שלום לכבוד הרב שליט"א.
המציאות מוכיחה כיום שרוב החתנים והכלות עושים חדר יחוד. השאלה שלי האם כשעושים חדר יחוד פתוח באופן שהצלם נכנס וכו', הכלה מתחייבת בכיסוי ראש כדין נשואה?
שלום רב.
לדעתנו אין מניעה הלכתית להתייחד לאחר החופה, כל עוד שמקפידים לקיים את ההשלכות ההלכתיות הנובעות מכך.
לגבי חדר יחוד פתוח כשהצלם נכנס וכו', הרי שאם יהיו נוכחים עמהם במשך כל שהותם בחדר אנשים נוספים או קטן או קטנה בגיל המציל מייחוד, וכן יקפידו שלא לגעת זה בזה בשום אופן, הרי שניתן לסמוך להקל בדוחק שלא להצריך את הכלה לכסות את ראשה לאחר מכן.
אך אם בחלק מהזמן הזוג נמצא לבד בחדר, אף אם דלתו פתוחה, מכיון שיחוד בכלה קונה גם אם אינו ראוי לביאה, וכל שכן אם נוגעים זה בזה, בודאי שיש להצריכה כיסוי ראש כדין.
ראוי לציין פרט נוסף בענין זה שחתנים וכלות רבים אינם מודעים לו, שאם לא מתייחדים לאחר החופה, יש לבני הזוג להימנע מלגעת זה בזה גם במהלך הצילומים שלאחר החתונה, עד שיגיעו לביתם ממש.
לפירוט נוסף ניתן לעיין בתשובה קודמת שכתבתי בנושא.
בברכת מועדים לשמחה.
התשובה לא נכונה.
מרן הרב עובדיה זצ"ל בחתונת נכדותיו היה נכנס ויושב קצת עמהם לחדר יחוד, ואחר כך היה יוצא ומשאיר את הזוג לבד ורק לא היו נועלים.
היא מגמתית וחנפנית לרב.... שיש לו נערווין בענייני חופה וקידושין שלא שמעתן אוזן מעולם, ואת כל ההרגשות והדחפים שלו מכניס לאחרים ומוציא לעז על כל גדולי עולם.
צהרים טובים.
לא זכיתי להבין איזה משפט ממה שכתבת סותר את מה שכתבתי בגוף התשובה.
אפשר שמרן הרב עובדיה היה מאפשר לנכדותיו לעשות חדר יחוד, אבל מנין לכבודו שהם לא היו חבושות בפאה נכרית בליל החתונה?
ולמעשה הדברים מפורשים להדיא בשו"ת יחוה דעת (ח"ה סי' סב), וז"ל שם הנוגע לענייננו "ולפי מה שנוהגים יוצאי אשכנז שהחתן והכלה מתייחדים מיד לאחר השבע ברכות שתחת החופה, על הכלה לכסות את ראשה מיד לאחר צאתה מחדר הייחוד". ע"כ.
מלבד כל זאת, ראוי להתבטא בלשון נקיה ועדינה בפרט כשמדברים על ת"ח עצום שידיו רב לו בתורה כידוע.
נבקש להקפיד לשלוח באמצעות טופס זה רק שאלה הנוגעת להבנת התשובה שלמעלה.
במידה וברצונכם לשאול שאלה חדשה,
נא להשתמש בכפתור “שלח שאלה חדשה” שבחלקו העליון של המסך.
א’-ה’ – 18:00-20:00 | 13:45-15:00
ו’ וערבי חג – 10:00-11:30
כמידי שנה יפעל מוקד מיוחד למענה לשאלות הציבור בענייני הצום בשיתוף קופת חולים כללית