

במידה וברצונכם לשאול שאלה חדשה,
נא להשתמש בכפתור “שלח שאלה חדשה” שבחלקו העליון של המסך.

שלח שאלת בירור על תשובה זו

שם מלא: (חובה)
כתובת דוא"ל: (חובה)
תוכן השאלה: (חובה)
כדי שהשאלה תיענה יש להקפיד על ניסוח ברור ושפה נקייה!

בית הוראה ‘אפיקי מים’ בראשות הגאון הגדול הרב משה פנירי שליט”א
נוסד בשנת תשס”ז בשכונת רמות בירושלים.
כיום משיבים מטעם בית ההוראה למעלה מ 300 רבנים, בכ -100 ערים ברחבי הארץ והעולם

Ⓒ 2019 - All Rights Are Reserved

שאל את הרב - לפי נושא 2
שאל את הרב - לפי רב משיב

מוקד השאלות לקראת צום כיפור​

כמידי שנה יפעל מוקד מיוחד למענה לשאלות הציבור בענייני הצום בשיתוף קופת חולים כללית

ביום שלישי ח' תשרי (30.9) בין השעות 17:30-21:00

בטלפון 02-571-2010 שלוחה 1

השיעור היומי אצלך במייל!

מעוניין לקבל קטעים קצרים ומחזקים בהלכה ובהשקפה? מלא את הטופס למטה והצטרף לאלפי המנויים!

תרומה באמצעות נציג טלפוני

על מנת לבצע תרומה טלפונית

יש לחייג למשרד בטלפון 02-571-2010 שלוחה 0

לחילופין תוכלו להשאיר את מספר הטלפון שלכם בטופס שלמטה

ואנו נחזור אליכם בהקדם!

תרומה בהוראת קבע בנקאית

על מנת לבצע תרומה בהוראת קבע בנקאית, יש לבצע את שני השלבים הבאים:

הקמת הרשאה לחיוב חשבון

במידה ויש לכם גישה לאתר האינטרנט או האפליקציה של הבנק בו מתנהל חשבונכם,
יש להיכנס לחשבון ולחפש אחר האפשרות “הקמת הרשאה לחיוב חשבון” (פעולה זו נמצאת בדרך כלל בלשונית “עובר ושב”).

בעת הקמת ההרשאה תתבקשו להזין קוד מוסד. קוד המוסד של בית ההוראה הינו: 29282.

אין צורך להגביל את ההרשאה לזמן או לסכום, כי זה נעשה כבר מהצד שלנו.

במידה ואין לכם גישה לאתר הבנק, ניתן לבצע פעולה זו גם באמצעות חיוג למוקד השירות של הבנק שלכם, או באמצעות גישה פיזית לסניף שלכם.

תרומה בהעברה בנקאית

שירות העברה בקליק מאפשר לכם לבצע העברה מיידית באמצעות ממשק חשבון הבנק שלכם.

הפרטים שתזינו בעת התשלום הם אלו שיופיעו ע”ג הקבלה.

  • שם: אפיקי מים נפשי תערוג
  • בנק: מרכנתיל (17)
  • סניף: 742 (רמות)
  • חשבון: 79131

כדי שנדע למי להוציא קבלה, מלאו את הפרטים הבאים:

הודעה על קטגוריה שחסרה ברשימה

עריכת שטר היתר עיסקא לפרטיים/ לעסקים

עמודים לדוגמא מתוך הספר